کد خبر: ۱۲۱۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 04
شفا آنلاین>اجتماعی>علی‌رغم موفقیت انجمن آسیب‌شناسی ایران در مجاب کردن وزارت بهداشت برای صدور دستورالعمل نمونه‌های پاتولوژی و سیتولوژی و نقش مهم پاتولوژیست‌ها در بررسی نمونه‌ها، نگرانی پاتولوژیست‌ها از حضور فارغ‌التحصیلان غیر بالینی به‌عنوان مسئول فنی آزمایشگاه همچنان ادامه دارد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   این در حالی است که متخصصان علوم آزمایشگاهی غیربالینی نیز به انحصار تصدی مسئولیت فنی آزمایشگاه برای پاتولوژیست‌ها اعتراض دارند.

       فرید کرمی، عضو انجمن آسیب‌شناسی ایران اختلافات موجود بین پاتولوژیست‌ها که فارغ‌التحصیل رشته آزمایشگاه در مقطع دستیاری و فارغ‌التحصیل پزشکی عمومی هستند، با متخصصان علوم آزمایشگاهی که دوره پزشکی عمومی و بالین نگذرانده‌اند، این‌گونه توضیح می‌دهد: «اختلافاتی که هست ناشی از عدم تعریف جایگاه‌ها است. ساختار آزمایشگاه دارای دو بعد فنی و پزشکی یا کلینیکی است.»

       او می‌گوید: «کسی که مسئول آزمایشگاه است باید واجد هر دو بعد باشد، از این رو کسانی که فارغ‌التحصیل طب بالینی هستند، بعد از شرکت در آزمون تخصص، وارد دوره تخصصی آزمایشگاه می‌شوند. این افراد علاوه بر اینکه دوره بالینی را در هفت سال تحصیل پزشکی عمومی گذرانده‌اند، بعد از طی دوره تخصص می‌توانند به‌عنوان مسئول فنی آزمایشگاه فعالیت کنند.»

       کرمی ادامه می‌دهد: «متاسفانه برخی از همکاران غیرپزشک بر این باورند که اداره آزمایشگاه نیازی به متخصص حوزه بالینی ندارد. درحالی‌که این فرد در بهترین حالت بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی می‌تواند مسئول فنی یک بخش خاص شود اما نمی‌تواند نتیجه آزمایش‌ها را امضا کند. این کار باید فقط از سوی کسی که دوره بالینی را گذرانده، صورت بگیرد.»

فریز کردن تعرفه راه‌حل کاهش هزینه درمان نیست
       او در مورد شرایط نابسامان اقتصادی آزمایشگاه‌ها و گزارش‌هایی که خبر از تعطیلی این مراکز در استان‌های مختلف کشور می‌دهند، توضیح می‌دهد: «اقتصاد آزمایشگاه به دو مسئله وابسته است. از یک‌سو باید دید که تعرفه‌ها چقدر با واقعیت مطابقت دارد و از سوی دیگر باید بررسی شود که سازمان‌های بیمه‌گر و مردم تا چه حد توان پرداخت هزینه‌های موجود دراین حوزه را دارند. این بخش‌ها مسائل پیچیده‌ای هستند که باید از سوی مسئولان اقتصاد سلامت در برنامه‌ریزی موردتوجه قرار گیرد. در سال‌های گذشته توان بیمه‌ها کم شد، از سوی دیگر فریز نگه‌داشتن تعرفه‌ها راه درستی برای ثابت ماندن هزینه‌های درمان نیست. این موضوع درنهایت به ورشکستگی مراکز آزمایشگاهی خواهد رسید، اتفاقی که بر اساس گزارش‌های ما در حال وقوع است.»

تجویز آزمایش، جای ارتباط با بیمار را نمی‌گیرد
       ناصر کمالیان رئیس جامعه آزمایشگاهیان نیز علاوه بر موضوعات مذکور حتی بر حضور صرف متخصص بالینی که پیش‌ازاین فارغ‌التحصیل پزشکی عمومی بوده هم بسنده نمی‌کند و روش آزمایشگاه‌ها در برخورد با بیمار را ناقص می‌داند. او می‌گوید: «پزشک باید پیش از انجام نمونه‌گیری از بیمار سوال کند که چه مشکلاتی دارد و از او شرح‌حال بگیرد. او حتی باید مدارک آزمایش‌ها و دیگر اقدامات تشخیصی بیمار را ببیند و بداند که چرا چنین آزمایشی برای بیمار تجویزشده است. در این صورت او بهتر می‌تواند به بیمار کمک کند.»

       او به تجویزهای بی‌رویه آزمایش از سوی برخی پزشکان هم انتقاد می‌کند و می‌گوید: «آزمایش نمی‌تواند جای صحبت کردن و برقراری ارتباط با بیمار را بگیرد. پزشکان باید در کنار تجویز آزمایش با بیمار صحبت کنند و با او در ارتباط باشند در این صورت بهتر می‌توانند بیماری را تشخیص دهند.»

       محمدعلی نوبخت حقیقی بر جایگاه علوم آزمایشگاهی در پیشرفت علم پزشکی تاکید و تصریح کرد: «اگر به حدود و قصور مشخصی برسیم دلیلی ندارد که شاهد نگرانی اساتید آسیب‌شناسی و آزمایشگاهی باشیم. اختلالات بین‌رشته‌ای پیش‌آمده لاینحل نیست و سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت نیز باید در این زمینه کمک کنند.»

       او با اشاره به مشکلات کمبود بودجه در نظام سلامت، به توجه جامعه پزشکی در تجویزهای غیرضروری تاکید کرد و گفت: «گاهی بهتر است به‌جای آزمایش‌هایی که تجویز می‌شود، پزشک با بیمار حرف بزند و از او اطلاعات بگیرد.»

       نوبخت حقیقی به روسای مراکز آزمایشی هم سفارش کرد که کرامت بیماران را در برخورد با آنها حفظ کنند. او تامین فضایی مناسب برای زمان انتظار بیماران و دریافت هزینه‌های متناسب با تعرفه را از دیگر مصادیق تکریم حقوق بیمار دانست و بر آن تاکید کرد.

       درکنار نگرانی های صنفی بر سر وظایف هر گروه از متخصصان و فارغ التحصیلان، تامین اعتبارات و هزینه های جاری موضوع جدی تری است که بیش از هروقت دیگر مسئولان و فعالان عرصه نظام سلامت را نسبت به آن حساس کرده است.

       مخالفت با بندی که در سال جاری به قراردادهای مراکز آزمایشگاهی با بیمه ها اضافه شده و به سازمان های بیمه گر اجازه می‌داد تا زمانی که توان پرداخت معوقات و طلب آزمایشگا ها را ندارند، الزامی برای پرداخت آن هم وجود نداشته باشد یک نمونه از همین حساسیت هاست.

       علی‌رغم تاکید صریح علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی بر اهمیت مشکلات جامعه پاتولوژیست کشور و توجه به آینده شغلی جوانان این حوزه، اما هنوز راه‌حل مشخصی برای برطرف کردن اختلافات بین‌رشته‌ای متخصصان علوم آزمایشگاهی با پاتولوژیست‌ها عملی نشده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سینا بختیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
0
0
سلام به نظر من راه حل با ایده پردازی در آزمایشگاه هاست به طوری که میتوان در آزمایشگاه یک دفتر کاری برای پزشک متخصص پاتولوژیست زد تا با مردم مشاوره کرده و جواب آزمایش را همرا آن ها رصد نماید و با احیا کردن مجدد دکترا حرفه ای علوم آزمایشگاه یک متخصص علوم آزمایشگاهی بر آزمایش ها و عملکرد کارشناسان نظارت کرده و در مورد نتایج آزمایش با پزشک پاتولوژیست در همان دفتر مشورت کند در این صورت میتوان دو مسئول فنی برای آزمایشگاه در نظر گرفت یک متخصص پاتولوژی و یک متخصص علوم آزمایشگاه که در این صورت آزمایشگاه نیز خیلی خوب مدیریت اجتماعی و اقتصادی میشود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: