کد خبر: ۱۲۰۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 24
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه اکنون به ازای هر یک هزار نفر در کشور 27 واحد خون وجود دارد؛ گفت: در تامین خون و فرآورده های آن به خودکفایی رسیده ایم.

 به گزارش شفا آنلاین،علی اکبر پورفتح الله روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مرکز انتقال خون لرستان گفت: براساس فرایندهای آماری طی یک سال ونیم گذشته هیچ کمبودی در بیمارستانهای کشور برای تامین خون مورد نیاز بیماران مشاهده نشده است.
وی ادامه داد: همچنین براساس سیاستهای سازمان بهداشت جهانی ، ایران در بحث خون به خودکفایی رسیده و برنامه ریزی هایی برای ارتقای کیفیت خون در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه خون تولیدی در ایران از سالم ترین فرآورده های خونی در منطقه است، اضافه کرد: اولین مرکز جامع اهدای خون در تهران راه اندازی شده که در این مرکز امکان اهدای پلاکت و پلاسما به صورت مستقیم وجود دارد.
پور فتح الله با اشاره به اینکه اکنون خون وارد کشور نمی شود؛ گفت: 220میلیون دلار واردات داروهای مشتق از پلاسما در کشور داشته ایم که در زمره داروها قرار گرفته و یک سوم آن را نومتریال و پلاسما تشکیل می دهد.
وی یادآور شد: سالانه در کشور پنج میلیون و 400 هزار گلبول قرمز متراکم پلاسما و دیگر فرآورده های خونی تولید می شود که از 2 میلیون و 100 هزار اهدا کننده به دست می آید.
رئیس سازمان انتقال خون کشور همچنین گفت: با توجه به اینکه در کل کشور با کمبود پزشک روبه رو هستیم سازمان انتقال خون اقدامات خوبی در جهت اقتصادی شدن چرخه انتقال خون انجام داده است.
پورفتح الله اظهار کرد: 20 هزار بیمار تالاسمی در کشور و 135 نفر در لرستان زندگی و این افراد به طور متوسط 10 تا 15 بار در سال خون دریافت می کنند که در حدود 350 هزار واحد خون و گلبول قرمز اهدایی به این افراد اختصاص می یابد.
وی بیان کرد: برای این افراد از خون تازه با طول عمر کمتر از پنج تا هفت روز و حذف گلبول سفید خون استفاده یم شود که بار مالی بیش از 200 میلیارد ریال بر سازمان وارد می کند که در این زمینه جز برترین کشورهایی هستیم که این مشکل را برای افراد مبتلا به تلاسمی حل کرده است.
پور فتح اله اضافه کرد: در کشور حدود 500 نفر از افراد اهداکننده خون وجود دارد که در سال بیش از 100 بار خون اهدا می کنند ودر لرستان نیز اهدا کنندهایی با بیش از 120 بار اهدا در سال به عنوان رکورد دار وجود دارد.
وی یاداور شد: با توجه به اینکه نگاه سازمان انتقال خون به سمت تمرکز گرایی رفته وبراساس استاندارد باید در مراکز سالانه 20 هزار واحد خون اهدا شود براین اساس مراکز انتقال خون در استان ها در حال تقویت بوده ودر شهرستان ها به صورت واحد های سیار و از طریق برنامه زمان بندی شده انجام می شود.
رئیس سازمان انتقال خون کشور گفت: با کمک خیرین سازمان انتقال خون 9 واحد کانتیر سیار انتقال خون طراحی شده که در مواقع بحران در این مناطق مستقر شده و در دیگر ایام در نقاط غیر بحران مستقر می شود.
به گفته وی در 9 قطب کشور مراکز پیوند مغز واستخوان و سلولهای بنیادی در حال توسعه بوده و سازمان انتقال خون تعهد تامین زیرساخت های آن را که شامل تولید خون اشعه داده و تولید پلاکت به روش ورزیس را داده و این امر از سوی اهدا کننده سلولهای بنیادی انجام می شود.
رئیس سازمان انتقال خون همچنین اظهار کرد: استان لرستان موقعیت خاصی در کشور دارد وجمعیت اهدا کننده خون دراین استان بیش از مصرف استانی است لذا یک سوم خون اهدا شده در این استان در شبکه خون رسانی کشور توزیع می شود.
پورفتح الله همچنین گفت: در استان خوزستان به دلیل گرمای هوا تعداد اهدا کنندگان خون کاهش پیدا کرده و بیش از یک سوم خون اهدایی لرستان در این استان مصرف می شود.
وی بیان کرد:با توجه به اینکه لرستان میزان اهدا کننده خون بالایی دارد می تواند در زمینه تولید پلاسما و پذیره نویسی سلول های بنیادی در کشور پیشتاز باشد ولی مشکلات زیرساختی زیادی در این استان وجود داشته که نیازمند حمایت مسئولان استانی و خیران برای تامین این زیرساخت های و فضای فیزیکی برای راه اندازی مرکز جامع اهدای خون است.
برچسب ها: انتقال ، خون ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: