کد خبر: ۱۱۷۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 26
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی >جامعه پزشکی > رئیس هیأت بدوی سازمان نظام پزشکی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده «مرحوم کیارستمی» گفت: پرونده‌های ناشی از خطای پزشکی که به سازمان پزشکی قانونی آمده 5 تا 6 هزار پرونده و میزان شکایات رسیده به نظام پزشکی 10 تا 12 هزار مورد بوده است.

به گزارش شفا آنلاین،ایرج خسرونیا  گفت: تعداد پرونده‌هایی که ناشی از خطای پزشکی بوده و سال گذشته به سازمان پزشکی قانونی آمده 5 تا 6 هزار پرونده بوده و میزان شکایاتی که به سازمان نظام پزشکی رسیده است 10 تا 12 هزار مورد بوده است.

دلیل افزایش خطاهای پزشکی

وی با اشاره به اینکه موارد شکایت ناشی از خطای پزشکی نسبت به سال‌های قبل مقداری تغییر کرده و افزایش یافته، گفت: این امر به دلیل مشکلات تعرفه، پیشرفت تکنیک‌های جراحی و انجام بیشتر جراحی‌های پیشرفته بوده است.

خطاهایی که منجر به عوارض یا فوت بیمار شده‌اند

خسرونیا در رابطه با اینکه چه میزان از این خطاهای پزشکی منجر به عوارض یا فوت بیمار شده است، گفت: در بررسی‌هایی که انجام شده 48 درصد از خطاهای پزشکی را کمیسیون‌های ما تأیید کرده‌اند که منجر به عوارض برای بیمار شده است.

خطاهایی که شکایت نمی‌شوند و مخفی می‌مانند

عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی تهران، گفت: این در حالی است که برخی از عوارض به شکایت منتهی نمی‌شود و بسیاری از خطاهای پزشکی ممکن است مخفی بماند و ما مطلع نشویم و در نتیجه بیماران دنبال آن را نگیرند بنابراین مواردی وجود داشته که خطای پزشکی رخ دهد اما به شکایت ختم نشود.

وی ادامه داد: بیشترین شکایت در حوزه زنان، زیبایی و ارتوپدی است و آماری که از خطای پزشکی در کشور وجود دارد کمتر از آمار موجود در آمریکا و اروپا است.

خسرونیا گفت: بخشی از این خطاهای پزشکی به اخلاق حرفه‌ای و اخلاق پزشکی مرتبط است اینکه رابطه پزشک با بیمار چگونه باشد یا چگونه پزشک با بیمار خود ارتباط برقرار کرده و صحبت کند در این روند مؤثر است به صورت کلی اگر اخلاق حرفه‌ای را بتوانیم پیاده‌سازی کنیم تا حدودی از میزان خطاها کاسته می‌شود.

از پرونده کیارستمی چه خبر؟

رئیس هیأت بدوی سازمان نظام پزشکی در مورد ‌آخرین وضعیت پرونده مرحوم کیارستمی نیز گفت: هنوز کارشناسان ما به تأیید نهایی نرسیده‌اند و به نتیجه قطعی دست نیافته‌اند باید کارشناسان بررسی‌های خود را انجام داده و پرونده به هیأت بدوی بیاید و این هیأت است که نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا پرونده پزشکی مرحوم از کشور فرانسه ارسال شده یا خیر، گفت: این پرونده پزشکی هنوز نیامده اما در بررسی‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که علت مرگ عوامل دیگری بوده و بیشترین عامل فوت به عملکرد جراح برنمی‌گردد.

برچسب ها: پزشکی ، سازمان ، شکایت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: