کد خبر: ۱۲۰۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 23
شفا آنلاین>اجتماعی>صندلی دانشگاه‌ها در رشته های ریاضی و انسانی امسال هم پر نمی‌شود
به گزارش شفا آنلاین،300 هزار صندلی دانشگاه طرفداری ندارد، این نتیجه کنکور سال گذشته دانشگاه‌ها بود که همان زمان از سوی مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد. حالا خیلی‌ها منتظرند تا بدانند که امسال با اعلام نتایج قطعی دانشگاه‌ها چقدر بر میزان صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها اضافه می‌شود. موضوعی که مسئولان سازمان سنجش نیز برای کنکور امسال هم پیش‌بینی کرده‌اند شاید علت هم این باشد دیگر داوطلبان حاضر نیستند که در هر دانشگاهی و در هر رشته‌ای درس بخوانند.

، بر اساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور امسال 772 هزار نفر در کنکور شرکت داشتند در حالی که ظرفیت دانشگاه‌های دولتی 760 هزار نفر است در این باره مشاور عالی سازمان سنجش می‌گوید: کل ظرفیت دانشگاه‌ها در دوره دولتی و غیرانتفاعی حدود یک میلیون و 300 هزار نفر است که حدود 60 درصد داوطلبان در گروه آزمایشی علوم تجربی با یکدیگر رقابت کردند و در این گروه رقابت فشرده‌ای حاکم بوده است، چرا که بیش از 519 هزار متقاضی این گروه برای 10هزار ظرفیت پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی رقابت کردند.


آمار سازمان سنجش نشان می‌دهد حالا شرکت‌کنندگان کنکور در 13 رشته پرطرفدار با هم رقابت می‌کنند. به گفته حسین توکلی داوطلبان شرکت‌کننده در رشته ریاضی و فنی بیشتر علاقه‌مند نشستن بر صندلی رشته‌هایی همچون مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، معماری و رایانه هستند. همچنین در رشته تجربی داوطلبان رشته‌های پزشکی، داروسازی، دامپزشکی و دندانپزشکی را انتخاب می‌کنند. در علوم انسانی روان‌شناسی، حسابداری و حقوق جزو رشته‌های پرطرفدار برای داوطلبان به حساب می‌آید. با این همه اگر مجموع ظرفیت دانشگاه‌های دولتی، ‌آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور را در نظر بگیریم تمام داوطلبان حاضر در جلسه آزمون می‌توانند در رشته و دانشگاهی پذیرفته شوند اما رقابت در رشته علوم تجربی بسیار بالا توصیف شده است. وی در مورد شانس قبولی در هر رشته می‌گوید: «در رشته علوم ریاضی و فنی 150 هزار داوطلب شرکت داشتند که برای آنها 253 هزار ظرفیت وجود دارد، در رشته علوم انسانی 143 هزار نفر شرکت‌کننده وجود دارد که برای آنها 298 هزار ظرفیت وجود دارد در نتیجه در این دو رشته شانس قبولی برای داوطلبان صددرصد است. در گروه زبان و هنر هم 133 هزار داوطلب وجود داشت که شانس قبولی این داوطلبان هم بالا است.


اما در رشته علوم تجربی 519 هزار داوطلب در کنکور شرکت داشتند که شانس قبولی افراد در این گروه 30 درصد است.» دکتر توکلی می‌افزاید : «بر اساس آخرین گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در ایران ٢‌هزار و ٦٤٠ دانشگاه وجود دارد که از این میان سهم وزارت علوم از جمعیت دانشجویی ٦٨‌درصد و سهم دانشگاه آزاد ٣٢‌درصد است.بنابراین داوطلبان باید دقت کنند که از شانس قبولی خود به بهترین صورت استفاده کنند.»


توکلی درباره صندلی‌های خالی در کنکور 94 اظهار می‌دارد : «در کنکور 94 دانشگاه‌ها حدود 300 هزار صندلی خالی ماند. این هم بدان علت بود که دیگر داوطلبان علاقه‌ای به رفتن به دانشگاه‌های پولی ندارند و البته سلیقه داوطلبان و علاقه آنها هم به رشته‌های تحصیلی تغییر پیدا کرده است. بر اساس آماری که ما داریم، بیش از نیمی از ظرفیت دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و دانشگاه پیام نور، 400 هزار ظرفیت در دانشگاه‌ آزاد و حدود 60 درصد صندلی‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی  و البته 90 درصد صندلی‌های دانشگاهی در دوره کاردانی غیرانتفاعی بدون دانشجو مانده است.» مشاور عالی سازمان سنجش با بیان اینکه کیفیت پذیرفته شدگان در دانشگاه‌ها با وجود ظرفیت‌های پذیرش بالا، پایین نمی‌آید، می‌گوید: «در حقیقت داوطلبانی که انتخاب درست و اصولی داشته باشند می‌توانند در دانشگاه‌های برتر پذیرش شوند.


با این همه اکنون دانشگاه‌ها شاهد کمبود دانشجو هستند، البته دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی از سازمان سنجش خواسته‌اند که هنگام اعلام نتایج دانشگاه‌های غیرانتفاعی چند برابر ظرفیت پذیرش کند و وزارت علوم باید درباره آن تصمیم‌گیری کند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز پذیرش جداگانه‌ای دارد و برخی مایل هستند به این دانشگاه بروند تا در دانشگاه بومی محل زندگی خود تحصیل کنند و این مسأله نیز یکی از دلایل خالی ماندن صندلی‌های دانشگاه‌ها است. اگر همه حاضر باشند به هر نوعی به دانشگاه بروند، صندلی خالی در دانشگاه‌ها پر می‌شوند.»ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: