کد خبر: ۱۱۸۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 09
شفا انلاین>اجتماعی> توفان شن معروف به بادهای 120 روزه، این روزها مردم منطقه سیستان و بلوچستان و شهرها و روستاهای اطراف آن را دچار مشکلات بسیاری کرده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  وضعیت اکنون از حالت هشدار تا حدودی خارج شده و مسئولان هلال‌احمر از بهبود شرایط خبر می‌دهند ولی خطر بروزدوباره این اتفاق وجود داشته و هر لحظه ممکن است شاهد بروز توفان دیگری در این مناطق باشیم به‌گونه‌ای که دریایی از شن تمام منطقه را فرا گرفته و راههای ارتباطی را مسدود می‌کند.

       هر چند که دیگر توفان برای مردم آن منطقه میهمان ناخوانده‌ای محسوب نمی‌شود ولی باید به این نکته توجه کرد که صبر برخی از مردم منطقه دیگر لبریز شده و بسیاری از آنها ترجیح داده‌اند که محل زندگی خود را برای همیشه ترک کنند. شاید هم به این باور رسیده‌اند که مسئولان تنها در مواقع بحران به آنها توجه می‌کنند و دیگر امیدی به رفع این مشکل ندارند.

       هر چند شرایط اقلیمی و تغییر آب و هوا از دلایل بروز این مشکل عنوان شده ولی کارشناسان عرصه محیط زیست کوتاهی مسئولان در جلوگیری از عدم پیشروی این اتفاق در کشور را معضل کنونی و اصلی عنوان می‌کنند و بر این باورند که اگر هم اقدامی انجام شود، به دلیل اینکه در بلند مدت انجام نمی‌شود، بی نتیجه مانده و با تغییر دولت‌ها تصیم‌گیری در این خصوص نیز با چالش مواجه می‌شود.

وضعیت بحرانی بهداشت مردم منطقه
       حال از این موضوع که بگذریم وضعیت بهداشتی و درمانی منطقه نیز چندان رضایت بخش نیست. طی گزارش‌های دریافت شده از مردم و برخی پزشکان فعال در این استان، مردم با مشکلات بهداشتی و درمانی بسیار زیادی مواجه هستند. به طوری که حتی چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات نیز در این زمینه بر این باور است که وضعیت بهداشتی و درمانی منطقه آنطور که باید مناسب نیست و لازم است که مسئولان بیشتر در این زمینه کار کنند.

       وی که به تازگی از سیستان و بلوچستان بازدید داشته است، در خصوص شرایط منطقه می‌گوید: «محرومیت بسیار زیادی در روستاهای سیستان و بلوچستان وجود دارد و دیدن این صحنه‌ها بیشترین آزردگی را برای هر انسانی در پی دارد. متاسفانه کسانی که در این مناطق حضور دارند، حتی از حداقل امکانات معیشتی برخوردار نیستند.»

       چرخساز می‌‌افزاید: «خوشبختانه با استانداری و دستگاه‌های همکار در این زمینه همکاری خوبی داشتیم و هماهنگی لازم انجام شده است.در زمینه راهکارهای زیربنایی برای جلوگیری از توفان شن اقداماتی از سوی استانداری، وزارت کشور و سازمان محیط زیست انجام شده است ولی باید توجه داشت که همه دستگاه‌ها باید برای رفع این مشکل تمام تلاششان را به کار گیرند.»

       رئیس سازمان امداد و نجات از توزیع مواد غذایی به خانوارهای آسیب دیده خبر داده و می‌گوید: «باید توجه داشت که کمک دولت به نقدینگی جمعیت هلال‌احمر می‌تواند باعث شود که کمک بیشتری در این زمینه انجام دهیم.»

هجوم خشکسالی و روستاهای خالی از سکنه
       همچنین شاهین فتحی، سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز معتقد است که رفع مشکل مردم سیستان و بلوچستان نیاز به بسترهای زیرساختی در منطقه دارد که باید به طور کلی و از اساس حل و فصل شود. کمبود آب در امرار معاش مردم منطقه تاثیر گذاشته و توفان هم مزید بر علت شده است.

       وی در زمینه وضعیت بهداشتی منطقه می‌گوید: «بهداشت مردم دقیقا متاثر از وضعیت منطقه‌ای است که در آن قرار گرفته‌اند. در حال حاضر کم‌آبی ، باد و توفان بر بهداشت مردم تاثیر داشته و نیاز است که اقدامات بهداشتی و درمانی بهتری برای آنها انجام شود.»

       فتحی روستاهای خالی از سکنه که در حال تخلیه شدن هستند را بدترین خاطره از بازدیدش از سیستان و بلوچستان می‌داند.

       امیر محسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر  نیز در این زمینه می‌گوید: «در کل مسئولان اقدامات بسیاری را در این مناطق انجام می‌دهند ولی باید باور داشت که طبیعت و شرایط در آن منطقه بسیار سخت و نامناسب است و همین موضوع به محرومیت این منطقه شدت بخشیده است. زمانی سیستان و بلوچستان محل غله‌ کشور بوده، ولی در حال حاضر وضعیت خشکسالی و شرایط نامناسب برای مردم مشکلات بسیاری درست کرده است.»

       وی ادامه می‌دهد: «نظام جمهوری اسلامی ایران سعی کرده تا این شرایط را ارتقاء دهد ولی فاصله بسیار زیاد است. جمعیت هلال‌احمر تنها به عنوان بخشی که کمک‌کننده دولت در این موضوعات است در مناطق بحرانی حضور یافته و با شناسایی منطقه تا جایی که در توان دارد به مردم کمک می‌کند.ما سعیمان بر این است که بتوانیم حداکثر امکانات را ایجاد کنیم.خدمت ما یک نوع خدمت امدادی و نجات است و اگر لازم باشد در چنین شرایطی به مردم کمک می‌کنیم.»

       ضیائی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان در زمینه توجه به منطقه سیستان وبلوچستان کوتاهی کرده‌اند و چه اقدامی باید برای رفع این مشکلات انجام شود، می‌گوید: «باید توجه داشت که این موضوع لحظه ای نیست. حل این مشکل حداقل به یک دهه زمان نیاز دارد. این مساله نه‌تنها ملی نیست بلکه مساله بین‌المللی است. ما با مسائل بیرونی و تغییرات اقلیم روبرو هستیم. باید به مردم بگوییم که این اقدامات را نمی‌توان به راحتی و فوری انجام داد.ولی دولت و دستگاه‌های اجرایی باید تمرکز بیشتری در این زمینه داشته باشند تا شرایط را برای مردم راحت‌تر کنند. اینکه بگوییم این معضل را به راحتی از بین ببریم امکان‌پذیر نیست و ما نیز به عنوان صدای مردم این مشکلات را به گوش مسئولان می‌رسانیم.»

ترجیح فرار بر قرار
       اما نظر امیر فضلی، کارشناس سلامت نیز در خصوص مشکلات مردم سیستان و بلوچستان قابل توجه است.وی که از وضعیت بهداشتی و درمانی و نحوه مدیریت منطقه به شدت ابراز تاسف می‌کند، در این زمینه توضیح می‌دهد: «باید به این نکته توجه داشت که وضعیت بهداشتی و درمانی منطقه آنطور که گفته می‌شود مناسب نیست و مردم شرایط سختی را سپری می‌کنند. میزان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به هیچ وجه جوابگوی نیاز بیماران به خصوص در شرایطی که مردم با مشکلات تنفسی به بیمارستان مراجعه می‌کنند، نیست و این موضوع خطر جدی برای مردم منطقه محسوب می‌شود.»

       وی ادامه می‌دهد: «تنگی نفس، مشکلات ریوی، مشکلات روانی و دیگر مسائل باعث شده مردم منطقه فرار را بر قرار ترجیح دهند چرا که دیگر به مسئولان امیدی ندارند. مسئولان‌ با توفان‌ها می‌آیند و با توفان‌ها هم می‌روند و بعد از آن اقدامی انجام نمی‌دهند. همانطور که سالهای پیش هم اقدام موثری انجام ندادند و حالا شاهد چنین وضعیتی در کشور هستیم.»

       کارشناس سلامت تاکید می‌کند: «باید توجه داشت که اکثر مردم مناطق سیستان و بلوچستان از وضعیت معیشتی نامناسبی برخوردار هستند پس بنابراین به عنوان یک نماینده از مسئولان درخواست می‌کنم که یک بار برای همیشه این موضوع را بررسی کنند و راه حل مشخصی برای آن بیندیشند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: