کد خبر: ۱۲۰۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 23
شفا آنلاین>اجتماعی>رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی درصدد راه‌اندازی " اتاق‌های امن تزریق" در پاتوق‌ها و مراکز معضل‌خیز کشور است.
به گزارش شفا آنلاین،انوشیروان محسنی بندپی در خصوص آخرین وضعیت راه‌اندازی " اتاق های امن تزریق" در کشور گفت: در حال حاضر زمینه اجرایی شدن این طرح به لحاظ علمی در کشور در حال فراهم شدن است.

وی در ادامه تصریح کرد: طی دوماه گذشته روش و ساز و کارهای اجرایی شدن این طرح توسط حوزه پیشگیری و مبارزه با اعتیاد سازمان بهزیستی کشور طراحی و ارائه شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه طرح " اتاق های امن تزریق" را از لحاظ علمی و کارشناسی رویکردی جدید دانست و بر لزوم راه اندازی این مراکز تاکید کرد.

 دکتر محسن روشن پژوه، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی نیز چندی پیش از اجرای این طرح خبر داده بود و گفته بود که به زودی سه استان پر خطر کشور به اتاق تزریق برای معتادان تزریقی مجهز می‌شوند.

روشن پژوه دلیل ارائه این پیشنهاد را جلوگیری از حضور معتادان در حال تزریق در خیابان، پارک‌ها و اماکن عمومی و همچنین کاهش تزریق پرخطر مواد مخدر اعلام و ایجاد اتاق‌های تزریق را به عنوان یکی از مبانی علمی برنامه کاهش آسیب تأیید کرد.

وی همچنین اظهار کرده بود که سازمان بهزیستی برنامه‌های پیشگیری و درمان اعتیاد را  در چارچوب سیاست‌های کلی نظام که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و مبتنی بر سایر اسناد بالادستی است، پیش خواهد برد.

روشن پژوه تأکید کرده بود که ایجاد اتاق‌های تزریق به عنوان یکی از برنامه‌های کاهش آسیب به معنای تأیید مصرف مواد نیست بلکه این یک دیدگاه علمی، واقع بینانه و پذیرفته شده‌ای  است که چنانچه عده‌ای از افراد مصرف کننده مواد که قادر نیستند به هر دلیلی مصرف مواد را کنار بگذارند به جای مصرف در جاهای نامعلوم، تحت نظارت باشند تا بتدریج عوارض اعتیاد کم شود، آسیب کاهش پیدا کند و انگیزه ترک و بهبودی در مصرف کننده ایجاد شود.

اوایل مرداد ماه سال جاری نیز سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مصاحبه ای اعلام کرد که احداث مرکز مدیریت مصرف مواد با زیرمجموعه اتاق‌های تزریق امن و با هدف کاهش مصرف پرخطر و کاهش آسیب اعتیاد به خط پایان رسید. 

پرویز افشار از راه‌اندازی آزمایشی این مراکز در استان‌های خوزستان و کرمان خبر داد و گفته بود که "حرکت به سمت مدیریت مصرف، کاهش آسیب اعتیاد و قطع ارتباط مصرف‌کنندگان با قاچاقچیان مواد مخدر، یکی از تاکیدات بند ٥٧ سیاست‌های کلان برنامه ششم و ابلاغ شده مقام معظم رهبری است که در جلسه پیشین ستاد مبارزه با مواد مخدر، مطرح و مصوب شد. ایجاد اتاق‌های تزریق امن، بخش کوچکی از این طرح است که با هدف جلوگیری از شیوع و افزایش بیماری‌های مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر فعال خواهد شد."ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار