کد خبر: ۱۲۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 26
شفا آنلاین>اجتماعی> روز گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بنیاد شهید و امور ایثارگران تفاهم‌نامه‌ مشترکی به امضا رساندند که بر اساس آن بنیاد شهید متعهد شد که ظرف مدت امسال و سال آینده، مجموعا تعداد یک‌هزار تخت به ظرفیت تخت‌های توانبخشی کشور اضافه کند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  وزیر بهداشت در تشریح جزئیات این تفاهم‌نامه اظهار داشت: «مقرر شد که بنیاد شهید و امور ایثارگران تا پایان سال جاری ۱۰ مرکز و ۵۰۰ تخت توانبخشی و تا پایان سال آینده هم 5 مرکز دیگر را ساخته و به مرحله بهره‌برداری برساند.» سیدحسن هاشمی در سخنان خود ضمن تقدیر از بنیاد شهید و امور ایثارگران بابت ورود به این حوزه بااهمیت، جمعیت هلال‌احمر را اما مورد انتقاد قرار داد و گفت: «توانبخشی، حلقه مفقوده نظام سلامت کشور است و ما امیدواریم هلال احمر و سایر دستگاه‌ها نیز در این حوزه وارد گود شوند.» وی افزود: «حوزه توانبخشی در نظام سلامت کشور بسیار ناتوان است و تجهیزات و امکانات ما در این حوزه میل به صفر دارد. البته امید من این بود که هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ورود کند و کارنامه موفقی از خودش به جای بگذارد تا موجب رضایتمندی مردم باشد و در عین حال خدمات وزارت بهداشت در بخش درمان با خدمات توانبخشی هلال احمر کامل شود. اما متاسفانه تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده، البته ناامید هم نیستیم و امیدواریم هلال احمر به این حوزه ورود کند.»

بودجه‌ای برای توانبخشی تخصیص نداده‌اند
       معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر هم  ضمن ابراز خشنودی از ورود بنیاد شهید در حوزه ساخت مراکز توانبخشی در کشور، خاطرنشان کرد: «ما از این مسئله استقبال می‌کنیم. البته با توجه به انبوه مراجعات جانبازان عزیز، دوستان ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران از ایام خیلی دور خدمات توانبخشی و ارتوپدی فنی هم ارائه می‌دادند که البته بعدها به شرکت‌های خصوصی واگذار کردند.» وی اضافه کرد: «درحال حاضر هم بخشی از جانبازان برای ساخت دست و پای مصنوعی به ما مراجعه می‌کنند و هزینه‌های آن را بنیاد شهید می‌پردازد. درواقع بنیاد شهید با این سرمایه‌گذاری که انجام داده است، عمدتا پاسخگوی جانبازان است. البته کار ارزشمندی انجام می‌دهند و ما هم در جریان فعالیت‌های آنها بوده و هستیم.»

 سیدرضا رئیس‌کرمی تصریح کرد: «نکته دیگر اینکه عمده نهادی که از قدیم مسئول توانبخشی در حوزه ارتوپدی فنی و دست‌‌و‌پاسازی در کشور بود، همین جمعیت هلال‌احمر بوده است. درحال حاضر هم در 21 استان کشور ما مراکز ارتوپدی فنی و در قسمت‌های دیگر، مراکز توانبخشی داریم.» معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر به اشاره به انتقاد وزیر بهداشت از کم‌کاری جمعیت هلال احمر در حوزه توانبخشی گفت: «آن چیزی که مدنظر وزیر بهداشت بود، بیمارستان‌های توانبخشی بود که اتفاقا از سال گذشته بحث‌هایی هم بین ما و وزارتخانه در جریان بوده است. البته هیچ قانون مشخص یا تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه وجود ندارد. اما باتوجه به سابقه و توانمندی‌های هلال‌احمر در امر توانبخشی، توقع وزارت بهداشت این بود که جمعیت هلال‌احمر در این زمینه ورود کند و توقع آنها هم قابل قبول است. اما جمعیت هلال احمر هم در این زمینه فعالیت‌هایی داشته است. هرچند این فعالیت‌ها محدود و کمتر از آن‌چیزی بود که لازم است که دلایلی دارد.» رئیس‌کرمی عدم تخصیص بودجه از طرف دولت در دو سه سال اخیر را مشکل اصلی فعالیت نکردن جمعیت هلال‌احمر دانست و اظهار داشت: «متاسفانه در سال‌های 93 و 94 برای ساخت و تجهیز مراکز و بیمارستان‌های توانبخشی هیچ رقمی به‌عنوان بودجه‌های تملک دارایی و تجهیزات پزشکی به جمعیت هلال احمر اختصاص پیدا نکرده‌ است.» وی افزود: «علی‌رغم اینکه ما از نظر فضای فیزیکی در چند استان ازجمله خراسان رضوی، زنجان و تهران برای راه‌اندازی بیمارستان‌های توانبخشی آمادگی داشتیم، به‌علت عدم اعتبار درحوزه تملک دارایی متاسفانه نتوانستیم فعالیت چشمگیری در این زمینه داشته باشیم و درواقع علت اصلی اینکه از جانب جمعیت هلال‌احمر فعالیتی در این زمینه انجام نشد، عدم تخصیص اعتبارات لازم بود.» سیدرضا رئیس‌کرمی در پاسخ به سوالی با توجه با اینکه در سال‌های 93 و 94 هیچ بودجه‌ای از طرف دولت برای ساخت و تجهیز تخت‌های توانبخشی به جمعیت هلال‌احمر اختصاص پیدا نکرده و خود وزارت بهداشت هم در این زمینه کاری انجام نداده، تاکید کرد: «توانبخشی در طرح «تحول سلامت» کاملا نادیده گرفته شده و مغفول مانده است.»

       این فوق تخصص روماتولوژی کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درپایان این گفت‌وگو درخصوص ظرفیت فعلی جمعیت هلال‌احمر درحوزه توانبخشی گفت: «ظرفیت ما در سراسر کشور بسیار محدود است. ما فقط بیمارستان نورافشار را درحوزه توانبخشی در اختیار داریم که آن هم به‌طور کامل نیست. حدود نیمی از آن بیمارستان به توانبخشی و نیم دیگر آن به خدماتی غیر از توانبخشی اختصاص دارد.» وی اضافه کرد: «اساسا تعداد تخت‌های توانبخشی در سراسر کشور بسیار کم است. امیدواریم با کمک دولت و وزارت بهداشت جمعیت هلال احمر هم بتواند در این زمینه فعال‌تر عمل کند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: