کد خبر: ۱۱۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 29
شفا آنلاین مساحت جنگل های کشور حدود 14 میلیون هکتار است و با این حساب ایران جزو کشورهای کم جنگل محسوب می شود که با توجه به این آمار پایین، وضعیت این رویشگاه های سبز خوب نیست و عوامل متعدد تهدید، تیشه به ریشه جنگل های کشور می زنند.

به گزارش شفا آنلاین،  جنگل ها به عنوان ریه های تنفسی و دستگاه تولید اکسیژن در قبال جمع آوری گاز دی اکسید کربن از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند که حفاظت از آنها یک وظیفه همگانی است، اما چند سالی است که برخی به دلایل مختلف تیشه برداشته اند تا ریشه این پهنه سبز ارزشمند را نابود کنند غافل از اینکه دود آن ابتدا به چشم خودشان و فرزندانشان می رود.

آمارهای تخریب جنگل در کشور بسیار نگران کننده است، این آمارها نشان می دهد تا نیم قرن پیش وسعت جنگل های هیرکانی در شمال کشور 6.5 میلیون هکتار بوده اما اکنون به 1.9 دهم میلیون هکتار رسیده است که از این میزان هم 800 هزار هکتار آن مخروبه است.

محمد درویش عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع گفت: سهم سرانه هر ایرانی از جنگل 18 صدم هکتار است در حالی که در دنیا این سهم 8 دهم هکتار است با این حساب میزان حساسیت ما نسبت به حفاظت از جنگل ها باید 4 برابر متوسط جهانی باشد که باید در قوانین و آموزش ها نشان داده شود.

وی افزود: این وضعیت فقط در جنگل های شمال کشور دیده نمی شود، بلکه در تمام جنگل های سراسر کشور وضعیت نگران کننده است، برخی آمارها نشان می دهد نرخ بیابان زایی در کشور یک درصد است و سالانه 50 هزار هکتار از رویشگاه های جنگلی کشور در حال نابودی است.
درویش با بیان اینکه عوامل متعددی جنگل های کشور را تهدید می کنند، اظهار کرد: تغییر کاربری اراضی، تجاوز از سوی دامداران، سندسازی برای ساختن ویلا، جاده سازی، انتقال خطوط لوله های نفت و گاز، تبدیل بلوط ها به زغال، کف زنی و گلازنی (یعنی برداشت بی رویه سرشاخه های درختان)، کشاورزی زیر اشکوب جنگلی، فشاردام، آتش سوزی و قاچاق چوب از مهمترین عوامل تخریب جنگل هستند.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اخیرا ریزگردها و شیوع بیماری هایی مانند سوسک چوبخوار، قارچ سیاه و برخی ویرس ها نیز به دیگر عوامل اضافه شده است.
درویش ادامه داد: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه جنگل ها در محدوده مناطق چهارگانه خلاصه می شود که به طور کلی عرصه تحت پوشش این سازمان 17.5 میلیون هکتار است و شامل جنگل، تالاب ها، مرتع و کوهستان می شود و 40 درصد آن را پوشش جنگلی تشکیل می دهد.

وی گفت: سالانه وسعت زیادی از جنگل های کشور نابود می شود به عنوان مثال در کل رویشگاه های زاگرس که دارای 6 میلیون هکتار است سالانه 30 درصد آن از بین می رود و 18 میلیون بلوط یا خشک شده یا در حال خشک شدن هستند.

درویش اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع، سال گذشته برای اولین بار هشتم مردادماه به عنوان روز ملی جنگل ها تصویب شد و در تقویم محیط زیستی کشور جای گرفت. ایرنا
برچسب ها: تیشه ، ریشه ، جنگل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: