کد خبر: ۱۲۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 24
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >وزیر بهداشت در آستانه روز داروساز از سختی کار در حوزه سلامت و اینکه برخی‌ها سازمان غذا و دارو را خیلی اذیت می‌کنند، گفت و از داروسازان خواست کمک کنند تا در ماه‌های پایانی فعالیت دولت، حوزه دارو حاشیه‌ساز نشود و آسیب نبیند.
به گزارش شفاآنلاین ،دکتر سید حسن هاشمی در پانزدهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران ضمن تبریک روز پزشک و داروساز گفت: نقش جامعه داروسازی مانند سایر ارکان حوزه سلامت بی‌بدیل است. در حال حاضر حدود ۲۰ هزار داروساز داریم که بخش عمده‌ای از زنجیره خدمات سلامت را تشکیل می‌دهند و نقش‌شان بسیار حیاتی‌تر از چیزی است که تصور می‌کنیم چرا که داروسازان واسطه شفا هستند.

وی با اشاره به نقش مهم داروسازان در تولید داخلی کشور، گفت: اگر در این مسیر آسیبی متوجه شما داروسازان شود، همه زحمات پیش از شما بی‌اثر می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه داروسازان از سال‌های پیش کار در زمینه اقتصاد مقاومتی را آغاز کرده‌اند، ادامه داد: در گذشته هشت نفر از دانشمندان برتر جهان ایرانی بودند، اما اکنون تعداد آنها به ۳۶ نفر رسیده که ۵۰ درصدشان داروسازند. بر این اساس داروسازان در بسیاری از حوزه‌های علمی رتبه‌های ممتاز بین‌المللی را کسب کرده‌اند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: باید توجه کرد که اگر نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم، هزینه‌های حوزه سلامت چهار برابر چیزی بود که اکنون دولت و مردم می‌پردازند.

هاشمی با اشاره به نقش ویژه داروسازان در طرح تحول نظام سلامت اظهار کرد: در ابتدای دولت با بحران دارویی مواجه بودیم، اما با سرعت عمل دولت و همکاری بیمه‌ها، داروسازان و داروخانه‌ها توانستیم در کنترل آن موفق شویم و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. در عین حال در طول سه سال گذشته دستاوردهای خوبی در حوزه دارویی کشور داشته‌ایم. البته در این دولت قرار بود داروهای جدید ابتدا وارد بازار شده و چند صباحی از ورود آنها به بازار بگذرد و سپس رونمایی شوند. بنابراین هیچ کدام از داروهایی که رونمایی شدند به صورت نمایشی نبوده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سهم ریالی بازار تولید داخل دارو از ۶۰ به ۷۰ درصد افزایش یافته است، گفت: علی رغم اینکه ۱۱ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه تحت پوشش قرار گرفته‌اند و خدمات بیشتری دریافت شده است و در عین حال ۱۰ هزار پزشک اعم از متخصص و طب عمومی در مناطق محروم توزیع شده‌اند، اما واردات دارو به میزان ۳۵۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است که این یکی از دستاوردهای ما در این حوزه محسوب می‌شود.

قرار نبود مطالبات داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها تا این حد بی‌پاسخ بماند

هاشمی با بیان اینکه در حوزه دارو و درمان با چالش‌های زیادی مواجهیم، ادامه داد: یکی از این چالش‌ها تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌هاست؛ به طوریکه این تاخیر هم از سوی بیمه‌ها و هم از سوی بیمارستان‌ها وجود دارد و مایه شرمندگی ما شده است؛ چرا که بنا نبود مطالبات تا این حد بی‌پاسخ بماند بلکه قرار بود حداکثر ظرف یک ماه بتوانیم تسویه حساب کنیم و بیمه‌ها موظف بودند که از تاریخ تحویل اسناد از بیمارستان‌های دولتی، طی دو هفته ۶۰ درصد مطالبات و طی دو ماه ۴۰ درصد باقیمانده را پرداخت کنند.

مجلس به پیشنهاد اصلاح بودجه ۹۵ رای مثبت دهد

وی گفت: در عین حال امیدواریم امروز مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد اصلاحی که در بودجه سال ۹۵ دولت داده شده، رای دهد و مطالبات از محل منابع این ۸۰۰۰ میلیارد تومان جبران شود و ساز و کار اقتصادی مراکز درمانی نیز بهتر از چیزی که اکنون هست، شود.

وزیر بهداشت در ادامه به بحث تعرفه‌های خدمات دارویی اشاره و اظهار کرد: در این زمینه دوستان انجمن باید مراقبت کنند، خیلی خوب است که ما حرف‌هایی را می‌زنیم، اما وقتی برخی مسائل را به رسانه می‌کشانیم احساس می‌شود که حرف‌هایمان متفاوت است. در این صورت مخالفان، منافع کل جامعه داروسازی را مورد مخاطره قرار می‌دهند.

از اصل تعرفه خدمات دارویی مراقبت شود

وی افزود: در زمینه تعرفه‌های خدمات دارویی دو سال پیش شاهد بودید که وزارت بهداشت ایستادگی کرد. در عین حال درست است که از تعرفه خدمات دارویی راضی نیستید، اما اصل این تعرفه هم در معرض آسیب است و باید مراقبت کنید تا به اصل آن خدشه‌ای وارد نشود. در این زمینه کار خوبی که انجام شد این بود که تعرفه را وارد کتاب ارزشگذاری نسبی کردیم و امیدواریم به تدریج بتوانیم به اهداف‌مان دست یابیم.

تعرفه‌های پزشکی از منطق صحیح تبعیت نمی‌کند

هاشمی افزود: البته در حوزه پزشکی هم با مشکلات مشابهی مواجهیم. بالاخره در سالی که گذشت رشد تعرفه‌ها بر اساس آن چیزی که ما و نظام پزشکی پیشنهاد کرده بودیم نبود و در دولت هم صحبت کردیم. اما باید طبق منابع دولت تصمیم گیری شود. از طرفی باید توجه کرد که تعرفه گذاری در حوزه پزشکی از منطق صحیحی تبعیت نمی‌کند. این در حالیست که اگر در حوزه پزشکی قیمت تمام شده خدمات مورد توجه قرار گیرد، مشکلی وجود نخواهد داشت و بداخلاقی‌هایی هم که برخی از آن صحبت می‌کنند، ایجاد نمی‌شود. در عین حال اگر بیمه کارآمدی هم وجود داشته باشد، طبیعی است که رابطه مالی میان پزشک و بیمار از بین می‌رود.

سبک فعلی اداره داروخانه‌ها اقتصادی نیست

هاشمی در ادامه به موضوع ارتقای اقتصاد داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: من فکر می‌کنم این سبک اداره داروخانه‌ها اقتصادی نیست. چندین بار هم این موضوع را اعلام کرده‌ام، اما دیدم که بیانیه‌هایی به دنبال آن صادر و به بحث داروخانه‌های زنجیره‌ای تعبیر شد. باید توجه کرد که این موضوع یک ایده است، اگر انجمن داروسازان بتواند منابع پراکنده داروسازان را در کشور تجمیع کند، فکر می‌کنم که اقتصادی خواهد بود.

با دولتی شدن داروخانه‌ها مخالفیم

هاشمی با بیان اینکه مسلما ما با دولتی شدن داروخانه‌ها مخالفیم گفت: حتی می‌گوییم داروخانه‌های دولتی را هم شما بیایید و اداره کنید. چرا که اداره دولتی پرهزینه و بدون سود است. به همین دلیل هم چندین بار از دکتر دیناروند خواسته‌ام که در توزیع داروهای گران قیمت به نحوی عمل شود که آنها فقط منحصر به چند داروخانه خاص نشوند که اعلام کردند خود داروخانه‌ها به دلیل بدهی بیمه‌ها از این موضوع استقبال نمی‌کنند.

ایجاد ۶۵۰۰ مطب در سراسر کشور برای استقرار نظام ارجاع

وزیر بهداشت در ادامه به چالشی در کلینیک‌های ویژه اشاره کرد و افزود: دولت ۶۵۰۰ مطب را در کشور دایر می‌کند و ما این مطب‌ها را برای استقرار نظام ارجاع نیاز داریم. حال وقتی مجموعه‌ای از مطب‌ها دایر است اینکه به مردم بگوییم بروید و ۱۰۰۰ متر آن طرف‌تر به داروخانه مراجعه کنید، حرفی زور است بلکه باید در کلینیک‌های ویژه داروخانه وجود داشته باشد. البته ما به دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که خودشان حق تاسیس داروخانه ندارند، اما باید در تاسیس کلینیک‌های ویژه با داروسازان مشارکت کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما مجوزی برای گسترش داروخانه‌های دولتی به جز در چند داروخانه آموزشی نداده‌ایم.

هاشمی در عین حال با اشاره به بحث تاسیس داروخانه‌های گیاهی گفت: کل فارغ التحصیلان داروسازی گیاهی نهایتا ۳۰ نفرند و در گذشته وزارت بهداشت به آنها مجوز تاسیس داروخانه‌های گیاهی را داده است. حال این موضوع چه مشکلی برای شما ایجاد می‌کند. چرا در این زمینه تردید و اضطراب ایجاد می‌کنید.

وی افزود: باید توجه کرد که بخش عمده‌ای از درمان و اعتقاد مردم ما سنتی است که البته تخلف هم در آن کم نیست. بنابراین نمی‌توانید این موضوع را حذف یا در فرهنگ و اعتقاد مردم تغییر ایجاد کنید. من تصور می‌کنم که طب سنتی یک فرصت و میراث است، اما به صورت مناسبی سامان نیافته است. حال اگر بتوانیم آن را سامان بخشیده و شناسنامه‌دار کنیم، کمک زیادی به کشور کرده‌ایم. یکی از مسیرهای این کار نیز تاسیس داروخانه‌های گیاهی است و ارائه کنندگان خدمات گیاهی را فقط به افرادی اختصاص می‌دهیم که طی چند سال اخیر در این رشته فارغ التحصیل شده‌اند.

هاشمی با بیان اینکه هدف ما این است که بتوانیم در درازمدت عطاری‌ها را سامان دهیم، گفت: این کار نیاز به زمان و مقداری واقع بینی دارد. بنابراین به جای اینکه احساسی تصمیم بگیریم باید عمق‌تر به موضوعات نگاه کنیم. البته کاش افراد دست اندر کار در این زمینه از انجمن داروسازان هم دعوت می‌کردند که البته به من گفته‌اند دوستان انجمن در جریان بوده‌اند. در عین حال سازمان غذا و دارو باید از نظرات صنف استفاده کند که تا کنون این کار را انجام داده است، اما شاید کافی نبوده، باید توجه کرد که وقتی کنار هم هستیم هم به نفع مردم و هم به نفع صنف است.

حقوق مردم را رعایت کنید

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش گفت: موضوع دیگری که از شما می‌خواهم، رعایت حقوق مردم است. شما بخشی از مردم هستید و باید هم در واردات دارو و هم در تولید داخلی آن بحث ارتقای کیفیت یکی از اهدافی باشد که آن را دنبال می‌کنید. اقدامات شما می‌تواند موضوعاتی را که از دید سیاست‌گذاران و شرکت‌های تولید کننده پنهان مانده، روشن کند.

وی افزود: بالاخره در زمینه کیفیت مشکلاتی وجود دارد. بنابراین یک سری جلسات خصوصی داشته باشید و درباره فرآورده‌ها صحبت کنید؛ چرا که مصرف کنندگان فراورده‌ها را با هم مقایسه می‌کنند و خیلی بد است که نتیجه بگیرند که اثربخشی داروی خارجی بیش از داروی ایرانی است. بنابراین باید در صدد رفع اشکالات باشیم.

هاشمی تاکید کرد: من هم درباره دارو و هم در زمینه تجهیزات پزشکی علی رغم فشارها و اتهامات تاکید می‌کنم که برای ما حق و سلامت مردم اصل است و ما تا جایی از تولید داخل حمایت می‌کنیم که به سلامت مردم آسیب وارد نکند.

سازمان غذا و دارو را اذیت می‌کنند

کار کردن در حوزه سلامت سخت است

هاشمی تاکید کرد: باید از دارویی باید حمایت کنید که هم در ورودش به بازار و هم در میزان اثربخشی، حداقل مشابه نوع خارجی‌اش باشد. البته در این دولت حمایت خوبی از داروهای تولید داخل وجود دارد؛ به طوریکه گفتیم 75 درصد هزینه خرید یک برند را به شرط اینکه GMP را دریافت کند، تضمین می‌کنیم. بنابراین باز هم تاکید می‌کنم که در انجمن جلسات مشترکی برای ارتقای کیفیت داروهای تولید داخل برگزار کنید، چرا که این حق مردم است و مردم برای ویزیت، آزمایشگاه و ... پول می‌پردازند و برای درمان به ما مراجعه می‌کنند. حال اگر دارو و تجهیزاتی را که به آنها می‌دهیم با قضاوت پزشک متفاوت باشد، آسیب رسان است. بنابراین همواره باید در جهت ارتقای کیفیت دارو تلاش کنیم.

وزیر بهداشت همچنین گفت: من از سازمان غذا و دارو و دکتر دیناروند هم تشکر می‌کنم. البته امروز از غایبان اصلی این همایش هستند. امیدوارم که برای آقای دکتر رفع خستگی شود، زیرا برخی‌ها سازمان غذا و دارو را خیلی اذیت می‌کنند. البته همواره حاشیه‌سازی در این حوزه زیاد بوده است و کار کردن در حوزه سلامت بسیار سخت است و اگر خیر دنیا و آخرت را هم به من می‌دادند این کار را نمی‌کردم؛ چرا که از جمله مسائلی است که آزار دهنده است.

کمک کنید در ماه‌های پایانی دولت، دارو حاشیه‌ساز نشود

هاشمی تاکید کرد: هر چقدر که بیشتر کار کنید، بیشتر توی چشم هستید. حال اگر کار نکنید باید پرسید پس چرا مسئولیت قبول کردید، اگر هم کار کنید برخی فکر می‌کنند که افکار خاصی در سر دارید و هیچ کس از توهم توطئه در کشور ما مصون نیست. بر این اساس امیدوارم در مدت باقیمانده از دوران خدمت ما حوزه دارو از آسیب‌ها به دور باشد؛ چرا که مردم به آن نیاز دارند و سلامت خود خانواده‌شان در گروی این است که بتوانند به راحتی دارو را تهیه کنند. امیدوارم همه شما به دولت کمک کنید تا در ماه‌های پایانی پرحاشیه، بخش دارویی ما حاشیه‌ساز نشود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: