کد خبر: ۱۱۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 01
شفا آنلاین>سلامت>رییس پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی'ابن سینا' گفت: فعالیت حدود 18 ساله محققان این مجموعه توانست علوم تولید مثل را در کشور توسعه و پیشرفت دهد و زمینه ارائه خدمات مطلوب را فراهم آورد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدمهدی آخوندی روز دوشنبه به مناسبت سی و ششمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی افزود: در این پژوهشگاه سعی شده است که فناوری های به دست آمده علاوه بر درمان ناباروری در اختیار زوج هایی هم که دارای فرزند بیمار با منشاء ژنتیکی هستند، قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه زوج های نابارور در اوایل انقلاب برای درمان به خارج از کشور اعزام می شدند، اظهار کرد: ما نیاز داشتیم جایگاه مطمئنی در رابطه با توسعه تکنولوژی علوم تولید مثل در کشور ایجاد کنیم که با سعی و تلاش محققان ایرانی این موضوع فراهم شده است.
رییس پژوهشگاه ابن سینا، ایجاد دپارتمان تولید مثل در دانشگاه های علوم پزشکی و راه اندازی برد تولیدمثل در وزارت بهداشت را از جمله اقدامات در این زمینه برشمرد و گفت: 150 دانشجوی دکتری تخصصی در رشته جنین شناسی و تولید مثل پذیرش شدند که برخی آنها تاکنون فارغ التحصیل شدند.
آخوندی با اشاره به این که زمینه تحول و رشد در این زمینه در کشور نهادینه شده است، اظهار کرد: ما توانستیم به طور کامل خدمات درمانی همانند خارج از کشور به زوج های نابارور در داخل کشور ارائه دهیم.

** جهاد دانشگاهی در پی رفع چالش های اساسی کشور
وی با اشاره به اقدامات مجموعه های مختلف جهاد دانشگاهی در زمینه هایی مانند آموزش، تحقیقات و فرهنگ، افزود: این مجموعه همواره به دنبال شناسایی چالش های اساسی کشور و ارائه راهکارهای مناسب و قابل قبول برای رفع آنها بوده است.
آخوندی گفت: این نهاد انقلابی در سی و پنج سال فعالیت خود توانست اقدامات ارزشمندی در حوزه های مختلف انجام دهد که فعالیت های پژوهشگاه های ابن سینا و رویان از مصادیق آن است.
وی ادامه داد: اقدامات ارزشمند جهاد دانشگاهی سبب توسعه فناوری و انتقال تکنولوژی در زمینه های مختلف شده است و امیدواریم با ادامه این روند شاهد رشد و تعالی کشور باشیم.

** 80 درصد مراجعات زوج های نابارور به مراکز خصوصی
رییس پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به فعالیت بیش از 60 مرکز دولتی و دانشگاهی در کشور برای درمان ناباروری، با این حال گفت: 80 درصد مردم ترجیح می دهند درمان خود را در مراکز درمان ناباروری خصوصی انجام دهند که شاید نرخ موفقیت در مراکز خصوصی عامل مهمی برای مراجعات مردم به این مراکز باشد.
آخوندی ادامه داد: وزارت بهداشت در تلاش برای راه اندازی 20 مرکز درمان ناباروری دولتی جدید در کشور است که با تاسیس آنها تعداد این مراکز به بیش از 80 مرکر می رسد.

** افزایش ناباروری در ایران
رییس پژوهشگاه ابن سینا در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به مجموعه عوامل موثر بر ناباروری، شواهد نشان می دهند که میزان ناباروری در کشور در حال افزایش است اما گستره دقیق آن نیاز به آمار دارد که متاسفانه در کشور وجود ندارد.
وی، آلودگی اعم از آب، هوا و غذا و رفتارهای نادرست غذایی را از جمله عوامل موثر بر ناباروری اعلام کرد و گفت: ما وضعیت مناسبی در آلودگی هوا و محیطی نداریم و سالانه به دلیل آلودگی هوا چند روزی مدارس را تعطیل می کنیم.
وی اظهار کرد که براساس اقدام و ارزیابی این مجموعه، در چند سال گذشته مشخص شد که حدود 20 درصد زوج های ایرانی نابارور هستند به این معنی که از هر پنج زوج ایرانی یک زوج نابارور هستند. همچنین میزان ناباروری مردان به مراتب بیش از زنان است.
آخوندی بیان کرد که هرچند آمار بعدی در این زمینه تاکنون جمع آوری و منتشر نشده تا روند دقیق این موضوع مورد ارزیابی قرار گیرد، اما افزایش آلودگی ها ، رفتارهای نادرست غذایی و همچنین افزایش یائسگی های زودرس و ناباروری در مردان، موضوع افزایش ناباروری در کشور را تایید می کند.
وی با اشاره به این که سازمان جهانی بهداشت میزان زوج های نابارور در دنیا را 12 تا 15 درصد اعلام کرد، گفت: آمار زوج های نابارور در کشور بالاتر از آمار جهانی است و باید اقدامات لازم برای کاهش آن انجام گیرد.
پژوهشگاه ابن سینا سال 1377 فعالیت خود را در زمینه درمان ناباروری آغاز کرد و در حدود 18 سال توانست موفقیت های خوبی در زمینه تولید مثل و درمان ناباروری بدست آورد.
جهاد دانشگاهی شانزدهم مرداد 1359 توسط شورای عالی جهاد دانشگاهی که به عنوان بازوی اجرایی ستاد انقلاب فرهنگی برای سازمان دهی و نظارت بر وضعیت مدیریت دانشگاه ها، تشکیل شده بود، تأسیس شد و زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعّال است.
عمده ترین هدف جهاد دانشگاهی در حال حاضر، عینیت بخشیدن به آرمان های انقلاب اسلامی در سطح دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، تحقق اهداف انقلاب فرهنگی، گسترش گرایش دینی و مذهبی در بین دانشجویان، توسعه فنّاوری با بهره گیری از نیروهای متخصص داخلی برای حذف وابستگی های علمی ـ فرهنگی، و استقرار نظام آموزش عالی مبتنی بر ارزش های اسلامی در سطح دانشگاه ها است.
برچسب ها: تاسیس ، جهاد ، دانشگاهی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: