کد خبر: ۱۲۰۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 26
شفا آنلاین>اجتماعی>سال 58 بود که به دستور امام راحل، بنیاد شهید وامور ایثارگران شکل گرفت. برای این بنیاد اساسنامه تدوین، تصویب وابلاغ شد تا بتواند مشکلات جامعه ایثارگران را رتق و فتق کند.

همان مردان و زنان
به گزارش شفا آنلاین،جان برکفی که از جان خود برای حفظ  کشورشان مایه گذاشتند و امروز باید کشور قدردان ایثارگری‌های آنها باشد. مطالبات بی‌پاسخ مانده این قشر از جامعه زیاد است و حالا این بنیاد است که کارهای عقب افتاده‌ای را که سال ها پیش  باید به سرانجام می رسید یکی پس از دیگری سروسامان دهد؛ از اشتغال برای آنها گرفته تا ساماندهی گلزار شهدا.با حجت‌الاسلام سید محمد علی شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه، معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در آستانه هفته دولت درباره عملکرد بنیاد به گفت‌و‌گو نشستیم که می‌خوانید:

ابتدا اشاره کنید به فعالیت های  بنیاد شهید در مدت سه سال عمر دولت یازدهم .
کاربنیاد دو محور دارد؛ یک محور خدماتی و دیگری فرهنگی‌است.

از زمان مسئولیت بنده خب طبیعتاً نیاز بود برای کارها برنامه‌ریزی شود. مدیران قبلی کارها و برنامه‌هایی داشتند ولی من احساس کردم نیاز به برنامه مدون است تا بتوانیم در چهار سال دوره ریاست جمهوری برنامه‌های بنیاد را تدوین و اجرایی کنیم.

برخی از برنامه‌های ما به صورت کوتاه مدت ولی مهم بود که باید انجام می‌شد و برخی برنامه‌ها که باید در درازمدت شکل می‌گرفت. نخستین گام ما اعتماد‌سازی بین جامعه ایثارگری برای ایجاد تعامل بود. چون احساس می‌شد فاصله‌ای بین بنیاد شهید و جامعه ایثارگری به وجود آمده است از این‌رو نخستین مسأله مهم پرداخت مطالبات معوقه ایثارگران بود که از سال 75 باقی مانده بود و بیش از سه هزار میلیارد تومان بود. سعی کردیم معوقات سال های گذشته تا سال 1390 پرداخت شود که در نیمه اول سال 93 این معوقات ایثارگران را پرداخت کردیم.

از ابتدای امسال نیز مطالبات سال 91 در11 استان بویژه استان های محروم پرداخت شد و مصمم هستیم تا پایان امسال مابقی معوقات پاداش خانواده شهدا مربوط به سال 1391 را بپردازیم.

همچنین مطالبات سال 94 را هم با توجه به پیش‌بینی بودجه پرداخت کردیم و با این حساب تنها معوقه‌ای که باقی مانده مربوط به سال های 92 و 93 است که 700 میلیارد تومان است. البته بر مبنای قولی که رئیس جمهوری دادند برای تأمین نصف مبلغ فوق، فکر می‌کنم در 6 ماهه اول سال 96، معوقه 92 و 93 را پرداخت ‌کنیم.یکی از کارهای دیگری که برای ما اولویت داشت مسأله بهداشت و درمان بود.

  با توجه به اینکه اکثر والدین به سن کهولت رسیدند و نیاز به درمان دارند از این‌رو سعی کردیم خدمات مناسب بهداشتی در رابطه با ارتقای سلامت جامعه را که دولت هم در این زمینه گام برداشته بود ارائه دهیم.تاکنون بیش از 750 هزار نفر از ایثارگران در بیمه پایه و یک میلیون و700 هزار نفر در بیمه تکمیلی تحت پوشش بنیاد هستند.همچنین در این مدت سه سال، 81 تیم پزشکی از مراکز درمانی خودمان به استان ها اعزام کردیم که در این قالب تاکنون 6900 نفر از ایثارگران و والدین شهدا ویزیت شدند.در بحث درمان مشکلی که داشتیم اعزام جامعه ایثارگران به خارج از کشور بود که نیاز به درمان داشتند از این‌رو تصمیم گرفتیم برای کاهش هزینه و به جای اعزام ایثارگران به خارج از کشور، پزشک متخصص خارجی جذب کنیم که 87 تیم پزشکی به ایران آمدند.

این تغییر رویکرد چقدر برای بنیاد صرفه‌جویی داشت؟
این امر موجب شد که هزینه درمان ما به یک‌ ششم تقلیل یابد یعنی در گذشته ما به ازای اعزام هر جانباز برای ویزیت و عمل جراحی به طور میانگین 400 میلیون تومان هزینه می‌کردیم که امروز با استفاده از متخصصان خارجی در داخل کشور، این مقدار به 70 میلیون تومان کاهش یافته است. همچنین با تشکیل صندوق سلامت برای ایثارگران سعی کردیم هزینه دارویی که تحت پوشش بیمه نیست از طریق صندوق سلامت پرداخت ‌شود.

یکی دیگر از اولویت‌های ما کمیسیون پزشکی بود که کارش مشخص کردن درصد جانبازی است که در این زمینه عقب‌افتادگی داشتیم البته الآن هم در برخی از مناطق ما، هنوز درخواست وضعیت ایثارگران بررسی نشده که باید انجام شود.

در حوزه تعاون و امور اجتماعی نیز در راستای توانمندسازی فردی و اجتماعی ایثارگران که اکثراً مشکل دارند که بحق هم مشکلات زیادی دارند اقدام هایی انجام دادیم.یکی از اقدام هایی که احساس کردیم گسترده کنیم بحث مشاوره بود. الان هر سال بیش از 150 هزار نفر را مشاوره می‌دهیم. دیدار از ایثارگران در قالب طرح «سپاس»پیرو رهنمود رهبر معظم انقلاب از دیگر برنامه‌های ماست که در این سه سال به همراه شخص رئیس جمهوری با 83 خانواده شهید و جانباز دیدار کردیم.یکی دیگر از دغدغه‌های ما مسأله اشتغال است.

با توجه به اینکه از روز اول، 67 هزار بیکار داشتیم باید به آنها تسهیلات می‌دادیم که در نتیجه برای 26 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کردیم.در این راستا 34 هزار و 500 نفر در این مدت در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی استخدام شدند.همچنین 115 هزار وام مسکن به ایثارگران از طریق بانک‌های مختلف پرداخت شد.
از دیگر برنامه‌های این حوزه می‌توان به ساماندهی گلزار شهدا اشاره کرد که تا پایان تیرماه از 19 هزار و 756 گلزاری که در سراسر کشورداریم تعداد 13 هزار و 85 گلزار ساماندهی شد. ساماندهی 413 گلزار در حال اتمام است و حدود6 هزار گلزار باقی ‌مانده که پیش‌بینی می شود تا سال 98، این 6 هزار گلزار نیز ساماندهی شود.
در حوزه فرهنگی که هدف آن (توسعه فرهنگ ایثار و شهادت) است ما نسبت به بقا و حفظ این فرهنگ فعالیت‌های خاصی انجام دادیم که 40 هزار برنامه فرهنگی در یک سال در مجموعه مراکز فرهنگی، گلزارها و حسینیه‌های شهدا برنامه‌ریزی و اجرا شده است.همچنین دبیرخانه شورای عالی توسعه فرهنگ ایثار و شهادت از سال گذشته با هدف پررنگ کردن مسأله ایثار و شهادت تشکیل شد. از طرفی، قانون جامع خدمات‌رسانی که چندین سال مسکوت مانده بود در اواخر سال 92 ابلاغ شد این قانون اجرایی شود که الان 82 درصد آن اجرایی شده و بقیه نیاز به تدوین آیین‌نامه دارد که به نوبت به کمیسیون اجتماعی دولت برای تصویب می‌فرستیم البته بار مالی دارد و تلاش می‌کنیم تا دی ماه امسال و پس از طی دوره آزمایشی و بازنگری به‌عنوان قانون دائمی به تصویب مجلس برسد.برای خدمت‌رسانی به جامعه ایثارگری و مردم استان ها مجتمع‌های فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار در این سه سال ساخته شد و 4 مرکزی که  در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد برای احداث آن 70 میلیارد تومان هزینه شده است.
 با توجه به فعالیت‌هایی که در این مدت به آنها اشاره کردید خودتان از عملکردتان راضی هستید و توانسته اید به اهدافی که داشتید دست پیدا کنید؟
اگر بخواهم قضاوت خود ایثارگران را بگویم بیش از 80 درصد از بنیاد شهید رضایت نسبی دارند. بویژه در حوزه درمان (براساس نظر سنجی پژوهشکده بنیاد) بالای 90 درصد رضایت دارند.
بنده همه سعی و تلاشم را کرده‌ام ولی شاید به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم پاسخگویی مطلوبی به ایثارگران داشته باشیم. بنابراین هنوز نتوانسته‌ایم به خواسته رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری برسیم. جامعه ایثارگری بالای سه میلیون و 250 هزار نفر است که باید کار زیادی برای آن انجام بدهیم اما امکانات محدود است.
شاخص‌ترین کار شما که می‌تواند در کارنامه‌تان ثبت شود چیست؟
من از پرداخت معوقات خیلی خوشحال شدم، چون از چندین سال گذشته باقی مانده بود و اگر هر ساله پرداخت شده بود می توانستیم از آن استفاده مطلوبی کنیم.الان هم سعی می‌کنیم پرداخت مطالبات را به روز برسانیم.
یکی از نقد‌هایی که به بنیاد شهید وارد است این است که هنوز خواسته جامعه ایثارگران محقق نشده است، نظرتان چیست؟
من قبول دارم و این نقد را می‌پذیرم. احساس می‌کنم هنوز خیلی کار مانده تا به اینها خدمت کنیم واگر امکانات داشته باشیم باید خدمت ارائه دهیم چون مدیون آنها هستیم.
مهم‌ترین چالش پیش روی شما چیست؟
مسأله اشتغال ایثارگران است که البته این مشکل در سراسر کشور وجود دارد و فقط مختص ایثارگران نیست.
به‌عنوان یک شهروند نه به‌عنوان رئیس یک سازمان، از عملکرد دولت راضی هستید؟
دولت را با همه مشکلاتی که داشت موفق می دانم. زمانی که رئیس جمهوری دولت را تحویل گرفت مشکلات خیلی زیاد بود، دولت توانست قدم‌هایی بردارد از جمله مسأله «برجام» که مسأله کوچکی نبود که اگر وضعیت گذشته تداوم داشت اگرچه کشور طبیعاً هدایت می‌شد ولی روز به روز مشکلات ما بیشتر می‌شد.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: