کد خبر: ۱۲۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 05
شفا آنلاین>سلامت> قبل از درخواست آزمون غربالگری دارویی ادرار، اطلاع از اینکه بیماران چه داروهای غیرنسخه‌ای مصرف می‌کنند، اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا برخی از داروهای غیرنسخه‌ای ممکن است نتایج مثبت کاذب بدهند.
به گزارش شفا آنلاین،آنتی‌هیستامین‌ها، ضددردها، مهارکننده‌های سرفه و داروهای ضداسید معده در مطالعات مواردی از مثبت کاذب را نشان داده‌اند. مثبت کاذب متادون، با 100 تا 200 میلی‌گرم دیفن‌هیدرامین و مسمومیت با دوکسیلامین گزارش شده است. به علاوه، مسمومیت با دوکسیلامین موجب مثبت کاذب برای اپیوئید و مصرف برومفنیرامین موجب مثبت کاذب برای آمفتامین و LSD می‌شود. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نیز ایمونواسی آزمون غربالگری دارویی ادرار را مختل می‌کنند.

 ایبوپروفن و ناپروکسن موجب مثبت کاذب شدن برای باربیتورات‌ها و کانابینوئیدها می‌شوند. به علاوه، ایبوپروفن می‌تواند برای فنسیکلیدین، مثبت کاذب ایجاد کند. بنابراین در بیمارانی که در معرض خطر هستند بهتر است به جای داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، از استامینوفن استفاده شود. داروی ضدسرفه دکسترومتورفان، ممکن است به‌دلیل شباهت متابولیت آن به آگونیست اپیوئید لوورفانول، باعث مثبت کاذب برای فنسیکلیدین و اپیوئید شود.


 به علاوه، ضداحتقان فنیل افدرین و پسودوافدرین، به‌دلیل شباهت ساختاری، برای آمفتامین مثبت کاذب ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از مختل شدن نتایج، تجویز این داروها را در افراد در معرض خطر محدود کنید. داروهای ضداسید معده نیز موجب مثبت کاذب شدن آزمون غربالگری دارویی ادرار می‌شوند. رانیتیدین با دوز 150 تا 300 میلی‌گرم در روز، برای آمفتامین‌ها مثبت کاذب ایجاد می‌کند. پنتاپرازول نیز برای کانابینوئیدها، نتیجه آزمون را به‌طور مثبت کاذب می‌کند. در این بیماران بهتر است سایر بلوک‌کننده‌های هیستامین نظیر فاموتیدین یا مهارکننده‌های پمپ پروتون (امپرازول، لانزوپرازول) تجویز شود که در مطالعات نتایج مثبت کاذب نشان نداده‌اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: