کد خبر: ۱۱۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 06
شفا آنلاین>سلامت>مسئول فنی شرکت فناوری بن یاخته های موسسه رویان گفت: تاکنون بیش از 65 هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان با تمام استاندارهای NET CORD ذخیره شده است.
به گزارش شفا آنلاین،سعید آبرون روز جمعه در دومین سمپوزیوم سلول های بنیادی و دندانپزشکی بازساختی در بیماری های دهان، فک و صورت با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا 334 بانک خون فعال وجود دارد، افزود: در ایران نیز سه بانک خون عمومی و یک بانک خون خصوصی وجود دارد.
وی با بیان اینکه بیشترین نمونه ذخیره شده سلول های بنیادی در بانک خون بند ناف رویان متعلق به استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و فارس است، اظهار کرد: علت استقبال اهالی این استان ها، آگاهی عمومی و تشویق و ترغیب پزشکان برای استفاده از سلول های بنیادی است.
وی تشریح کرد: برای گسترش استفاده از روش پیوند سلول های بنیادی و مغز استخوان در درمان بیماری ها، باید مراکز پیوند فعال شوند و دولت با برگزاری دوره های فوق تخصصی، پزشکان را برای استفاده از این روش درمانی ترغیب کند.
به گفته وی، تاکنون 14 عمل پیوند از نمونه های نگهداری شده در این بانک انجام شده است که به جزء یک مورد که آن هم به علت عفونت ریوی نه به دلیل پیوند فوت کرد، مابقی موفقیت آمیز بوده است.
متخصص هماتولوژی و آنکولوژی خاطرنشان کرد: در کشور ما روش پیوند در مراحل آخر درمان و به عنوان تیر آخر استفاده می شود در حالی که برای افزایش موفقیت درمان، باید در مراحل اولیه و بعد از یک ماه انجام شیمی درمانی و کاهش سلول های لوسمی انجام گیرد چرا که استفاده از پیوند بعد از انجام شیمی درمانی که چند ماه به طول می انجامد و موجب ضعیف شدن بدن می گردد کارایی لازم را نخواهد داشت و میزان موفقیت کاهش خواهد یافت.
آبرون با اشاره به اینکه هم خوانی ژنتیکی بین دهنده و گیرنده و تعداد سلول های مورد نیاز، دو نکته اساسی در انجام عمل پیوند است تصریح کرد: باید تغییر دید نسبت به این روش درمانی در پزشکان صورت گیرد تا این روش را برای درمان به بیمار خود توصیه نمایند.
وی جمع آوری راحت، عدم درد برای مادر و نوزاد، احتمال عفونت پایین و افزایش شانس موفقیت پیوند را از مهم ترین مزایای استفاده از سلول های بنیادی عنوان و خاطرنشان کرد: سلول های بنیادی بند ناف نسبت به سلول های مغز استخوان جوان تر است.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل، دومین سمپوزیوم سلول های بنیادی و دندانپزشکی بازساختی در بیماری های دهان، فک و صورت در روزهای 14 و 15 مرداد در هتل چالدران سرعین برگزار شد.
برچسب ها: سمپوزیوم ، خون ، بندناف
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: