کد خبر: ۱۲۲۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 09
شفا آنلاین>سلامت>محققان مرکز رشد پارک علم و فناوری کرمانشاه پس از چهار سال تحقیق توانستند زعفران ارگانیک را تولید کنند.
به گزارش شفا آنلاین،چنور محمدی مجری این طرح زعفران را گیاهی از تیره زنبقیان دانست و گفت: در این تحقیقات توانستیم زعفران پاک و سالم بدون کاربرد سم و کود شیمیایی تولید کنیم.

وی با تاکید بر این‌که زعفران تولید شده ارگانیک است، یادآور شد: برای تولید ارگانیک محصولات باید به مدت سه سال مزرعه از هیچ سم و کود شیمیایی استفاده نکرده باشد.

مجری این طرح با تاکید بر این‌که در مزرعه زعفران ارگانیک از ریز مغذی‌ها و محلول‌های پاششی استفاده شده است، افزود: از سال 1391 اقدام به تولید کشت ارگانیک زعفران در کرمانشاه کردیم.

محمدی زعفران را مناسب برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و افزایش اشتها دانست و ادامه داد: از آنجا که این محصول به گردش خون کمک می‌کند، موجب کاهش اختلالات کلیه، مثانه و کبد می‌شود. علاوه بر آن زعفران خاصیت تسویه‌کنندگی خون و ضدالتهابی دارد.

وی زعفران را گیاهی نیمه گرمسیری دانست که در نقاطی که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان گرم و خشک داشته باشد، رویش دارند.

این محقق با تاکید بر این‌که گیاه زعفران مقاومت بالایی در برابر سرمای زیاد دارد، خاطرنشان کرد: ولی از آنجا که دوران رشد این گیاه مصادف با پاییز و زمستان و اوایل بهار است از این‌رو برای کشت آن نیاز به هوای مناسب و معتدل است.

وی با تاکید بر این‌که در دوره خواب یا استراحت این گیاه، آبیاری یا بارندگی برای آن مضر است، اضافه کرد: از این‌رو کشت این محصول در مناطقی چون گیلان و مناطق گرم جنوب رایج نیست.

محمدی خاک این محصول را سبک با ترکیبی از شن و روس دانست و اضافه کرد: در چنین خاکی پیاز زعفران علاوه بر تامین مواد غذایی در مقابل شرایط خاص منطقه‌ای نیز مقاومت دارد.

سومین جشنواره گیاهان دارویی با زمینه‌ گیاه زعفران در مصلای تهران برگزار و این محصول به عنوان محصول فناوری ارگانیک عرضه شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: