کد خبر: ۱۱۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 17
شفا آنلاین>سلامت>ایدز یکی ازبیماری هایی است که شناخت درستی از آن نداریم ولی باشنیدن نامش وحشت وجودمان را فرا می گیرد.
به گزارش شفا آنلاین، محققان معتقدند ایدز ابتدا در آفریقا وجود داشته که ساختار قبیله ای و شیوه زندگی ،همچنین عدم وسعت راههای ارتباطی ازدلایلی بوده اند که از انتشار این ویروس به دیگر نقاط جلوگیری می کرده است  و باعث می شده  تا بیماری ایدز بصورت  یک  بیماری محلی باقی بماند.

محققان انواعی از شامپانزه های مختص قاره  افریقا را یافته اند که منبع  سرشاری از ویروس ایدز بشمار می روند.

حال اینکه چگونه این ویروس از طریق میمون به انسان انتقال داده  شده  بحثهای زیادی وجود دارد اما محتمل ترین آن مصرف گوشت این حیوانات بعنوان یک منبع سرشار از پروتئین برای مردمان بومی مناطق افریقایی بوده است،  شکار این حیوانات همواره با خونریزی همراه بوده و شکارچیان اغلب بوسیله شکارهای خود زخمی میشدند، سپس گوشت شکار بصورت خام و یا نیم پخته مصرف میشده است ، تمامی این عوامل موجب انتقال ویروس ایدز به انسان  شد.

 اما در ایران اولین مورد ایدز مربوط به کودکان هموفیلی فاکتور8 است که از طریق تزریق خون مبتلا شدند که آن را موج اول این بیماری می خوانند ولی موج دوم مربوط به معتادان تزریقی بود وموج جدید وسوم آن که اکنون 2 سال است به سرعت پیش می رود از طریق جنسی است.

فردی با ظاهری آراسته و ساده مانند تمام آن هایی که هر روز از کنارمان می گذرند و بدون توجه به آن ها به مسیرمان ادامه می دهیم.
سورنا جوانی21 ساله که 2 سال است متوجه شده یکی از(اچ آی وی)مثبت هاست.

دلیلش را نیز داشتن رابطه پرخطر و نداشتن آگاهی لازم برای برقراری رابطه می داند.

در رابطه با میزان آگاهی بخشی به مردم در مورد ویروس اچ آی وی صحبتی با مسئول مرکز مشاوره بیماری های رفتاری اهواز داشتیم که  وی در این خصوص بیان کرد: نهادهای مربوط به آموزش موانعی دارند برای مثال وقتی معلمی سرکلاس درباره ایدز یا وسایل پیشگیری حرفی بزند به دلایل عرفی و فرهنگی به اومی گویند دراین باره صحبتی نکند این در حالی است که کودکان از سنین پایین باید آموزش داده شوند و این آموزش ها ارتقاء یابد.

دکترحمید عبیات، افزود: در راستای آموزش نوجوانان و جوانان اهوازی نیز یک مرکزمشاوره جوانان ونوجوانان هفته گذشته افتتاح شد و گشایش دومرکز دیگر نیز طی هفته های آینده دردستور کار قراردارد.

مریم خانمی 35ساله که به همراه شوهرش به مرکزمشاوره بیماری های رفتاری مراجعه کرده ،7ماهه بارداراست و 6 سالی می شود که با این بیماری دست و پنجه نرم می کند.

ویروس HIV ازطریق سرنگ آلوده در زمان اعتیادش به اومنتقل شده و خوشبختانه ازطریق این مرکزتوانسته از راه های پیشگیری برای انتقال بیماری به همسرش جلوگیری کند.


دکترحمید عبیات در رابطه با فعالیت های صورت گرفته به منظور پیشگیری از انتقال ویروس بیان کرد: مراکز ارائه سرنگ به معتادان و وسایل پیشگیری به افرادنیازمند برای کاهش آسیب های اجتماعی در حال فعالیت است.

عبیات در ادامه بیان کرد: جوانان باید ازمصرف روان گردان هایی که حکم شیشه را دارند اما با نام های جوان پسند مانند( اینترنت، گل موتورعشقی ها و...)به بازار قاچاق می شوند، خودداری نمایند چرا که استفاده از این مواد باعث زوال عقل می شود و فرد در آن حالت ممکن است رفتارهای پرخطر وخشن داشته باشد که خود باعث به وجودآمدن ویروس(اچ آی وی)می گردد.

دراتاقی باز می شود مردی بامحاسن سفید با تمام انرژی وتوان ولبخند بر روی لبان روبه دکترمی گوید:به لطف پروردگار و وجود این مرکز می توانم به زندگی خود ادامه دهم.

به سراغش می روم و از او می پرسم چند سال سن داری؟ چگونه به این بیماری مبتلاشده ای؟ که او درجواب می گوید56 سال سن دارم و مدت زیادی است ایدز دارم اما دقیقا نمی دانم به چه روشی مبتلاشده ام! زیرا که نه سابقه اعتیاد داشته ام و نه رفتارپرخطر.

مسئول مرکزمشاوره های بیماری های رفتاری تصریح کرد: 2477 نفر دراستان خوزستان مبتلا به این بیماری هستند که 87 درصد  از این آمار مردان و13 درصد آن را زنان تشکیل می دهند هرچند که  این آمار یک سوم آمار واقعی است و دو سوم دیگر به دلایل مختلف از جمله انگ و تبعیض جامعه همچنین عدم آگاهی هنوز شناسایی نشده اند.

وی در ادامه اظهار داشت: 64 درصد از آمار ذکر شده از طریق سرنگ وسوزن مشترک،5/1 درصد از مادر به فرزند و30 درصد از راه های دیگر صورت می گیرد.

عبیات گفت: انتقال ویروس از راه پرخطر با شتاب بسیار بیشتری پیش می رود و در این میان چیزی که مایه تاسف است آن است که 60 درصد از افراد مبتلا از این روش را  گروه سنی بین 21 تا35 سال یعنی جوانان تشکیل می دهند.


وی همچنین درباره برنامه استراتژیک چهارم توضیح داد: این برنامه که از اواخر سال1393 شروع شده به برنامه90-90-90 معروف است ، یعنی قرار است تا سال 1398 نود درصد بیماران مبتلا به ویروس را پیدا کنیم،90درصد را تحت درمان قراردهیم و90درصد سطح ویروس دربدنشان را به صفرآزمایشگاهی برسانیم.

دراتاق باز می شود مردی بامحاسن سفید با تمام انرژی وتوان و لبخند بر روی لبان رو به دکترمی گوید: به لطف پروردگار و وجود این مرکز می توانم به زندگی خود ادامه دهم.

به سراغش می روم واز او می پرسم  چند سال سن داری؟ چگونه به این بیماری مبتلاشده ای؟ که او درجواب می گوید56 سال سن دارم و مدت زیادی است ایدز دارم اما دقیقا نمی دانم به چه روشی مبتلاشده ام! زیرا که نه سابقه اعتیاد داشته ام و نه رفتارپرخطر.

حالا در این میان وسکوت نشنیدن ها وندیدن ها ایدز نه مانند گذشته آرام آرام بلکه با شتاب بیشتری درحال پیش رفت است.

با توجه به اینکه در سال 93 انتقال ویروس از طریق روابط پر خطر 18در صد بوده و در سال 94 این آمار پیشرفتی 40درصدی داشته است باید جوانان را نسبت به این روابط واکسینه کرد چرا که ایدز خطری بالقوه است.

 جوانان امروزه برای آگاهی بخشی خود به سمت منابع ناسالم همچون اینترنت می روند که این منابع روش های کاملا غلط و پرخطر را ترویج می دهند.

پس چشم جوانان و خانواده ها به نهادهای آموزشی گرم است که این آموزش ها را برای پیشگیری وبه خطر نیافتادن این قشر جوان رواج دهند زیرا که اگر این آینده سازان با چنین خطر بزرگی مواجه شوند تمام آینده کشور با مشکلات جدی روبرو می گردد.

البته کشور ما با داشتن پشتوانه ای غنی فرهنگی ودینی باید با استفاده ازدرک درست از مدرنیته و بازخوانی متناسب سنت ها وآداب ها می تواند جایگاه ممتاز و شایسته ای احراز کند.
برچسب ها: ویروس ، ایدز ، هموفیلی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: