کد خبر: ۱۲۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 21
شفا آنلاین>سلامت>بدهی ۶۸۴ میلیون تومانی سازمان‌های بیمه‌گر به دانشگاه علوم پزشکی تهران، اعلام سقف کارانه ۷۰ میلیون تومانی پزشکان در این دانشگاه و همچنین انتقاد به برخی اظهارنظرهای نادرست درباره تخصیص بخش اعظمی از بودجه طرح تحول به پزشکان، از مهم‌ترین موارد مطرح شده در نشست خبری امروز رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی جعفریان، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران،  در نشستی با خبرنگاران، در خصوص نحوه هزینه بودجه طرح تحول نظام سلامت در این دانشگاه گفت: طی طرح تحول نظام سلامت ۳۳۷ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی تهران بودجه تخصیص داده شد که از این رقم ۲۵۰ میلیارد تومان برای کاهش فرانشیز و ۴۸ میلیارد تومان برای ارتقای هتلینگ صرف شد.  به طور کلی می‌توان گفت ۸۸.۴ درصد از تمام این بودجه صرف حفاظت مالی و راحتی بیماران شده است.

وی افزود: ۱۲ درصد باقیمانده نیز برای ارتقای ویزیت مقیمی پزشکان متخصص و زایمان طبیعی هزینه شد. در شش ماهه اول سال‌های ۹۳ و ۹۴ افزایش کل کارانه در دانشگاه علوم پزشکی دو برابر شد؛  در حالیکه برخی می‌گفتند این افزایش  به سه برابر رسیده است. ۹۵ درصد از این افزایش، برای پزشکان و ۱۵۲ درصد برای پرسنل بوده است که در مجموع ۸۰ میلیارد تومان از بودجه کل را شامل می‌شود.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، پرداختی گروه پزشکی  در کل طرح تحول نظام سلامت ۲۵ درصد کل بودجه بوده است، اما این موضوع به گونه‌ای مطرح می‌شود که این رقم تنها به چند نفر پرداخت شده است.

جعفریان تصریح کرد: در طرح تحول نظام سلامت بیشترین کمک به کاهش پرداختی از جیب مردم شد. این رقم ۱۰ درصد اعلام شده که رقم قابل توجهی است.

چگونگی فعالیت پزشکان دوشغله

وی در خصوص نحوه برخورد این دانشگاه با پزشکان دو شغله توضیح داد و گفت: در برنامه پنج ساله توسعه بعد از تعریف نظام سلامت مشخص شد که پزشکان باید در یکی از بخش‌های دولتی یا خصوصی فعالیت کنند، اما مقدمات اجرایی این برنامه هنوز عملیاتی نشده است. در این دانشگاه هیئت علمی تا زمان دانشیاری فقط در خود دانشگاه علوم پزشکی خدمت می‌کند و بعد از آن مجاز به فعالیت در بخش خصوصی است. بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز ضابطه‌ای شبیه به این آئین‌نامه دارند.

بررسی کارانه پیشنهادی وزارت بهداشت در دولت؛ بزودی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران سقف کارانه در این دانشگاه را ۷۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: بیش از ۶۰ درصد هیئت علمی کمتر از ۶۰ میلیون تومان و کمتر از پنج درصد کارانه‌های بالای ۴۰ میلیون تومان می‌گیرند. پزشکی که ۴۰ میلیون تومان کارانه دریافت می‌کند در واقع ۶۰ میلیون آورده برای دانشگاه دارد، با توجه به بخش‌نامه معاون رئیس جمهور کارانه پیشنهادی وزارت بهداشت به زودی در دولت بررسی می‌شود.

جعفریان در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به برخی انتقادات و گاهی نادرست به جامعه پزشکی اظهار کرد: گاهی تمرکز بر این مسائل با هدف دیگری انجام می‌شود. ما باید برای کاهش خطاها و قصور پزشکی برای تعهد حرفه‌ای برنامه‌ریزی داشته باشیم. به همین منظور در دانشگاه علوم پزشکی تهران شورای تعهد حرفه‌ای تشکیل داده‌ایم.

وی تاکید کرد: سازمان نظام پزشکی و دادسرای ویژه جرایم پزشکی با خطاهای پزشکی به طور اساسی برخورد می‌کند. با توجه به اینکه امروز فضای مجازی یک رسانه بدون نظارت و کنترل است و زور کسی به آن نمی‌رسد، ورود بدون دقت به این موضوعات به نفع کسی نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص آخرین برنامه این دانشگاه برای ایجاد همراه سرا در بیمارستان‌های تحت پوشش خود، گفت: ساختار بیمارستان‌ها اجازه ساخت همراه‌سراها را در داخل آن نمی‌دهد. این کار مربوط به هتلینگ است و نیاز به کمک خیرین و شهرداری دارد.

در ادامه این نشست، دکتر محمد شریعتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص وضعیت اجرای برنامه پزشک خانواده در این دانشگاه گفت: این برنامه به طور کامل در مناطق روستایی تحت پوشش این دانشگاه اجرایی می‌شود. زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن در مناطق شهری نیز در حال فراهم شدن است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم برای اجرای پزشک خانواده، پرونده الکترونیک سلامت است که ابتدا در این دانشگاه راه‌اندازی، تکمیل و اصلاح شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ۱۶.۹ میلیارد تومان هزینه تامین و تجهیز پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی تحت پوشش این دانشگاه شده است، ادامه داد: با اعلام آمادگی این دانشگاه تمام مناطق شهری، روستایی و حاشیه شهر تحت پوشش شبکه‌های بهداشتی و درمانی قرار گرفتند. به طور کلی در تمام مناطق تحت پوشش به ازای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک پایگاه سلامت و به ازای هر ۳۵ تا ۵۰ هزار نفر یک مرکز سلامت جامعه راه‌اندازی شد.

 دکتر توکلی،  معاون توسعه این دانشگاه نیز در خصوص پروژه‌های بیمارستانی جایگزین یا در حال ساخت این بیمارستان نیز توضیح داد و گفت: در حال حاضر پروژه بیمارستانی جایگزین در بیمارستان امیراعلم تهران در حال اجرا است. در هفته دولت نیز پروژه بیمارستان شریعتی ۲ در منطقه ۲۲ تهران با هماهنگی بانک توسعه اسلامی کلنگ زده می‌شود.

وی همچنین به اجرای دو پروژه جایگزین در بیمارستان‌های امام خمینی (ره) و میرزاکوچک خان تهران اشاره کرد و گفت: انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی (ره) نیز با تعهد وزارت راه و شهرسازی به کندی در حال پیشرفت است.

معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین از طلب ۶۸۴ میلیارد تومانی این دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر خبر داد و گفت: این میزان مطالبه در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بی سابقه است. ۲۵۲ میلیارد تومان از این رقم مربوط به حوزه داروست که بیمارستان‌ها باید به شرکت‌های دارویی پرداخت کنند. بیمه سلامت نیز از مرداد ماه سال قبل هیچ گونه پرداختی به دانشگاه علوم پزشکی تهران نداشته است.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: