کد خبر: ۱۲۰۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 22
شفا آنلاین>سلامت>انجمن متخصصین طب افغانستان اعلام کرد اگر پیوند ایرانی به غیر ایرانی هم مجاز باشد، باز هم یافتن اهداکننده مناسب سخت است خصوصاً اینکه در ایران یک بانک پیوند وجود ندارد و نمی‌توان یک اهداکننده سازگار یافت.

به گزارش شفا آنلاین، پس از فوت دختر نوجوان مهاجر افغانستانی در بیمارستان «نمازی» شیراز این موضوع در رسانه‌ها مطرح شد که برای «لطیفه رحمانی» چه اقداماتی باید انجام می‌شد.

انجمن متخصصین طب افغانستان طی یادداشتی به بن‌بست‌ها و راهکارهای پیوند اعضا برای اتباع افغانستانی پرداخته‌ است.

در این یادداشت آمده است: انجمن متخصصین طب افغانستان با ضایعه از دست دادن «لطیفه رحمانی» به گونه منطقی و با در نظر گرفتن تمامی جوانب علمی موضوع برخورد کرده و سعی بر رفع ابهام و روشن‌سازی این مطلب داشته است.

پیوند اعضا در دنیا و ایران گران است

طبق قانون منع پیوند اعضای اتباع خارجی جمهوری اسلامی ایران، پیوند اعضای ایرانی به غیر ایرانی ممنوع است، در حالی که اگر یک مریض غیر ایرانی خودش اهداکننده را نیز به همراه داشته باشد قطعا پیوند را برایش انجام خواهند داد، ولی یادمان باشد هزینه‌های پیوند اعضا در دنیا و ایران خیلی بالاست.

احتمالا این خانواده داغدار عزیز ما هزینه‌های پیوند را نداشته‌ و تحت پوشش بیمه نبوده‌ که نتوانسته‌اند پیوند انجام دهند.

بهترین پیوند از نزدیکان فرد انجام می‌شود

بیاد داشته باشیم که در پیوند اعضا بهترین اهدا کننده را باید در افراد نزدیک از لحاظ خونی به فرد مریض پیدا کرد نه در افراد دیگر جامعه.

این بدان معنا است که اگر پیوند ایرانی به غیر ایرانی هم مجاز باشد باز هم یافتن اهدا کننده مناسب خیلی سخت است، خصوصاً اینکه در ایران مثل کشورهای اروپایی یک بانک (HLA) مناسب وجود ندارد و نمی‌توان برای فرد مریض به راحتی یک اهدا کننده مناسب و سازگار یافت.

در مورد اهدا سلول‌های بنیادی بندناف می‌توان ناسازگاری را کمی نادیده گرفت، یعنی در این مورد می‌توانیم در مورد قانون منع اهدا از ایرانی به غیر ایرانی اعتراض کنیم نه درمورد اهدا بافت‌های تکامل یافته مثل کلیه، کبد.

به یاد داشته باشیم اگر باز هم این‌چنین قانونی وجود نداشت، همچنان یافتن اهدا کننده مناسب در بین اتباع ایرانی برای اتباع غیر ایرانی بسیار مشکل بود (با توجه به اینکه در ایران بانک اطلاعاتی مناسبی وجود ندارد) و خانواده‌هایی که نیاز به پیوند اعضا دارند.

همچنین در خانواده آنها اهدا کننده مناسب وجود ندارد، بهتر است در کل بانک جهانی (HLA)، اهدا کننده مناسب را جستجو کنند.

این در حالی است که این روند کار بسیار پر هزینه بوده و برای هم‌وطنان ما که از تمکن مالی کمی برخوداراند، کاری بس دشوار است.

چاره‌ای بیاندیشیم

بهتر است ما جهت این خانواده‌های مریض‌دار چاره‌ای بیاندیشیم که در هزینه‌های درمان یاری‌اشان کرده باشیم. یادمان باشد که سرطان، پیوند اعضا و بیماری‌های خاص علاوه بر درد هزینه‌های بسیاری دارند که بیشتر هموطنان ما در زمینه تامین این هزینه دچار مشکل هستند.

رسالت ما پیگیری این موضوع به‌صورت منطقی و جدی با مسئولین مربوطه جمهوری اسلامی ایران و مجامع بین المللی است (با توجه به شرایط نابسامان و اضطراری کشور افغانستان و اینکه تاکنون ارگانی برای پیگیری علمی و تخصصی این قبیل مسائل تا کنون وجود نداشته است) تا انشاالله قدمی برای رفع مشکلات طبی مردم کشورمان برداریم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: