کد خبر: ۱۲۰۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 25
شفا آنلاین>اجتماعی>یک عضو شورای شهر تهران و یک منبع آگاه از مجموعه مدیریت شهری، از واگذاري تعدادی خانه و ملک متعلق به شهرداری تهران به برخی از افراد خاص با تخفیف‌ها و تقسیط‌های بسیار زیاد خبر داده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،طبق گفته آنها این واگذاری‌ها با اجازه شهردار انجام شده است و براساس آن خانه‌هایی چندصد‌میلیونی یا ‌میلیاردی را یکباره با حداقل ١٠ درصد قیمت واقعی به این افراد داده‌اند. این عضو شورا از ورود سازمان بازرسی کل کشور خبر داده است. 

این موضوع پیش از این جسته و گریخته از سوی برخی از افراد شنیده شده بود؛ اما روز گذشته غلامرضا انصاری با درخواستی که از چمران درباره پیگیری گزارش سازمان بازرسی درهمین‌باره داشت، مهر تأییدی رسمی بر این موضوع زد. او دیروز در صحن علنی شورای شهر تأکید کرد طبق قانون اعضای شورای شهر باید در جریان موضوعات مهم مربوط به مدیریت شهری قرار داشته باشند و گفت: «به‌تازگی سازمان بازرسی کل کشور گزارشی درباره واگذاری تعدادی از املاک تهران به‌صورت غیرقانونی به افرادی تهیه کرده؛ اما هیچ مطلبی دراین‌باره به اعضای شورا گفته یا داده نشده است».

اگرچه اظهارات انصاری روی سایت اطلاع‌رسانی شورای شهر تهران که زیر نظر چمران مدیریت می‌شود، به‌صورت ناقص درج شده است و این بخش از اظهاراتش را نیاورده‌اند؛ اما چندین خبرنگار با ضبط‌های آماده دیروز در شورا این صحبت‌های او را شنیده و ضبط کرده‌اند. البته انصاری علاوه بر این اظهار نظر در صحن علنی شورا، درباره جزئیات دیگری از این موضوع نیز گفت: «اگر جزئیات این تخلف آشکار شود، حتی از فیش‌های حقوقی هم مهم‌تر و ناراحت‌کننده‌تر است، چراکه این هزینه‌ها و خانه‌ها از پول مردم داده شده است». انصاری می‌گوید: «طبق آن چیزی که از این گزارش به دستم رسیده، مبلغ کل این تخلف تا دو‌ هزار‌میلیارد تومان است که از محل تخفیف و تقسیط و اختیارات شهردار تهران و در قالب ملک پرداخت شده است». این عضو شورا اضافه کرد: «در جریان این واگذاری املاک به اشخاص خاص، قیمت کارشناسی املاک را پایین محاسبه کرده‌اند». او در پاسخ به این سؤال که آیا شهردار تهران اجازه دارد چنین تخفیف‌هایی بدهد یا خیر، گفت: «براساس مجوزی که شورای سوم به شهردار تهران داده است، از تخفیف ویژه استفاده کرده‌اند».


انصاری به گزارش سازمان بازرسی اشاره کرد و گفت: «درخواست من از چمران این بود که اگر چنین گزارشی به دستش رسیده، به ما هم بدهد و اگر هنوز داده نشده، از جایگاه رئیس شورا تقاضا کند تا به شورا هم ارائه کنند تا قبل از پایان دوره چهارم این موضوع را حل کنیم و نگذاریم به دوره بعدی بکشد». او یادآور شد در گزارش تهیه‌شده، فهرست افرادی که این املاک را گرفته‌اند، وجود دارد؛ اما مطمئن نیست نام اعضای شورا هم در آن باشد یا نباشد».


در همین حال یک منبع آگاه در مجموعه مدیریت شهری که دسترسی مستقیمی به اطلاعات این‌چنیني داشت، با تأیید وجود چنین فهرستي از دریافت‌کنندگان املاک با تخفیف خاص از شهردار تهران، توضیحاتی داد که موضوع را شفاف‌تر می‌کند. این منبع آگاه  گفت: «پیش‌تر فهرستي چندصفحه‌ای از افراد حقیقی و حقوقی که به این ترتیب از شهرداری ملک گرفته‌اند، تهیه شده بود؛ در این فهرست افرادی از مجموعه مدیریت شهری و البته از داخل شورا بودند که مشمول این تخفیف خاص شده‌اند».


او در توضیح بیشتر گفت: «این تخفیف‌ها به این ترتیب است که پس از اعلام موقعیت ملک موردنظر و قیمتی که توافق شده است، قیمت کارشناسی داده‌شده برای ملک تا ٥٠ درصد زیر قیمت واقعی محاسبه و تعیین شده است. در ادامه پای اختیار شهردار در تخفیف تا ٥٠ درصد براي این املاک وسط می‌آید و در مرحله بعدی هم باقی‌مانده پول خانه را اقساط می‌کنند». او با بیان اینکه تعداد زیادی از این املاک ‌میلیاردی بوده‌اند، گفت: «حتی اگر ارزش ملک را ٥٠٠‌ میلیون در نظر بگیریم، کارشناس مربوطه آن را ٢٥٠‌ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌کند و با ٥٠ درصد تخفیفی که از سوی شهردار دستور خورده، به ١٢٥‌میلیون تومان کاهش می‌یابد و در مرحله نهایی هم با دادن مثلا ٢٥‌ میلیون تومان نقد مابقی را به‌صورت اقساطي پرداخت می‌کنند». در همین قسمت باید به این موضوع اشاره‌ کنیم که آنچه درباره این تخفیف حائز اهمیت است، اختصاص آن از محل اختیارات شهردار تهران است. اختیاراتی که انصاری می‌گوید، شورای سوم به شهردار تهران داده و چندی قبل تعدادی از اعضا قصد داشتند این اختیارات بیش‌ازحد شهردار تهران در حوزه مالی را بگيرند و پس از بررسی مجدد ابلاغ کنند؛ اما این پیگیری شورا، با جریانی از درون خود شورا متوقف ماند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که در جلسه دیروز در پاسخ به انصاری، دریافت هر فهرستي در این رابطه را رد کرده بود، پس از پایان جلسه  دراین‌باره گفت: «چنین فهرستي را حداقل به من نداده‌اند؛ من از چیزی خبر ندارم». او می‌گوید از واگذاری ملک هم بی‌خبر است و درعین‌حال اگر چیزی وجود داشت، باید در حسابرسی‌ها متوجه می‌شدیم. 
 مصر خیابانی به نام مصدق دارد، خودمان نداریم
جلسه دیروز شورا به این موضوع خلاصه نشد و بخش‌های دیگری هم داشت؛ از جمله غلامرضا انصاری در بخش دیگری از تذکرهای روز گذشته خود با اشاره به سالروز ٢٨ مرداد، پیشنهاد داد چهارراه پارک وی یا خیابان نفت را به نام دکتر مصدق نام‌گذاری کنند. این عضو شورا با بیان اینکه سال‌هاست نام دکتر مصدق روی یکی از خیابان‌های شهر قاهره است؛ اما ما در تهران هیچ نامی از مصدق نداریم، خواستار این نام‌گذاری جدید شد. او درعین‌حال، به اظهارات مهم رئیس‌جمهور درباره پاره‌کردن قطع‌نامه‌ها در زمینه تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: درست نیست صحبت‌های رئیس‌جمهور به‌عنوان شخصیت اول اجرائی کشور، ازسوی صداوسیما قطع شود.

اذعان به ایجاد مشکلات امنیتی و اخلاقی در خیابان ١٧شهریور
مهدی چمران، رئیس شورا روز گذشته به دستور شهردار تهران درباره بازگشایی پیاده‌راه ١٧شهریور اشاره کرد که بالاخره پس از چندین سال دردسر و مشکلات عدیده برای شهروندان صادر شده است. او گفت: پس از ایجاد این پیاده‌راه مشکلات زیادی ایجاد شد و مدیریت شهری سعی در ساماندهی این مشکلات داشت.

چمران به نبود امنیت در این پیاده‌راه به‌ویژه امنیت اخلاقی و وجود معتادان اذعان و اعتراف کرد و گفت: به دلیل کاهش تردد در این پیاده‌راه، فعالیت اقتصادی کسبه، کساد شده و این خیابان در این مدت شرایط خوبی نداشته‌است. برای جبران این شرایط علاوه بر بازگشایی، برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای برای رونق این راسته انجام داده‌ایم و کانکس‌ پلیس هم مستقر شده و در ادامه هم قرار است از میدان امام‌حسین(ع) تا میدان خراسان خط اتوبوس ایجاد شود. این توضیحات چمران با واکنش محمد حقانی مواجه شد و گفت: مطمئنم اجرای این طرح، هیچ مطالعه و پیوستی نداشته و به دلیل همین اقدامات شهرداری این شرایط در آنجا ایجاد شد و مردم را به روز سیاه نشاندند.

پل‌ها و تونل‌هایی که پز آن را به مردم می‌دهیدما ساختیم
پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد، پس از جلسه روز دوشنبه خود با شهردار تهران، روز گذشته برای دومین‌بار میهمان شورای شهر تهران بود. او علاوه بر گزارشی کوتاه و توضیحاتی که درباره اقدامات امداد در شهر تهران انجام می‌شود، خطاب به اعضای شورای شهر گفت: امروز می‌خواهم سر شما منت بگذارم تا در عوض کارهای ما، به خواسته‌هایمان توجه کنید. او به سابقه کاری خود در بنیاد تعاون سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیاء اشاره کرد و گفت: پل‌ها و تونل‌هایی که در شهر ساخته شده و شما پز آن را به مردم می‌دهید، ما پول داده‌ایم و ساخته‌ایم و حالا شما می‌توانید با کمک به ما این خدمات را جبران کنید. او درعین‌حال، به شهرداری و شورا پیشنهاد داد مسئولیت کمیته امداد در تهران را قبول کنند و به قول فتاح، «آنها رها شوند» تا بتوانند به امور سایر مددجویان در کل کشور بهتر بپردازند.

با قالیباف معامله‌مان نشد
این اظهارات با واکنش محمدمهدی تندگویان مواجه شد. او گفت: ما تابه‌حال فکر می‌کردیم شهرداری ٢٠‌هزار‌ میلیارد طلبکار است و حالا شما می‌گویید ٢٠‌میلیارد بدهکار است، ضمن اینکه بیان این موضوعات بدون بیان توضیح و جزئیات درست نیست و ممکن است رسانه‌ها و مردم را به اشتباه بیندازد. البته بعدا فتاح توضیح داد و گفت بدهی وجود ندارد و منظورش این بوده که این پروژه‌ها با همکاری ارگان‌های دیگری اجرا شده و بهتر است همکاری داشته باشند. فتاح در توضیح دیگری درباره ساختمان قبلی امداد در سوهانک، گفت: مدت‌هاست از آنجا بیرون آمده‌ایم و آنجا را برای فروش گذاشته‌ایم، اما خریدار ندارد. آقای قالیباف هم آمد و آنجا را دید اما با وی معامله‌مان نشد و حالا دنبال مشتری در دولت هستیم.

خنده و شوخی در غیاب رئیس و نایب‌رئیس
در جلسه دیروز لحظاتی چمران از جلسه بیرون ‌رفت و مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورا، هم غایب بود. درهمین‌حال عباس جدیدی در حال صحبت بود که با صدای شوخی و خنده تعدادی از اعضا، از جمله احمد دنیامالی صحبت‌هایش متوقف شد. دنیامالی به‌شوخی و بلند گفت: جلسه از رسمیت افتاده و رئیس ندارد. دنیامالی شوخی دیگری هم داشت و خطاب به پرویز فتاح گفت: ما این صندلی‌ها را دوست داریم و با صندلی ریاست‌جمهوری هم عوض نمی‌کنیم. شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: