کد خبر: ۱۲۲۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 07
شفا آنلاین>سلامت>اکسی کدون طی روزهای اخیر خیلی خبرساز شده ؛ از اجتماع درمانگران اعتیاد تا نگرانی برخی افراد از افزایش اعتیاد به داروهای داروخانه ای.

 به گزارش شفا آنلاین، گفته می شود اکسی کدون (Oxycodone) از داروهای تحت کنترل کنواسیون های بین المللی بوده و از خانواده شبه مخدرها و دارویی برای تسکین دردهای متوسط و شدید و در عین حال از خانواده نارکوتیک ها است.
نارکوتیک ، نامی عمومی برای انواع مختلفی از داروها و ترکیبات طبیعی، شیمیایی است که اغلب به دلیل احتمال ایجاد وابستگی به مصرف جزو مواد اعتیادآور طبقه بندی شده و معمولا خرید و فروش آنها ممنوع است.
در حقیقت اکسی کدون نوعی داروی مخدر است و برخی ها به آن نام شبه هروئین داده اند و از آنجا که برخی از داروهای مخدر مانند همین اکسی کدون، خاصیت درمانی دارند اما چون برخی افراد از آنها سوء استفاده می کنند ، عرضه این داروها بسیار سختگیرانه است.
یک سال قبل مقرر شد تا اکسی کدون در داروخانه ها توزیع شود که با واکنش های زیاد، جلوی آن گرفته شد اما اکنون بار دیگر با دستور سازمان غذا و دارو قرار است که این دارو در داروخانه های منتخب آموزشی ، دولتی و خصوصی عرضه شود.
همین خبر کافی بود تا تعدادی از درمانگران اعتیاد هفته گذشته جلوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تجمع کنند و نسبت به این مساله اعتراض داشته باشند چراکه آنان معتقد هستند داروهای ترک اعتیاد فقط باید در مراکز ترک اعتیاد توزیع شود نه داروخانه ها چراکه با توزیع اکسی کدون در داروخانه ها، انتظار این نگرانی می رود که مصرف کنندگان آن به تدریج از جمعیت معتادان به جمعیت افراد عادی -همانند آنچه برای ترامادول اتفاق افتاد- سوق داده شود.
همچنین این نگرانی وجود دارد که اکسی کدون از داروخانه ها نشت پیدا کند و تراژدی مانند داستان ترامادول را بیافریند چراکه داروی ضد درد ترامادول نیز در داروخانه ها عرضه شد اما اعتیاد به آن مورد بی توجهی قرار گرفت و باآنکه فروش این قرص بدون نسخه پزشک ممنوع بود اما برخی داروخانه ها این قرص را بدون نسخه پزشک در اختیار متقاضیان قرار دادند.

**نگرانی برای سوء مصرف اکسی کدون
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی در خصوص داروی اکسی کدون می گوید: اکسی کدون دارای مخدر بوده و اگر در فضای غیرکنترل شده ، عرضه شود ممکن است ایجاد خطر کند و ما دغدغه ها و نگرانی های خود را از این بابت در جلسات کمیته درمان بیان کرده ایم.
دکتر محسن روشن پژوه تصریح می کند: ما با خود داروی اکسی کدون ، سیستم توزیع و اینکه تجویز شود یا نه ، مشکلی نداریم بلکه فقط می خواهیم عرضه این دارو منجر به ایجاد اعتیاد جدید یا گسترش رویه سوء مصرف نشود.
وی خاطرنشان می کند: اگر مکانیسمی، تضمین کند که اکسی کدون وارد بازار آزاد نمی شود ما نگرانی نخواهیم داشت.
روشن پژوه تاکید می کند: اگر ملاحظات نظارتی برای توزیع اکسی کدون صورت گیرد و در فضای کنترل شده ای تجویز شود؛ توزیع آن در داروخانه ها از نظر ما اشکالی ندارد.

**3 سامانه نظارتی برای کنترل اکسی کدون
دکتر اکبر عبدالهی مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو اما از سیستم نظارتی بر داروخانه ها اطمینان کامل دارد و می گوید: با توجه به ایجاد بسترهای لازم بر توزیع اکسی کدون نظارت کامل صورت می گیرد.
وی می افزاید: برای تولید ، توزیع و عرضه تمام داروها به ویژه داروهای مخدر از طریق سامانه های ملی مدیریت و نظارت بر محصولات سلامت محور موسوم به TTAC ، اتصال نرم افزارهای داروخانه به سامانه تبادل اطلاعات سلامت موسوم به HIX و سامانه نظارت بر توزیع و تدارک دارو و مواد مخدر دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور موسوم به IDATIS ، بسترهای نظارتی به داروهای مخدر ارتقای زیادی پیدا کرده است.

**افزایش سطح دسترسی به داروهای تحت کنترل با اکسی کدون
مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو می گوید: با توجه به تذکرات مکرر ارگان های ناظر بین المللی از جمله هیات بین المللی کنترل مواد مخدر موسوم به INCB در خصوص افزایش سطح دسترسی داروهای تحت کنترل کنوانسیون های سه گانه ، تصمیم گرفته شد که اکسی کدون در داروخانه ها توزیع شود.
عبدالهی می افزاید: همچنین ایران جزو 83 درصد جمعیت کل جهان با سطح دسترسی بسیار پایین به داروهای تحت کنترل است ، بنابراین اداره کل دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اقدام به بهبود سطح دسترسی بخشی داروهای تحت کنترل ضد درد از جمله اکسی کدون و شیاف مرفین کرده است.

**اکسی کدون و حقوق بیمار
مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو می گوید: با توجه به رسالت مهم وزارت بهداشت در صیانت از حقوق بیماران نیازمند واقعی به داروهای تحت کنترل و حسب تفویض اختیار تولید ، توزیع و عرضه این داروها به وزارت بهداشت از طریق مواد قانون مبارزه با مواد مخدر و نیز قوانین مربوط به مقررات امور پزشکی ، دارویی ، مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال 1334 و اصلاحات بعدی آن، این اداره کل با ایجاد سامانه های نظارتی خود را نسبت به تحقق و پیاده سازی اهداف قانونی ذکر شده ، ملزم می داند.

**توزیع اکسی کدون در 200 داروخانه
دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو چند روز پیش اعلام کرد که اکسی کدون از طریق 200 داروخانه منتخب در سراسر کشور توزیع خواهد شد.
به گفته وی ، اعتراض درمانگران اعتیاد به توزیع داروی اکسی کدون در داروخانه ها قابل قبول نیست چراکه این دارو در زمره داروهای درمان کننده اعتیاد قرار نمی گیرد و داروی ضد درد است.
وی تصریح کرد که تراژدی متادون به این دلیل اتفاق افتاد که توزیع آن در اختیار درمانگران اعتیاد است و در داروخانه توزیع نمی شود بنابراین ما می خواهیم این مشکل را حل کنیم.ایرنا
برچسب ها: بیمار ، دارو ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: