کد خبر: ۱۲۱۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 30
شفا آنلاین>سلامت>اوایل تیرماه سال‌جاری بود که رئیس جمهوری در ضیافت افطاری خود با وزیران، معاونان وزیران، استانداران و رؤسای سازمان‌ها گفت که این دولت در سطح کلان اداره کشور، سه طرح مهم داشت؛ یکی در بخش اقتصاد، دیگری برجام و سومی «طرح تحول سلامت» که هیچ کس نمی‌تواند آنها را انکار کند.
به گزارش شفا آنلاین، او به مسئولان اجرایی توصیه کرد بیشتر از پیش در 14 ماهه پایانی دولت یازدهم به تلاش خود ادامه دهند. حال با گذشت تقریبی 3 سال و سه ماه از طرح تحول نظام سلامت که از آن به عنوان کارنامه درخشان دولت در حوزه اجتماعی یاد می‌شود، می‌توان دستاوردهای این جراحی بزرگ در حوزه سلامت را برشمرد. دکتر سیدحسن هاشمی، از همان ابتدا که به عنوان وزیر پیشنهادی دولت یازدهم معرفی شد اعلام کرد، طرح تحول نظام سلامت بزرگ‌ترین جراحی نظام سلامت در طول دهه‌های گذشته خواهد بود. او امروز نیز به عنوان وزیر بهداشت دولت یازدهم با افتخار می‌گوید که 11میلیون نفر در دوران تصدی‌گری وی زیر چتر بیمه همگانی سلامت قرار گرفته‌اند و بیش از 10 هزار پزشک متخصص به سراسر کشور اعزام شده‌اند.
با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره عملکرد این وزارتخانه به گفت‌و‌گو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

آقای وزیر! بفرمایید دولت در چه شرایطی وزارت بهداشت را تحویل گرفت و چرا تحول در سیستم سلامت کشور یکی از دغدغه‌های مهم رئیس جمهوری و شما بود؟

ما وزارتخانه‌ای را تحویل گرفتیم که نزدیک به 8هزار میلیارد ریال بدهی داشت. نقش رئیس جمهوری در طرحی که ما شروع کرده ایم، ویژه است. تقریباً می‌توانم بگویم اگر طرح تحول نظام سلامت شروع شد و ادامه پیدا کرد و ان‌شاءالله ادامه هم خواهد یافت، مرهون توجه رئیس جمهوری است.

شما گام اول طرح تحول نظام سلامت را در بخش درمان شروع کردید، اگر بخواهید امروز این بخش از سیستم سلامت کشور را منصفانه تجزیه و تحلیل کنید کدام یک از این اقدامات در این حوزه درخور توجه است؟

اتفاق مهمی که در این دوره افتاد برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت و بیمه شدن 10 میلیون و 677 هزار نفر بود که طرح‌های موفقی بودند. سهم مردم در بخش بستری از 37 درصد به 5.8 درصد و ارجاع آنها برای خرید دارو و تجهیزات از حدود 100درصد موارد به 3 درصد کاهش پیدا کرد. من فکر می‌کنم این برنامه خیلی خوب اجرا و نظارت شد و همکاران ما متعهد هستند که مردم از این جهت آسیب نبینند. کاهش 42 درصدی قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف و حفاظت مالی از بیماران بستری در برابر هزینه‌های کمرشکن در بیمارستان‌های دولتی برای 4.77 درصد جمعیت کشور به صورت هدفمند انجام شد. در تحویل تخت‌های جدید سرعتی که این دولت داشته تا به حال سابقه نداشته است. ما تحویل حدود 20 هزار تخت بیمارستانی را در این دولت تمام می‌کنیم؛ علاوه بر آن دراین مدت ما 39هزار تخت بیمارستانی را نوسازی و 1714 تخت مراقبت ویژه را نیز در این دولت افتتاح کرده ایم.

برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در بیمارستان‌های مناطق محروم و تمام وقت شدن پزشکان از جمله اقدامات مهمی بود که در این دولت انجام شد، روند اجرای این برنامه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ویژگی مهم ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بهره‌مندی و رضایت مردم است. در حال حاضر نزدیک به 6هزار پزشک متخصص و فوق تخصص در 338 بیمارستان مشغول هستند. تمام وقت شدن پزشکان هم که باید در اختیار مردم باشند رضایتمندی را خیلی بالا برد و پرداخت از جیب مردم را خیلی کم کرد؛ الان در هر شب 860 متخصص مقیم در 19 تخصص در بیمارستان‌ها داریم؛ به دنبال ارتقای کیفیت خدمات ویزیت مردم با 3هزار تومان هستیم که بتوانند توسط فوق تخصص و متخصص ویزیت شوند. اتفاق دیگر ایجاد  250 کلینیک تخصصی و فوق تخصصی به منظور مراجعه مردم در بیمارستان‌های وزارت بهداشت بود. به هر حال در حوزه درمان، افتتاح 1714 تخت مراقبت ویژه، ایجاد 21 پایگاه اورژانس هوایی و آمایش سرزمینی سرطان را داشتیم که بر اساس آن خدمات تشخیصی، غربالگری و خدمات درمانی سرپایی در 131مرکز غربالگری و خدمات پیشرفته تشخیصی درمانی در 14 مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان انجام می‌گیرد. البته در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی هم تا پایان سال 1600 دستگاه آمبولانس را توزیع می‌کنیم.
گاهی در رسانه‌ها می‌بینیم که عده‌ای از مخالفان‌تان برنامه‌های‌ تان را درمان محور می‌دانند. می‌خواهیم پاسخ شما را درباره عملکردتان در بخش بهداشت و پیشگیری بشنویم.

ما فقط در این دولت 1420 پایگاه سلامت و 755 مرکز جامع خدمات سلامت و 1990 خانه بهداشت را تجهیز و احداث کرده‌ایم. حالا هزار مرکز بهداشتی ودرمانی برای ارائه خدمات سلامت دهان و دندان تکمیل و تجهیز شده‌اند، استقرار سامانه یکپارچه بهداشت و پرونده الکترونیک سلامت از دیگر خدمات بهداشتی است. بدین ترتیب بالغ بر 43 میلیون نفر تحت پوشش برنامه تحول بهداشت در شهر و حاشیه شهر قرار گرفته‌اند. من می‌توانم ادعا کنم که تنها دستگاهی که بزرگ‌ترین کارگاه ساخت و ساز را در کشور راه انداخته، حوزه بهداشت و درمان است و هزاران طرح نیز در حال ساخت است. بنابراین این‌طور نیست که به بهداشت توجه نشده باشد. در طرح تحول نظام سلامت، 6852 پزشک عمومی در مراکز مجری برنامه پزشک خانواده مستقر شده‌اند. در زمینه بهبود تغذیه هم تأمین و توزیع مکمل آهن، ویتامین و مولتی ویتامین‌های مینرال برای دانش‌آموزان و مادران باردار تحت شبکه بهداشتی درمانی کشور انجام شد البته اجرای برنامه شیر مدرسه ایران و توزیع شیر غنی شده با ویتامین D در 14 استان کشور که بیشترین شیوع کمبود ویتامین D را داشتند از جمله کارهای بهداشتی دولت است. بهبود کیفیت روغن‌های خوراکی و کاهش اسید چرب ترانس و اشباع و بازنگری استانداردهای مارگارین، روغن پالم و کاهش واردات روغن پالم به 30درصد را هم داشتیم.
برای پوشش بیمه‌ای خدمات روان پزشکی و روان شناسی و افزایش تخت‌های روان پزشکی که مشکل اصلی مردم هم محسوب می‌شود چه کارهایی صورت گرفته است.
به هر حال در این دوره سند سلامت روان کشور در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور دکتر روحانی تصویب شد. دسترسی مردم به خدمات سلامت روان 20 درصد و برنامه‌های سلامت روان در مناطق شهری از 5 به 20 درصد افزایش داشت. در زمینه کمبود تخت‌های روانپزشکی نیز با اعتباراتی که تأمین شده قرار است بیش از هزار تخت روانپزشکی با ضریب اشتغال زیر 60درصد از طریق تغییر کاربری ایجاد شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: