کد خبر: ۱۲۰۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 20
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان نظام روانشناسی انتخابات ریاست سازمان در روز دوشنبه 25 مردادماه سال جاری را غیرقانونی خواند و گفت: این موضوع را از طریق دادگاه پیگیری کرده و براساس قانون نتیجه آن را ابطال خواهیم کرد.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر عباسعلی اللهیاری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: در حال حاضر سازمان نظام روانشناسی دارای ساختار تشکیلاتی منسجمی است در حالیکه چهار سال پیش فاقد ساختار تشکیلاتی منسجمی بود و با تلاش‌هایی که داشتیم موفق شدیم این ساختار  را ایجاد کنیم و در حال حاضر تمامی معاونت‌های سازمان نظام روانشناسی در کنار شورای مرکزی  دارای قدرت هستند و ساختار تشکیلاتی آن بسیار منسجم و قابل دفاع است.

وی تاکید کرد: زمانی که ریاست سازمان نظام روانشناسی را تحویل گرفتم این سازمان حتی یک متر ملکیت نداشت و حتی چندین بار از شهرداری منطقه شش به ما مراجعه کرده و خواستار تخلیه ساختمان شدند این در حالیست که علی رغم هزینه کرد سازمان نظام روانشناسی، فاقد سند ملکی بودیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر با تلاش‌هایی که داشتیم ساختمان فعلی سازمان نظام روانشناسی تحت ملکیت این سازمان درآمده و علاوه بر آن یکی از ساختمان‌های وزارت صنایع و معادن در منطقه یوسف آباد را نیز از دولت قبلی تحویل گرفتیم و در دولت جدید نیز توانستیم با رایزنی‌های انجام شده سند این ساختمان را نیز به نام سازمان نظام روانشناسی کرده و به املاک این سازمان اضافه کنیم؛ همچنین آنکه ساختمانی در میدان فاطمی نیز تحت ملکیت سازمان در آمده است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه در دوره چهار ساله ریاست وی در این سازمان به طور کامل شفافیت مالی ایجاد شده است گفت: در طی این مدت حتی یک ریال ورودی و خروجی به سازمان نیز کنترل شده است.

اللهیاری در ادامه به مفهوم سلامت اشاره کرد و افزود: باید بدانیم از 100 در صد مفهوم سلامت تنها 20 درصد آن مربوط به سلامت جسمانی است و این در حالیست که 80 درصد آن بر مفهوم سلامت روان ارتباط دارد.

لزوم اختصاص 80 درصد بودجه سلامت به سلامت روان

وی در ادامه ضمن بیان آنکه متولی سلامت روان و روانشناسی در کشور، سازمان نظام روانشناسی است اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما کمتر از سه درصد از بودجه سلامت برای سلامت روان هزینه می‌شود، این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته همچون فرانسه بیش از 70 درصد از بودجه سلامت به سلامت روان اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی در ادامه تاکید کرد: اگر قصد داریم در نظام سلامت تحول ایجاد کنیم باید 80 درصد بودجه سلامت کشور را به سلامت روان و 20 درصد آن را به سلامت جسم اختصاص دهیم و در غیر اینصورت در حق مردم جفا کرده و از سلامت روان آنها غافل شده‌ایم.

اللهیاری ادامه داد: در حال حاضر صدور هر گونه گواهی و مدرک علمی در حوزه روانشناسی و مشاوره باید از طریق گواهی کمیسیون‌های سازمان نظام روانشناسی اخذ شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی در ادامه به لایحه سلامت روان ارائه شده از سوی وزارت بهداشت نیز اشاره کرد و گفت: این لایحه فقط به درمان بیماران روانی حاد می‌پردازد و نام لایحه سلامت روان شایسته و مناسب نیست. به همین دلیل با رایزنی‌های انجام شده نگذاشتیم تا این لایحه به تصویب برسد و در حال حاضر تبدیل به لایحه‌ای متناسب با محتوای خود شده و هنوز هم به تصویب نرسیده است.

اللهیاری همچنین به جابجایی رشته‌های روانشناسی و بالینی از وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره و عنوان کرد: جابجایی رشته‌های بالینی و روانشناسی از وزارت علوم به وزارت بهداشت نیز قصه پر غصه‌ای بود که با اقدامات کارشناسی سازمان نظام روانشناسی در حال حاضر این اقدام منتفی شده است.

وی ادامه داد: در این چهار سال تلاش کرده‌ایم تا سازمان نظام روانشناسی را از حاشیه به متن و بطن جامعه بیاوریم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی در ادامه به انتخابات اخیر این سازمان اشاره کرد و گفت: در آن یک ماهی که دوستان مشغول تبلیغ و حتی تخریب بنده بودند من به عنوان رئیس سازمان نظام روانشناسی مشغول گذاشتن صندوقی برای صیانت از افرادی بودم که به دنبال تخریب من بودند و به هیچ عنوان قصد شرکت در انتخابات را نیز نداشتم بلکه در تلاش بودم تا انتخاباتی سالم برگزار شده تا الگوی سازمان مهندسی و سازمان نظام پزشکی باشد اما در دو روز آخر به اصرار جامعه روانشناسی در چهارمین دوره انتخابات این سازمان شرکت کردم.

اللهیاری ادامه داد: باز هم بنده درگیر صیانت و حفاظت از صندوق‌های انتخاباتی بودم که برخی از دوستان مدعی می‌شدند که اللهیاری در حال مهندسی انتخابات است. این در حالیست که من در هفته انتخابات تنها مکالماتی را با همکاران استان‌ها داشته و آنان را به افزایش مشارکت در انتخابات ترغیب می‌کردم.

وی افزود: در دوره سوم انتخابات سازمان نظام روانشناسی 1650 نفر تعداد کل شرکت کنندگان از میان 2800 نفر روانشناس دارای مجوز و پرونده اشتغال بود که این رقم معادل 57 درصد می‌شد و با در نظر گرفتن آنکه در آن زمان سازمان نظام دارای 7500 نفر عضو بود نیز میزان مشارکت 21 درصد محاسبه شد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی ادامه داد: این در حالیست که در دوره چهارم انتخابات 3318 نفر مشارکت داشته و اعضای سازمان نیز در حال حاضر به 18 هزار نفر رسیده است.

حال روانی مردم خوب نیست

وی گفت: سازمان نظام روانشناسی متولی سلامت روان است و هر کس به هر دلیلی بخواهد این سازمان را حذف کند به سلامت روان مردم خیانت کرده و افرادی که مشاوره و خدمات آن را زیر سوال می‌برند باعث گرایش افراد به عرفان‌های کاذب، رمالی و در نتیجه به هم ریختن امنیت ملی می‌شوند.

اللهیاری در ادامه به وضعیت سنجش سلامت روان در کشور اشاره کرد و گفت: تا به حال هیچ تحقیق پیمایشی برای سنجش میزان سلامت روان در کشور انجام نشده است اما به عنوان رئیس سازمان نظام روانشناسی می‌توانم بگویم که واقعا حال روانی مردم کشور خوب نیست.

وی تصریح کرد: تقریبا همه ما با هم درگیر بوده، پرخاشگری و دعوا داریم و همه دارای استرس هستیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی عنوان کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که آموزش مهارت‌های زندگی، مقابله با استرس و غیره را ندیده اما به آموزش خیاطی، گلدوزی و رانندگی بسیار بهاء می‌دهیم.

نه در مدارس و نه در دانشگاه‌ها، مهارتهای زندگی آموزش داده نمی‌شود

اللهیاری ادامه داد: در حال حاضر نه در مدارس، نه در دانشگاه و نه در هیچ جای دیگری آموزش زندگی و مهارت‌های زندگی به افراد داده نمی‌شود. این در حالیست که سازمان نظام روانشناسی در حال تلاش برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی در کشور است.

وی تصریح کرد: برای مقابله با استرس، مهارت آموزی، کنترل خشم و ... باید به افراد آموزش دهیم. این در حالیست که باید از خود بپرسیم چند درصد از زنان کشور ما دارای مهارت‌های فرزند پروری هستند؟ با وجود آنکه در جامعه امروزی با تناقضات موجود دریافت این آموزش‌ها بسیار ضروری بوده و تمامی مشکلات و آسیب‌های کشور ناشی از فقدان توجه به سلامت روان مردم است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی در ادامه به اعضای این سازمان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد اعضای سازمان نظام روانشناسی به 18 هزار نفر رسیده و در این میان 3851 روانشناس نیز دارای مجوز و پروانه اشتغال هستند. این در حالیست که نیاز جامعه بسیار بیش از این است به طوریکه در حال حاضر در مقابل هر 18 هزار و 500 خانوار یک روانشناس داریم در حالیکه در کشورهای توسعه یافته در مقابل هر 2500 خانوار یک روانشناس وجود دارد و به این ترتیب نسبت به استانداردهای جهانی بسیار عقب هستیم.

اللهیاری همچنین ادامه داد: کشور ما به دلیل وجود جنگ و مسائل پس از آن و همچنین مشکلات اقتصادی و عواملی چون فقر، بیکاری و ... دارای مسائل زیادی است که باید با کمک روانشناسان و مشاوران این مسائل را به حداقل برسانیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور باغیرقانونی خواندن جلسه و انتخابات ریاست سازمان در روز دوشنبه 25 مردادماه سال جاری گفت:‌ جلسه شورای مرکزی سازمان به همراه برگزاری انتخابات ریاست سازمان نظام روانشناسی روز 25 مرداد به شکل کاملا غیر قانونی و بدون اطلاع رئیس این سازمان تشکیل و طی آن  رئیس سازمان نظام روانشناسی انتخاب شد.

اللهیاری در ادامه ضمن بیان آنکه به هیچ وجه حتی قصد شرکت در انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی را نداشتم و تنها به دلیل اصرار جامعه روانشناسی کشور در انتخابات شرکت کردم گفت: برای مرحله دوم انتخابات و در واقع انتخاب ریاست سازمان نیز قصدی نداشتم اما دوستان تا جایی که توانستند چهره بنده را تخریب کردند.

وی ادامه داد: سازمان نظام روانشناسی چهارمین دوره انتخابات خود را به نحوی برگزار کرد که الگوی سایر سازمان‌ها نیز باشد. این در حالیست که از دوره‌های قبلی انتخابات این سازمان هیچ سند و مدرکی در دست نیست، اما تمامی اسناد انتخابات فعلی در فرمانداری و دفاتر نظارتی شورای نگهبان نگهداری می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: