به گزارش شفا آنلاین، رویا نوری جامعه شناس و محقق اعتیاد اظهارداشت: میزان اعتیاد در زنان از 4 درصد در چند سال پیش به 10 درصد افزایش داشته و اعتیاد در زنان نیاز به مداخلات روانپزشکی دارد چون این افراد غالباً دارای اختلالات ptsd و اختلالات تروماها و شوکهای عاطفی زیادی هستند و آسیبهای اعتیاد در زنان خیلی پیشرفته تر از مردان است و آسیبی که به زنان وارد میشود آنقدر پیشرفته و ماندگار است که مداخلاتی که باید برایشان انجام شود باید به صورت مداوم و پیگیرانه باشد و اگر بستری نشوند میتوانند باز به چرخه آسیبهای اجتماعی وارد شوند و آسیبهای اجتماعی را تصدی میدهند.
مدیر عامل انجمن یلدا یاران مهر گفت: این انجمن ویژه بر روی خانواده و زنان در مهرض آسیب کار می کند و بیشتر رویکردش پیشگیری و بازتوانی است و توانمند ساری آدمها و بالابردن سطح تاب آوریشان در خصوص سطح مسائل زندگی است.
نوری گفت: خانم پروفسور کیت دولاند از همکاران محقق و کارشناس در امر اعتیاد در زنان هستند که طی 4 بار سفرشان به ایران در طی 10 سال گذشته و کمک به راه اندازی مرکز زنان در ایران کتابی را به رشته تحریر در آوردند که مبتنی بر همین سفرهایشان به ایران بود که برای نخستینبار در دهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد با عنوان چالش در درمانهای اعتیاد زنان در ایران رونمایی شد.
نوری اظهار داشت: این کتاب با کمک انجمن یلدا یاران به زبان فارسی ترجمه شد تا در اختیار مردم قرار گیرد و هدف از این کار یادآوری و حساس زایی نسبت به وضعیت اعتیاد زنان در ایران است که متاسفانه مسئله زنان جزو مشکلات اجتماعی ما نیست.
این جامعه شناس اظهار داشت: هدف انجمن یلدا یاران مهر سلامت خانواده و تحکیم خانواده است و اعتقاد داریم که در جهان فعلی به سمتی داریم پیش میرویم که نقش خانواده در حال ضعیف شدن است و زنان نقش اساسی در تعیین سلامت خانواده دارند به گونهای که اگر مرد مصرف کننده باشد با وجود یک زن سالم خانواده حفظ میشود اما در خانوادهای که زن مصرف کننده باشد آن خانواده از هم میپاشد و از بین خواهد رفت پس باید توجه و دقت نظر داشته باشیم و در روشهایی کار کنیم که قصد داریم از این زنان حمایت کنیم.
نوری خاطرنشان کرد: معمولا در خانوادههایی که مستعد اعتیاد هستند فرزندان پیش فعال دارند و پیش فعالی زمینه اصلی برای ورود به مصرف مواد مخدر است و اگر به موقع و زودهنگام مداخلاتی برای این بچهها اعمال شود میتوانیم جلوی کسانی که مصرف کنندگان بعدی خواهند بود را در چند سال آینده بگیریم.