کد خبر: ۱۲۴۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 26
شفا آنلاین>اجتماعی.> آیا کودکان هم از افسردگی رنج می‌برند؟ پاسخ این سوال «بله» است. افسردگی دوران کودکی با غم و اندوه‌های روزانه و طبیعی دوران رشد متفاوت است.
به گزارش شفا آنلاین،فقط به این علت که کودک غمگین به نظر می‌رسد به این معنی نیست که او افسرده است. افسردگی قابل توجه شبیه ناراحتی‌های عادی نیست. اگر غمگینی کودک دوام پیدا کند یا او در فعالیت‌های روزمره، تکالیف مدرسه و سایر ابعاد رشدش دچار مشکل شود و رفتارهای مخرب داشته باشد به این معنی هست که او دچار افسردگی شده است. اگر فرزند شما گاهی ناراحت است این معنی خاصی ندارد. حتما باید ناراحتی و رفتار مخرب او در ابعاد مختلف زندگی‌اش وارد شود. یادتان باشد که افسردگی همان‌قدر که به عنوان بیماری در نظر گرفته می‌شود همان قدر هم قابل درمان است.

       چه زمانی می‌توانم بگویم که فرزندم افسرده است؟ نشانه ها و علایم افسردگی کودکان متنوع است. در اغلب موارد افسردگی کودکان تشخیص داده نمی‌شود و درمان نمی‌شود زیرا خانواده‌ها آنها را به عنوان روند رشد طبیعی کودک در نظر می‌گیرند و تصور می‌کنند که تغییرات روانشناختی طبیعی کودک است. تحقیقات اولیه پزشکی که روی افسردگی کودکان انجام می‌شد، بر رفتارهای تکانشی (بدون فکر) و عصبانیت‌های کودک تمرکز می‌کردند و همین باعث می‌شد که به خلق پایین و افسردگی کودک توجه نکنند. در واقع کودکان گاهی علایمی شبیه بزرگسالان دارند. آنها تصور می‌کردند که افسردگی در کودکان خودش را با عصبانیت نشان می‌دهد در حالی که همیشه این گونه نیست. علایم اولیه افسردگی متغیر است. یعنی اینکه شاهد احساس غم، ناچاری یا استیصال و تغییرات خلقی به صورت متغیر خواهید بود.
نشانه‌ها و علایم افسردگی کودکان:
تحریک‌پذیری و عصبانیت
غم و استیصال مداوم
انزوا و گوشه‌گیری اجتماعی
افزایش حساسیت به طرد شدن از جانب دیگران
تغییر در اشتها، چه به صورت کاهش و چه به صورت افزایش اشتها
تغییر در میزان خواب کودک، چه به صورت کم‌خوابی و چه به صورت خواب بیش از اندازه
فریاد کودک به صورت طغیان و گریه کردن
مشکل در تمرکز کردن
خستگی و کاهش انرژی
شکایت‌های جسمانی کودک مثل دل‌درد و سردرد که به درمان پزشکی پاسخ نمی‌دهد
کاهش توانایی عملکرد در طول فعالیت‌های خانه، مدرسه و ...
کاهش عملکرد در بازی با دوستان و لذت نبردن از تفریح
احساس گناه و بی‌ارزشی
مشکل در تفکر و تمرکز
افکار خودکشی و اندیشیدن به مرگ

       البته باید بدانید که همه این علایم در همه کودکان دیده نمی‌شود. در حقیقت علایم مختلف در زمان‌های مختلف و تحت شرایط خاصی پدیدار می‌شوند. مثلا ممکن است برخی کودکان در محیط‌های خاصی با وجود افسردگی به عملکرد و رفتار منطقی خود ادامه دهند ولی برخی دیگر از تغییرات قابل توجه رفتاری و خلقی رنج برند. مثلا برخی کودکان در تکالیف مدرسه دچار مشکل می‌شوند و علاقه خود را به مدرسه از دست می‌دهند و افت می‌کنند. گاهی می‌توان این تغییرات را در ظاهرشان دید. ظاهر ژولیده و بی‌حال آنها در صورت داشن علایم دیگر افسردگی می‌تواند ناشی از افسردگی‌شان باشد. وقتی سن آنان بالاتر از 12 سال هست حتی می‌توان مصرف مواد مخدر و الکل را در آنها دید. البته در کودکان کمتر از 12 سال مصرف مخدر یا خود کشی نسبتا نادر است. معمولا جوانان برای خودکشی تلاش می‌کنند، مخصوصا وقتی که ناراحت و عصبانی هستند. دختران بیشتر تظاهر به خودکشی می‌کنند ولی پسران بیشتر تلاشی واقعی در جهت خودکشی دارند.کودکانی که در تاریخچه خانواده خود والدین الکلی یا معتاد داشته‌اند یا قربانی خشونت‌های خانگی یا تجاوز جنسی و جسمی (کتک خوردن) بوده‌اند در معرض خطر بالای خودکشی قرار دارند.
نویسنده: محسن حافظی
روانپزشک
گردآوری: نیلوفر شایسته
برچسب ها: افسردگی ، کودکان ، درمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: