کد خبر: ۱۱۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 28
شفا آنلاین>اجتماعی>جدیدترین تصاویر ارسال شده از ماهواره ناسا نشان می دهد میکرو ارگانیسم های موجود در دریاچه ارومیه بر اثر نورخورشید و نمک، از سبز به قرمز تغییر رنگ داده اند.

 به گزارش شفا آنلاین، این تصاویر که توسط دوربین MODIS از ماهواره آکوآ بدست آمده است، نشان می دهد دریاچه ارومیه به نحو مشهودی تغییر رنگ داده و از سبز (در تصویر پیشین ناسا در 23 آوریل) به قرمز تبدیل شده است.
محققان علت این تغییر رنگ را واکنش میکروارگانیسم های موجود در دریاچه در برابر گرما و شوری آب می دانند.
آب دریاچه در ماه های گرم کاهش و در مقابل غلظت نمک آن افزایش می یابد که باعث می شود ارگانیسم های میکروسکوپی بر اثر نور آفتاب و نمک، قرمز رنگ شوند.
تصویر قبلی ناسا در تاریخ 23 آوریل نشان می دهد رنگ دریاچه کاملا سبز بوده است، جدیدترین تصاویر ارسال شده توسط ماهواره آکوآ در تاریح 18 ژوییه -10 روز قبل- ، کاملا قرمز رنگ است. رسوبات به جا مانده بر اثر تبخیر آب در گرما، حلقه ای سفید و رنگ پریده در خط ساحلی دریاچه پدید آورده است.
محققان ناسا بر این باورند که تغییر رنگ دریاچه در بهار و اوایل تابستان به دلیل تغییر در الگوهای بارش کاملا طبیعی است.
بهار به دلیل بارش و ذوب شدن برف کوه ها، مرطوب ترین فصل سال در نقاط شمال غرب ایران است. ترکیب آب باران با آب حاصل از ذوب شدن برف، در ماه های آوریل و می میلادی، سبب ورود آب شیرین به رودخانه می شود و غلظت نمک کاهش می یابد؛ ولی در ماه ژوییه، به دلیل گرما، آب دریاچه تبخیر شده و میزان نمک آن بیشتر می شود. در این حالت میکروارگانیسم های موجود در آب خودنمایی می کنند و ارومیه به دریاچه خونی تبدیل می شود.
محققان احتمال می دهند تغییر رنگ دریاچه در ماه های گرم، به دلیل وجود دو میکروارگانیسم به نام های Dunaliella و Halobacteriaceae باشد. محمد طوریان از دانشمندان دانشگاه اشتوتگارت آلمان احتمال می دهد باکتری Dunaliella، عامل قرمزی دریاچه ارومیه باشد. این میکروارگانیسم در حالت عادی سبزرنگ است، ولی بر اثر نور شدید و نمک، یک ماده محافظ قرمز رنگ به نام کاروتنوئید تولید می کند. تغییر رنگ دریاچه در سال های اخیر با اینکه توجیه علمی دارد، اما از دید محققان عادی نیست.
دکتر طوریان در مورد کاهش حجم دریاچه هشدار داده و گفته است سالانه حدود 1.03 کیلومتر مکعب از حجم آب ارومیه کاسته می شود.
تصاویر ماهواره ای نشان می دهد با خشک شدن سالانه حدود 220 کیلومتر مربع از این دریاچه، در طی 14 سال گذشته، حدود 70 درصد از مساحت آن کم شده است.
برچسب ها: ارومیه ، دریاچه ، واکنش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: