کد خبر: ۱۲۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 24
شفا آنلاین>سلامت>براساس یک پژوهش تازه، سرطان در ۱۲ کشور اروپایی از بیماری قلبی و سکته مغزی به‌عنوان علت اصلی مرگ پیشی گرفته است.
  به گزارش شفا آنلاین،    یافته‌های محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد، بیماری‌های قلبی- عروقی (بیماری قلبی و مغزی) همچنان علت اصلی مرگ در سراسر جهان هستند و سالانه بیش از ۱۷ میلیون نفر جانشان را به این خاطر از دست می‌دهند.

       در ۵۳ کشور جهان که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان منطقه اروپا دسته‌بندی می‌شوند، بیماری قلبی در سال ۲۰۱۶ موجب مرگ بیش از ۴ میلیون نفر شده است. این گروه از مرگ‌ها، ۴۵ درصد از مرگ‌ومیر در این کشورها را به خود اختصاص داده‌اند.

       به گفته پژوهشگران، درمجموع سرطان در اروپا کمتر از نیمی از تعداد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری قلبی است. بااین‌حال موفقیت در پیشگیری و درمان بیماری قلبی منجر به کاهش شمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری قلبی شده است.

       مطالعات نشان می‌دهد در حال حاضر سرطان در این کشورها بیش از بیماری قلبی جان افراد را می‌گیرد: بلژیک، دانمارک، فرانسه، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، پرتغال، اسلوونی، اسپانیا و بریتانیا.

       نیک تاونسند، محقق ارشد مرکز رویکردهای جمعیتی جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیردار دانشگاه آکسفورد دراین‌باره می‌گوید: «آمارها، نابرابری‌های گسترده‌ای درباره میزان مرگ‌ومیر در کشورهای اروپایی را نشان می‌دهند.» طبق این یافته‌ها، کشورهایی که در آن‌ها سرطان بیش از بیماری قلبی علت مرگ هستند، همگی در اروپای غربی قرارگرفته‌اند. بالعکس، کشورهایی که در آن‌ها بیماری قلبی بیشتر از سرطان موجب مرگ می‌شود در شرق اروپا واقع‌شده‌اند. همچنین این مطالعه نشان می‌دهد درحال‌حاضر در دانمارک سرطان بیش از بیماری قلبی موجب مرگ زنان می‌شود.

       فرانسه کشوری است که زودتر از سایر کشورها در آن سرطان از بیماری‌های قلبی-عروقی به‌عنوان اولین عامل مرگ‌ومیر مردان پیشی گرفته‌است؛ آمارها حاکی از آن است که سال 2011 بیش از 92 هزار مرد درنتیجه ابتلا به سرطان و بیش از 64 هزار مرد درنتیجه بیماری‌های قلبی-عروقی جان خود را از دست دادند. اسپانیا، کشور بعدی این منطقه به شمار می‌رفت. سال 2013 میزان مرگ‌ومیر مردان درنتیجه سرطان بیش از 67 هزار نفر بود، اما در همین زمان بیش از 53 هزار مرد درنتیجه بیماری قلبی-عروق جان خود را از دست دادند. در سال 2013 در بریتانیا نیز 87 هزار مرد درنتیجه سرطان و بیش از 79 هزار مرد درنتیجه بیماری‌های قلبی-عروقی جان خود را از دست دادند.

       تاونسند می‌گوید: «اگرچه ما در مرکز پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی-عروقی، توانسته‌ایم به موفقیت‌هایی دست‌یابیم که منجر به کاهش مرگ‌ومیر شده است اما به‌وضوح می‌بینیم که این پیشرفت‌ها در سراسر قاره اروپا یکسان نیست. هنوز کشورهایی در اروپای شرقی و کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستند که شاهد مرگ‌ومیر بالا درنتیجه بیماری‌های قلبی-عروقی هستند و این امر باید در سراسر اروپا تعدیل شود.»

       نابرابری‌های موجود بین کشورهای اروپایی از درصد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی و میزان‌های مرگ استانداردشده برحسب سن مشخص می‌شود. معیار اخیر به معنای میزان مرگ‌ومیر در هر 100 هزار نفر جمعیت آیت که برحسب با نسبت شمار افراد موجود در گروه‌های سنی مختلف تعدیل‌شده است. از مجموع 8/3 میلیون مرگی که در 15 کشور اتحادیه اروپا (EU-15) رخ‌داده، 33 درصد از آن‌ها درنتیجه بیماری‌های قلبی-عروقی بوده است که این میزان در مقایسه با 28 کشور عضو اتحادیه اروپا (EU-28) با 38 درصد حاکی از عدم برابری کشورهای اتحادیه اروپا است. این میزان در کشورهایی که عضو اتحادیه نیستند به 54 درصد می‌رسد.

       این میزان مرگ‌ومیر استانداردشده از میزان 275 مرد در هر 100 هزار نفر مرد و 174 نفر زن در هر ۱۰۰ نفر زن در فرانسه تا میزان 1444 نفر مرد و 1087 نفر زن در هر صد هزار متفاوت است. آمارها در بریتانیا 334 مرد و 228 زن از هر 100 هزار نفر را نشان می‌دهد.

       نابرابری‌هایی مشابهی درباره مرگ زودتر از موعد (مرگ افراد زیر 75 سال) وجود دارد. در کشورهای EU_15، مرگ زودهنگام 4/21 درصد از جمعیت مرگ‌ومیرها را در برمی‌گیرد که این میزان در کشورهای EU-28 26درصد و در کشورهای غیراتحادیه اروپا به 8/35 درصد درنتیجه بیماری‌های قلبی-عروقی می‌رسد.
Sciencedaily
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: