کد خبر: ۱۱۷۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 27
شفا آنلاین>سلامت>رییس انجمن متخصصین زنان و مامایی گفت: انجام سونوگرافی توسط این متخصصان مداخله در امور رادیولوژیستها نیست.
به گزارش شفا آنلاین،اعظم السادات موسوی رییس انجمن متخصصین زنان و مامایی با بیان اینکه انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان در مطب های خصوصی مانعی ندارد، اظهار کرد:به طور کلی فرایند بارداری در هر لحظه جزء اولویت های اورژانسی و در اغلب موارد نیازمند انجام سونوگرافی فوری است ، با توجه به این موضوع همکاران متخصصان زنان می‌توانند صرفا برای بیمارانشان با احتساب تعرفه ویژه ، خدمات سونوگرافی در مطب را شخصا ارائه دهند . 

وی با اشاره به مصوبه وزارت بهداشت مبنی بر تعیین تعرفه سونوگرافی تاکید کرد: طبق این اعلام ، خدمات سونوگرافی که در گذشته آزاد بوده با حمایت بیمه ها ، تعرفه گذاری و تحت پوشش آن ها قرار گرفته، هم اکنون نیز همه همکاران قبل از اخذ تخصص ، در همان دوره رزیدنتی و دستیاری آموزش های لازم را برای انجام سونو گرافی می‌بینند و این شاخه جزء دروس اصلی در تخصص زنان زایمان است .

موسوی همچنین در خصوص انجام سونوگرافی توسط سایر متخصصان زنان باتجربه تر اظهار داشت : البته براساس دیگر مصوبات وزارت بهداشت آن دسته از همکاران متخصصی که دارای بیش از 20 سال سابقه فارغ التحصیلی هستند باید در طی دوره 6 ماهه ، آموزش‌های مربوط به سونوگرافی را فرا گیرند زیرا در آن دوره ، این موضوع در مفاد دانشگاهی نبود، بنابراین با توجه به تصویب وزارت بهداشت، انجام سونوگرافی در مطب ها توسط متخصصان زنان، دخالت در کار همکاران رادیولوژی محسوب نمی‌شود.
برچسب ها: انجمن ، مامایی ، سونوگرافی
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
آیا اگر حق گرفتن تعرفه برای سونوگرافی وجود نداشت فوق تخصص های زنان تمایلی به آن داشتند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
0
2
آموزش سونوگرافی دوره 4 ساله میخواهد نه سه ماهه.
به علاوه مگرقبل طبق قانون فقط فوق تخصص های پریناتولوژیست اجازه نداشتند؟(همان ها که گفته شده بود 50 نفر حدودا هستند؟؟!)
پس چگونه الان بحث همه متخصصین شده است؟!
واقعا تاسف آور است که برخی متخصصین زنان به جای انجام کارهای تخصصی خود رو به کارهای تخصصی رشته دیگر آورده اند
برای قبولی در رشته رادیولوژی نمره بسیار بالاتر از قبولی در رشته زنان مورد نیاز است ولی متاسفانه برخی ازکسانی که با نمره های بسیار پائین تر از رادیولوژی به رشته زنان وارد میشوند نه تنها به تخصص خود نمی پردازند بلکه از چنین اجازه هایی سوء استفاده میکنند
واقعا بسیار زشت است
اینکه هم کسی دستور یک خدمتی دهد هم خودش آن را انجام دهد بسیار مفسده خواهد داشت.کافیست به یک نمونه در خبرها از درامد ملیاردی یک نفر به روشی مشابه این قضیه توجه شود.
مساله واضح است ولی چرا سکوت شده مشخص نیست؟!
این کار هم در دید مریض ها هم در دید سایر متخصصین بسیار وجهه بدی دارد
به نظرم هرچه سریع تر این اجازه مبنی بر اخذ تعرفه باید گرفته شود.انجام سونوگرافی منعی ندارد ولی اخذ تعرفه برای آن به نظرم بسیار نادرست است و عقلانی آن است که مثل همه جا حق گرفتن تعرفه ممنوع شود
منطقی نگاه کنیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
0
0
مساله این است که واقعا برای یک متخصص زنان زشت است برای کسب درامد از رشته دیگری که تخصص کافی در آن ندارد استفاده کند
این امر هم برای متخصصین زنان هم مریض ها امری ناپسند است.فردا اگر اشتباهی رخ دهد کل سیستم پزشک مسخره میشود
اون هم برای تخصص زنان که به خودی خود چندین محل درامد زائی دارد
ضمنا مگر کم متخصص رادیولوژیست خانم داریم
این همه متخصص رادیولوژیست خانم.این ها میتوانند سونو حامله را انجام دهند
چرا به زور یک کاری که خلاف قاعده است را انجام میدهیم؟
رادیولوژیستی که با رتبه بالا(بالاترین نمره های دستیاری) قبول شده و 4 سال هم درسش رو(کاملا تخصصی) خونده و حتی دوره هم دیده حالا بگوئیم که کسی که در دوران رزیدنتی اون هم ه صورت چند ماهه مطالبی کوتاه خونده هم اجازه دارد؟؟!
با وجود این همه رادیولوژیست خانم؟!
آیا به ماما اجازه سزارین و زایمان طبیعی و ویزیتی برابر متخصص زنان داده میشود
ماما هم چند ماه از تخصص زنان رو خونده است!؟؟!
اقدامات پزشکی انحصاری است در متخصصان فن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
0
0
اموزش سونوگرافی این طور نیست که مثلا بگویند از این تاریخ تا این تاریخ شما سونوگرافی آموزش میبینید
کل 4 سال هر رزیدنت رادیولوژی در تماس جدی آموزشی با سونوگرافی است
اینکه با یک دوره محدود اجازه انجام سونوگرافی و از اون بدتر اجازه دریافت تعرفه سونوگرافی به پزشک زنان(حتی اگر عنوان شود فقط اجازه به فوق های پریناتولوژی اند نه کل متخصص زنان) داده شود راه بدی باز خواهد کرد.
یکی از علل افزایش شکایات همین انجام پروسیجرها توسط غیر صاحبان فن است
دوره کوتاه چندماهه نمیتواند جوابگوی داشتن دانش کافی برای انجام سونوگرافی کند.سونوگرافی فقط یک پروب نیست بلکه وسیله ای بسیار مهم است که متاسفانه برداشت بدی در حد گوشی! طب میشود.این در حالی است که یکی از دقیق ترین روش هاست که حتی ریز ترین اطلاعات را به شرط داشتن دانش کافی چه در مورد انواع تنظیمات دستگاه چه در مورد انواع پوزیشن های لازم چه در مورد آگاهی در مورد انواع واریاسیون های انسانی و....(نه صرفا چند ماه آموزش!!!!!)میتوان از اون به دست آورد
واگر منصفانه نگاه کنیم این اجازه فقط به افزایش خطاها و به تبع اون افزایش شکایات و کاهش وجهه علمی پزشکان بویژه زنان منجر میشود
پزشکی علم و دانش است
اگر متخصص زنان میخواهد سونوگرافی کند پس 4 سال دوره بگذراند سپس ادعا کند که سونوگرافی انحصاری نیست!
نه اینه با 6 ماه مدعی انجام سونوگرافی شود!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: