کد خبر: ۱۲۱۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 01
شفا آنلاین>سلامت>محققان پژوهشگاه رویان موفق شدند با شناسایی اختلالات کروموزومی، در راستای درمان ناباروری مردان گام بردارند.
به گزارش شفا آنلاین،آناهیتا محسنی میبدی برگزیده هفدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان با عنوان طرح «فواید استفاده از سیتوژنتیک مولکولی در تشریح ناهنجاری‌های کروموزومی مؤثر در ناباروری مردان» در حاشیه این جشنواره در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از علل ناباروری، ناهنجاری‌های کروموزومی است؛ بسیاری از بیماری‌ها با منشأ ژنتیکی دارای پیچیدگی‌هایی از لحاظ کروموزومی هستند و تاکنون هم تشخیص این بیماری‌ها به راحتی صورت نمی‌گرفته است.

وی ادامه داد: ولی ما توانستیم با ارائه روش‌های نوین، تعدادی از بیماری‌هایی که تاکنون ناشناخته باقی مانده بودند را شناسایی کنیم.

محسنی میبدی افزود: ما با این روش می‌توانیم جنین‌های سالم را پیش از لانه‌گزینی، انتخاب و به رحم منتقل کنیم تا از این طریق والدین دارای بیماری‌های ژنتیکی امکان فرزنددار شدن را داشته باشند.

برگزیده هفدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان، اساس این روش جدید را تکنیک سیتوژنتیک مولکولی دانست و اظهار داشت: روش‌های قدیمی‌تر این تکنیک مانند Fish و CGH که برای شناسایی و تشخیص ناهنجاری‌های کروموزومی به کار می‌روند مناسب نیستند.

وی اظهار داشت: در این مطالعات از روش‌های سیتوژنتیک مولکولی مانند Fish و aCGH که تاکنون از آن برای شناسایی بافت‌های توموری و سلول‌های سرطانی استفاده می‌شده در حوزه ناباروری و برای پیدا کردن ناهنجاری‌های کروموزومی پیچیده و کوچک استفاده کردیم.

وی عنوان کرد: با تکنیکی که در این پژوهش ارائه کردیم، جنین‌های سالم را از جنین‌های مبتلا به بیماری‌های کروموزومی کوچک که تاکنون قابل تشخیص نبودند، شناسایی می کنیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه این روش برای تشریح ناهنجاری‌های کروموزومی مؤثر در ناباروری مردان وجود دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون نمی دانستیم منشا ناهنجاری‌های کروموزومی چیست، ولی با استفاده از تکنیک ACGH ارائه شده، اکنون می‌توانیم به طور دقیق اعلام کنیم که لکه اضافی کروموزومی از کجا آمده، چه ابعادی دارد و چه ناهنجاری‌هایی را ایجاد خواهد کرد.

محسنی میبدی تصریح کرد: پس از شناسایی لکه کروموزومی دارای ناهنجاری، این امکان را داریم که بیماری جنین را قبل از اینکه به رحم مادر منتقل شود، شناسایی کنیم.

وی از کاربردهای این تکنیک در افرادی که به طور طبیعی باردار شده‌اند خبر داد و افزود: به این نتیجه رسیدیم در نمونه‌هایی که از جنین گرفته شده می‌توان ناهنجاری‌های کوچک کروموزومی را شناسایی کرد.

برگزیده هفدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان با بیان اینکه ناهنجاری‌های کروموزومی یکی از علل ناباروری محسوب می‌شود، گفت: یکی از راه‌های تشخیص این ناهنجاری‌ها، بررسی سیتوژنتیک سلول‌های مرحله متافازی به وسیله رنگ‌آمیزی گیمسا است اما روش‌های کاریوتایپینگ معمول برای تشخیص ناهنجاری‌های کوچک کروموزومی مناسب نیستند.

محسنی میبدی ادامه داد: از این رو توانستیم با بکارگیری روش‌های سیتوژنتیک مولکولی، ناهنجاری‌های کروموزومی پیچیده و کوچک را تشخیص دهیم که بدین‌وسیله امکان تشخیص موزائیسم‌های کروموزومی با درصد کم فراهم می‌شود.

به گفته مسئول آزمایشگاه سیتوژنتیک پژوهشگاه رویان، این یافته می‌تواند باعث بهبود روش‌های PGDs و PNDs در مراکز درمان ناباروری شود.

این طرح به عنوان طرح برگزیده داخلی هفدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان انتخاب شده و دارای سه مقاله و مجلات علمی با ضریب نفوذ ۴.۵۹ بوده است.

هفدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان از ۱۰ تا ۱۲ شهریور ماه در سالن همایش های رازی در حال برگزاری است.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: