کد خبر: ۱۲۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 17
نمایندگان تاکید کردند؛
شفاآنلاین>اجتماعی>نمایندگان مجلس با تاکید براینکه بسیاری از جرائم و قتل ها بااستفاده از سلاح سرد انجام می شود تاکید کردند ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد نقش موثری در کاهش جرائم عمد و غیرعمد دارد.

به گزارش شفا آنلاین: به گفته بسیاری از کارشناسان قضایی و حقوقی کشور استفاده از سلاح سرد درجامعه طی چند سال گذشته منجر به افزایش ضرب وجرح و همچنین قتل های عمد و غیرعمد شده است به طوری که طبق آمار اعلام شده از سوی مسئولان پزشکی قانونی کشور مهم  ترین دلیل بسیاری از قتل ها از سوی جوانان در جامعه استفاده از سلاح سرد است که به صورت آسان در دسترس قرار دارد.

برخی کارشناسان بر این باورند که بسیاری ازقوانین در حوزه ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد نیازمند بازنگری نیست و باید قوانین به درستی از سوی مسئولان مربوطه اجرا شوند، هرچند که برخی از کارشناسان نیز تاکید دارند که باید جدای از اجرای قوانینی درجهت ممنوعیت استفاده از سلاح سرد باید راهکارهایی نیز برای جلوگیری از حمل این نوع از سلاح هم درنظر گرفت.

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی مجلس در پیگیری مباحث حقوقی و قضایی درجامعه و تصویب قوانین و با ضمانت اجرایی در این مسائل از ادوار گذشته مجلس تاکنون سعی بر تصویب قوانینی داشته است که بتوان میزان قتل با استفاده از سلاح سرد را کاهش داد، دراین دوره از مجلس اعضای کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس ذیل یکی از مواد قانون مجازات اسلامی قانون ممنوعیت حمل سلاح سرد را تصویب کردند تا شاهد کاهش استفاده از این سلاح باشیم.

نمایندگان مجلس تاکید دارند که تصویب این قانون نقش موثری درکاهش تعداد زندانیان و تراکم جمعیتی زندان ها دارد، همچنین اینکه این قانون می تواند در کاهش بسیاری از جرائم اثرگذار باشد.

 

کاهش قتل‌های غیرعمد با ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد

محمدعلی پورمختار  در خصوص تصویب لایحه ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: کلیات و جزییات این لایحه چندی پیش درکمیسیون تصویب شد و ضرروی است که نمایندگان درصحن علنی مجلس این لایحه را مورد توجه قراردهند، زیرا  طبق آمار اعلام شده از سوی پلیس بخش عظیمی از قتل های اتفاقی با استفاده از سلاح هایی نظیر قمه، دشنه و پنجه بکس انجام می شود.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، افزود: در حال حاضر افراد بسیاری در سطح جامعه به همراه خود سلاح سرد دارند که در برخی شرایط به دلیل طرح برخی مسائل از سلاح سرد استفاده می‌کنند که منجر به قتل‌های خواسته یا ناخواسته می‌شود، بنابراین موضوع ممنوعیت حمل، نگهداری و استفاده از سلاح سرد، تولید وفروش آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.


وی با تاکید براینکه ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد مورد توجه همه مسئولان از جمله نمایندگان مجلس قرار دارد، تصریح کرد: به طورحتم زمان بررسی این لایحه درصحن علنی مجلس سخنگوی کمیسیون مربوطه توضیحات لازم درجهت دفاع و حمایت از لایحه را طرح خواهد کرد، بنابراین تصویب این لایحه موضوع مهم و ضروری بوده که البته از سال های گذشته و از مجلس ششم پلیس به دنبال تصویب چنین لایحه ای درمجلس است.

پورمختار با بیان اینکه لایحه ممنوعیت حمل و استفاده ازسلاح سرد اثر قابل توجهی بر کاهش قتل درجامعه دارد، افزود: برخی قتل ها به صورت ناخواسته بوده و از پیش برای انجام آن هیچ برنامه ریزی نشده است، بنابراین با تصویب این لایحه می توان از افزایش تعداد این قتل‌ها جلوگیری کرد؛ همچنین اینکه با تصویب این لایحه جلوی سوء استفاده از این سلاح ها درجهت زورگیری و سرقت ها نیزگرفته می شود؛ چون درحال حاضر زورگیری ها به طورعمده با استفاده از شمشیر، قمه و قداره انجام می شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه با استفاده کنندگان از سلاح سرد همانند سلاح گرم برخورد و مقابله می شود، گفت: به طورقطع ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد درکاهش جرائمی که با این وسایل صورت می گیرد اثر مثبت و مستقیمی دارد؛ البته این لایحه به عنوان یک تبصره ذیل یکی از مواد قانون مجازات اسلامی مطرح شده است که مجازات برای استفاده کنندگان از سلاح سرد مالی و حبس بر حسب مورد درنظرگرفته شده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید کرد: البته تبصره دیگری دراین خصوص مطرح شده مبنی براینکه برخی افراد برای حفاظت از خود دربیابان ها باید برای استفاده از این سلاح ها مجوز دریافت کنند.

 

تشریح جزئیات لایحه ممنوعیت استفاده و حمل سلاح سرد

محمد کاظمی  در خصوص درخواست پلیس از مجلس برای تصویب لایحه ممنوعیت استفاده و حمل سلاح سرد در صحن علنی گفت: لایحه ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد چندی پیش درکمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصویب شد و ما امیدواریم در جهت کاهش جرائمی مانند قتل این لایحه در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود.

نماینده مردم ملایر درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درحال حاضر درصد بسیاری از جرائم با سلاح برنده و چاقو رخ می‌دهد، افزود: این جرائم بیشتر توسط جوانانی رخ می‌دهد که در زمان وقوع جرم تحت تاثیر احساسات قرار می‌گیرند که بهتر است با تصویب چنین لوایحی از در دسترس بودن چنین ابزاری که موجب وقوع جرم می‌شود جلوگیری کرد.


وی با بیان اینکه لایحه ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد درادوار گذشته در مجلس توسط نمایندگان بررسی شده است، تصریح کرد: متاسفانه این لایحه در مجالس گذشته به دلایل مختلف تعیین تکلیف نشده است، اما خوشبختانه دراین دوره از مجلس کمیته ای درکمیسیون قضایی و حقوقی برای بررسی این موضوع تشکیل شد و جلساتی با حضور نمایندگان مجلس، افرادی از نیروی انتظامی، آگاهی و اشخاص تاثیرگذار دراین حوزه برگزار شد؛ بنابراین آنچه که درخصوص ممنوعیت حمل واستفاده از سلاح سرد تصویب شد حاصل کار کارشناسی است.

کاظمی با تاکید بر اینکه حمل چاقو، پنجه بکس و دشنه موجب تحریک جوانان در جهت ایجاد رعب و وحشت درجامعه می‌شود، گفت: متاسفانه بسیاری از قتل ها درجامعه جنبه احساسی داشته و به طور معمول غیرعمدی و برای خودنمایی است، بنابراین تصویب این لایحه به خودی خود مانع وقوع بسیاری از جرائم می شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم، در خصوص مجازات‌های درنظرگرفته شده دراین لایحه برای حمل کنندگان و استفاده کنندگان از سلاح سرد، افزود: مجازات مالی یا حبس درجه 4 بیشتر برای مرتکبان جرائم و استفاده کنندگان از سلاح سرد برای مجرم درنظر گرفته شده است، بنابراین هر فردی اقدام به استفاده از اینگونه سلاح ها در دعاوی و نزاع‌ها کند محکوم به حبس می شود و تفاوتی در عمد و یا غیرعمد بودن آن ندارد.

نایب رییس کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تصویب این لایحه تاثیر بسزایی در کاهش تراکم زندانیان در زندان ها دارد، تصریح کرد: امیدواریم که نمایندگان مجلس درصحن علنی مجلس از تصویب این لایحه دفاع کنند.

 

۷۰درصد از نزاع‌ها و قتل‌هابا‌سلاح‌سرد انجام‌می‌شود

یحیی کمالی‌پور نیز در خصوص لایحه ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد مصوب کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس، گفت: بر اساس آمار، 70 درصد از نزاع‌ها و قتل‌ها در کشور به وسیله سلاح سرد انجام می‌شود، متاسفانه قتل‌های غیرعمدی هم که مجرم در آن قصد و انگیزه قتل ندارد عموما به دلیل استفاده از سلاح سرد فرد کشته می‌شود، از این رو و به منظور جرم‌انگاری حمل سلاح سرد، تصویب کلیات این لایحه در کمیسیون قضایی انجام شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بر اساس لایحه ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد قمه، شمشیر، قداره، ساطور و پنجه بوکس که جنبه دعوا و درگیری دارند سلاح سرد محسوب می‌شوند، تصریح کرد: در صورت تصویب نهایی لایحه مذکور برای حمل این سلاح‌ها محدودیت ایجاد خواهد شد بنابراین مجازات قانونی برای افرادی که این وسایل را تولید، حمل و توزیع کنند در نظر گرفته می‌شود.


وی افزود: حداقل مجازات مندرج در ماده 617 قانون مجازات اسلامی برای افرادی که سلاح سرد حمل، تولید و توزیع کنند نیز در نظر گرفته شده، البته  بر اساس لایحه ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد، شش ماه تا دو سال هم حبس هم شامل مجازات این افراد خواهد شد و حسب مورد با توجه به نوع استفاده از سلاح سرد مجازات تعیین می‌‌شود.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افرادی که به دلیل نوع شغل خود مانند قصابان مجبور به استفاده از برخی سلاح‌های سرد باشد باید از اماکن مجوز دریافت کند، گفت: منظور از سلاح سرد، سلاح‌هایی است که در نزاع‌ها استفاده می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: