کد خبر: ۱۱۷۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 29
شفا آنلاین>سلامت>گروهی از محققان موفق به کشف راه جدیدی شدند که به واسطه آن بتوان سیب‌ را تا چندین هفته سالم و تازه نگه داشت.

به گزارش شفا آنلاین، این محققان از یک نوع پلاسما که به طور خاص طراحی شده و در بیمارستان‌ها برای ضد عفونی کردن زخم‌ها به کار برده می‌شود برای از بین بردن باکتری موجود در سطح سیب استفاده کردند.

آنها دریافتند هنگامی که از این پلاسما برای تمیز کردن سیب‌ها استفاده می‌کنند این میوه‌ها به مدت طولانی و قابل ملاحظه‌ای سالم و تازه می‌مانند.

میوه‌ها و سبزیجات عمدتا به دلیل وجود باکتری‌ها خیلی زود تازگی خود را از دست داده و به سمت خراب شدن می‌روند. به همین دلیل برای ماندگاری بیشتر آنها را در دمای پایین گاز نیتروژن یا بسته بندی‌های محکم نگهداری می کنند تا از  رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و طول عمر این محصولات را افزایش دهند.

محققان با استفاده از ابزار پلاسما، باکتری‌های سطح سیب که یک پوشش بیوفیلمی (زیست لایه‌ای) را بر روی آن ایجاد کرده‌اند را از بین می‌برند. اگر این پوشش بیوفیلم بر روی سطح سیب تشکیل شده و باقی بماند، طی مدت چند روز میوه‌ها خراب و فاسد خواهند شد. اما محققان با استفاده از این روش جدید توانستند تا این مدت زمان را به چندین هفته افزایش دهند.

زیست لایه (Biofilm) اجتماعی از سلولهای میکروارگانیسمی است که به یک سطح متصل شده‌اند.

با این حال، این ابزار جدید می‌تواند برنامه های کاربردی بیشتری داشته باشد. این تیم تحقیقاتی در حال حاضر در حال بررسی راه‌هایی هستند که بتوان از این ابزار در گروه‌های بیشتری از میوه ها و سبزیجات استفاده کرده و آنها را سالم و تازه نگه داشت.ایسنا

برچسب ها: سالم ، سیب ، پلاسما
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: