کد خبر: ۱۲۳۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 17
شفاآنلاین>اجتماعی>150 نماینده از شرکت‌های صنعت هواپیمایی، بیمه‌ها و بانک‌ها اواخر شهریورماه به ایران می‌آیند تا بازار ایران را برای سرمایه‌گذاری در زمینه حمل و نقل هواپیمایی بررسی کنند.
به گزارش شفا آنلاین : آنطور که «علی صباغی» مشاور اجرایی مدیرعامل شهر فرودگاهی امام (ره) می‌گوید: «آنها برای شرکت در «اجلاس تأمین سرمایه» به تهران می‌آیند. این اجلاس به پیشنهاد«کاپا» مرکز هوانوردی آسیا – پاسیفیک و با حمایت سازمان هواپیمایی کشوری در ایران برای نخستین بار انجام می‌شود. کاپا شرایط پس از برجام ایران را برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف مناسب می‌داند. حضور این سرمایه‌گذاران که به احتمال قوی به عقد قراردادهایی میان ایران و گروه‌های حاضر دراجلاس منجر می‌شود می‌تواند سکوی پرش ایران در زمینه گردشگری هوایی بویژه در حوزه ترانزیت مسافر باشد. مشاور اجرایی مدیرعامل شهر فرودگاهی امام(ره) هم اعتقاد دارد این سرمایه گذاری‌ها می‌تواند موقعیت از دست رفته ایران در ترانزیت مسافر و گردشگر را که امروز در اختیار «امارات» و «ترکیه» است به ایران بازگرداند. او حضور نمایندگانی از 20 تا30کشور را نتیجه به سرانجام رساندن«برجام» می‌داند و می‌گوید: «شرکت‌کنندگان می‌دانند که ایران پس از برجام فرصت‌های بسیار زیادی در حوزه سرمایه‌گذاری صنعت هوانوردی و فرودگاهی دارد.»پیش از این اتفاق هم نخستین پرواز اتریش-ایران ماه جاری در اصفهان نشست.
بریتیش ایرویز نیز بعد از چهارسال پروازهای خود به ایران را از سر گرفت. رادیو فرانسه هم در گزارشی از موفقیت دو ساله ایران در زمینه گردشگری خبر می‌دهد. این رادیو اعلام می‌کند: «طی دو سال گذشته، صنعت گردشگری ایران جان تازه‌ای گرفته و دنیا شاهد افزایش چشمگیر گردشگران خارجی در ایران است.
صباغی مخاطبان این اجلاس را شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها... می‌داند و می‌گوید: «ما بعد از 30 سال تحریم، تازه وارد کار سرمایه‌گذاری شده‌ایم.»به گفته او صنعت هوانوردی تنها خرید یا اجاره هواپیما نیست بلکه یک زنجیره خدمات با استانداردهای جهانی است که شامل فرودگاه، ساخت آشیانه، تعمیرات، ارائه خدمات هندلینگ، هوانوردی، برج رادار و... می‌شود.
او به موقعیت ژئوپلیتیک ایران اشاره می‌کند ومی گوید: «امروز ایران در مرکز چهارراه هوایی دنیا قرار دارد. کشورهای دیگری چون ترکیه و امارات به دلیل استفاده نکردن ما از این موقعیت، هاب(کانون هوانوردی) منطقه شده‌اند.»او اعتقاد دارد که آسمان ایران می‌تواند سود اقتصادی بیشتری از نفت با جابه جایی مسافر و گردشگر نصیب کشور کند.صباغی به جاذبه‌های گردشگری بسیار زیاد ایران اشاره می‌کند ومی گوید: «ایران بدون شک می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری سلامت و حلال باشد.»
او همچنین اعتقاد دارد که صنعت هواپیمایی می‌تواند «محور توسعه» کشور باشد. به گفته او اگر بتوانیم موقعیت بالقوه ژئوپلیتیک ایران را در بخش هوایی بالفعل کنیم، بسیاری از مسافرانی که از فرودگاه‌های امارات یا ترکیه برای رفتن به اروپا استفاده می‌کنند از فرودگاه‌های ایران استفاده خواهند کرد.به گفته او یک مسافر که از یک قاره دیگر می‌خواهد به اروپا برود امروز از فرودگاه «دوبی» استفاده می‌کند. بعد یک ساعت و نیم باید زمان را طی کند از آسمان دوبی به آسمان ایران بیاید و از آنجا به اروپا برود. این مسافر اگر امکان فرودگاهی در ایران داشته باشد با هزینه و زمان کمتری به مقصد می‌رسد.صباغی به یک مسأله دیگر هم اشاره می‌ کند. به گفته او به خاطر شرایط عرفی، اجتماعی و مذهبی ما ممکن است که بسیاری از گردشگران کشورهای دیگر را برای سفرانتخاب کنند اما همین گردشگران هم می‌توانند با انتخاب فرودگا‌ه‌های ایران زمان و هزینه کمتری را برای رسیدن به مقصد خود صرف کنند و سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی، فرودگاه‌ها و... کشور می‌تواند موقعیت ترانزیت مسافر را برای ایران بوجود بیاورد.
ترکیه هم بعد از حملات تروریستی و کاهش گردشگران خارجی در این کشور،  به سمت ترانزیت مسافر رفته است. 30درصد پروازهای این کشور برای ترانزیت مسافر از یک قاره به قاره دیگر است اما می‌خواهد این میزان را به جبران کمبود گردشگران خارجی افزایش بدهد.
آوردن 20 هوایپما به کشور راحت نیست
او درباره هواپیماهای ایرباس که قرار بود به شرط تملیک وارد کشور شوند هم گفت: «آوردن 20 هواپیما برای «ایران ایر» هزار و یک مشکل دارد. باید زیرساخت‌ها را آماده کرد.»
او تأکید می‌کند که قرارداد میان ایران و فرانسه برای آوردن «ایرباس ها» به قوت خود باقی است و انجام می‌شود.
«رادیو فرانسه» هم در گزارشی به وضعیت رو به رو رشد گردشگری ایران اشاره کرده است. دراین گزارش مفصل به تعداد 5/5 میلیون گردشگر ورودی به ایران در سال 2015 اشاره می‌کند اما یادآوری می‌کند افزایش درآمد ایران از گردشگری، هنوز کمتر از ۴‚۰ درصد شمار گردشگران در جهان است. همچنین درآمد ایران از توریسم و گردشگری از ۵‚۰ درصد کل درآمد جهانی توریسم و گردشگری تجاوز نمی‌کند.
این گزارش می‌گوید: «هرچند سال‌های سخت و دشوار در صنعت گردشگری ایران با انتخاب حسن روحانی و کنار رفتن دولت محمود احمدی‌نژاد سپری شده، اما صنعت گردشگری ایران هنوز راه بسیار درازی در پیش دارد تا بتواند به جایگاه واقعی خود در صنعت گردشگری دست یابد.»
سیامک رحمانی پور، مدیر آژانس توریستی «ورد اکسپرس» در پاریس می‌گوید: بیش از سه دهه در ایران به موضوع توریسم و گردشگری بی‌توجهی کامل شده است. این بی‌توجهی ناشی از نگرش‌های موجود به این موضوع و در همان حال، تحریم‌های غرب و رویگردانی گردشگران غربی از ایران بوده است.
 او به رویکرد مثبت دو سال اخیر دولت حسن روحانی به موضوع صنعت توریسم و گردشگری اشاره می‌کند و می‌گوید:«در صورتی که موانع پیش رو، از جمله مشکلات بانکی و کارت‌های اعتباری حل شود، سرمایه‌گذاری در این بخش رونق می‌گیرد و ایران می‌تواند پذیرای بیش از
۲۰ میلیون گردشگر خارجی در سال باشد.»
رادیو فرانسه به موانع عمده سر راه توسعه توریسم ایران هم اشاره می‌کند: «به رغم برخی پیشرفت‌های انجام گرفته، از جمله صدور ویزای توریستی سه ماهه برای گردشگران خارجی به محض ورود به ایران و بازگشت تدریجی ایرلاین‌های خارجی به ایران، هنوز موانع عمده‌ای بر سر راه توسعه توریسم و گردشگری در ایران وجود دارد.
بسیاری از این موانع داخلی هستند، مانند کمبود هتل‌های توریستی متناسب با استانداردهای جهانی و ایجاد ساختار مدیریتی کارآمد که بتواند توسعه این بخش را هماهنگ کند.»در این گزارش به موانع خارجی هم اشاره می‌شود.
 از جمله این موانع می‌توان به مشکلات تعامل بانک‌های خارجی با ایران و مشکل استفاده  از کارت‌های اعتباری بین‌المللی توسط تروریست‌های خارجی در ایران اشاره کرد.حضور کاپا و برگزاری اجلاس تأمین سرمایه می‌تواند در زمینه حمل و نقل هوایی مشکلات زیادی را از پیش روی گردشگری بردارد.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: