کد خبر: ۱۱۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 27
شفا آنلاین>اجتماعی>عصر روز یکشنبه پایگاه خبری «سینما سینما» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی کیوان کثیریان گزارشی در مورد بیماری و جراحی نیما طباطبایی مستندساز منتشر کرد که در کمتر از یک ساعت موج عظیمی از قضاوت‌های مجازی را در پی داشت.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  در این گزارش گفته شده بود که نیما طباطبایی، کارگردان مستند «من ناصر حجازی هستم» در پی عارضه مغزی به یکی از بیمارستان‌های غرب تهران منتقل شد که بنا به شنیده‌های این سایت تا نیمه شب شنبه، به رغم وخامت حالش هیچ پزشکی حاضر به جراحی او نشد.

       آن طور که سینما سینما از نزدیکان طباطبایی نقل کرده بود پرسنل این بیمارستان اعلام کردند دستگاه سی تی اسکن برای وزن بالا ندارند و حتی ازدر اختیار قرار دادن آمبولانس نیز خودداری کردند. همچنین به همراهان بیمار گفته شده که پزشک جراح نداریم. در ادامه این گزارش یادی نیز از نحوه درمان و درگذشت عباس کیارستمی کارگردان فقید سینما شده بود و در انتهای گزارش یکبار دیگر براساس شنیده‌ها بیان شد که بیانیه صنفی تندی هم از سوی جراحان آماده شده بود تا از این پس رسما هیچ هنرمندی مورد عمل جراحی قرار نگیرد که با پادرمیانی وزیر بهداشت و پس از یک جلسه طولانی این بیانیه منتشر نشد.

 کیوان کثیریان منتقد سینما  گفت: «احوال و روند درمان نیما طباطبایی را از طریق خانواده و نزدیکان او جویا شدم و عین به عین ماجرا نقل شد. در مورد بیانیه وزارت بهداشت نیز از طریق منبع آگاهی که دوست ندارم فاش شود مطلع شدم که بیانه‌ای قرار بوده منتشر شود اما شخص وزیر بهداشت جلوی انتشار آن را گرفته است.»

       محسن محور، رییس بیمارستان بهمن روز گذشته در گفتگویی با ایسنا، درباره عملکرد مجموعه تحت مدیریتش اینطور توضیح داد: «آقای طباطبایی سه روز قبل با عارضه سردرد به بیمارستان ما مراجعه کردند که توسط دکتر جلالیان، در بخش بستری شده و دستور انجام MRI برایشان داده می‌شود. در MRI آقای طباطبایی تومور بزرگی در مغزشان تشخیص داده می شود و بر اساس سابقه بیمار وجود تومور کلیه مشخص شده و اعلام می‌شود که این تومور، اکنون به تومور متاستاتیک تبدیل شده است. بر این اساس آقای طباطبایی به سرویس جراحی منتقل می‌شوند. همراهان آقای طباطبایی که خانم رویا تیموریان و آقای مسعود رایگان نیز جزو آن‌ها بودند، می‌گویند جراحی باید توسط دکتر سیدمحمد قدسی انجام گیرد. درحالیکه طبق تماسی که با دکتر قدسی گرفته شد، اعلام کردند، دکتر عازم سفر هستند.»

       طبق گفته محسن محور، «از آن‌جایی که دکتر قدسی عازم سفر بوده‌اند، معاون‌شان آقای دکتر میرفلاح را می‌فرستند که بعد از معاینه بیمار از سوی دکتر میرفلاح اعلام می شود که بیمار نیاز به یک جراح حاذق دارد. بنابراین بیمارستان تلاش می‌کند تا آقای طباطبایی را به بیمارستان ایرانمهر منتقل کند و آقای دکتر برزویه عمل جراحی را انجام دهند، اما باز هم همراهان بیمار این موضوع را قبول نمی‌کنند. باید توجه کرد که دکتر قدسی در آن زمان عازم سفر بودند و نمی‌توانستند عمل را انجام دهند. درحالیکه جراح اگر بخواهد عملی را انجام دهد، خودش باید بالای سر بیمار بایستد نه اینکه یک شبه جراحی را انجام دهد و سپس برود.»

       از سوی دیگر رویا تیموریان، بازیگر معروف درباره‌ روند درمان نیما طباطبایی، خواهرزاده‌اش، گفت: «در وهله‌ اول، هدف من از طرح این مسائل برطرف کردن سوءتفاهمات دو طرف میان جامعه پزشکی و هنری است و امیدوارم طوری رفتار کنیم که تنش‌ها بیشتر نشود.» تیموریان ابراز امیدواری کرد که احترام و همکاری که در گذشته میان جامعه هنری و پزشکی وجود داشته، همچنان ادامه پیدا کند و در هر دو جامعه اگر سوءتفاهم و اشتباهی رخ داده، به عنوان جمع تلقی نشود.

       او در ادامه به تشریح وضعیت بستری شدن نیما طباطبایی در بیمارستان بهمن پرداخت و گفت: «بیمار ما در شرایطی اورژانسی به این بیمارستان مراجعه کرد و بستری شد. از دکتر جلالیان، متخصص مغز و اعصاب که ایشان را ویزیت کرد و دستورات لازم را برای بستری شدنش دادند، سپاسگزارم. به دلیل شرایط خاصی که بیمار ما داشت، باید برای جراحی‌اش با پزشک قبلی مشورت می‌کردیم و ایشان تاکید داشتند که دکتر قدسی، این جراحی را انجام دهد که براساس آن، ما با خود بیمارستان رایزنی و گفت‌وگو کردیم و نامه‌ تقاضای بنده از دکتر قدسی در بخش ICU موجود است، اما ناگهان اعلام کردند که به هر دلیلی برای ایشان امکان ندارد عمل را انجام دهند.»

       تیموریان با اشاره به پیگیری همسرش مسعود رایگان با ایازی، معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: «بعد از این رایزنی‌ها، دکتر میرفلاح از تیم دکتر قدسی بیمار ما را دید و قرار شد صبح دکتر قدسی او را عمل کند و من هم با خیال راحت در بیمارستان ماندم و همه کارکنان هم خیلی مهربانانه با ما برخورد کردند، اما ساعت 11 شب بخش ICU به ما گفت که دکتر قدسی نمی‌تواند این جراحی را انجام بدهد و هیچ یک از دیگر جراحان مغز و اعصاب ما که لازم نیست نام‌شان را اعلام کنیم هم نمی‌توانند این عمل را انجام بدهند. از خانم فتح‌الله‌زاده و خانم ناجی که در بخش ICU توجه ویژه‌ای به بیمار ما داشتند، تشکر می‌کنم؛ اما آن شب این پرسش را داشتم که مگر می‌شود در یک ساعت، تمام جراحان شما دچار مشکل شوند؟! و خانم فتح‌الله زاده نیز توضیح داد که این مساله در حوزه اختیارات من نیست.»

       خاله نیما طباطبایی، کارگردان مستند «من ناصر حجازی هستم» توضیح داد: «مریض ما دچار تومور مغزی است که تومورش خونریزی کرده بود و من به بیمارستان بهمن گفتم، ساعت یک نیمه‌شب این مریض را کجا ببرم؟! به هر حال 3 صبح به چند بیمارستان دیگر مراجعه کردیم، اما موفق نشدیم و در نهایت با بابک برزویه عزیز، هنرمند عکاس که پدرش یکی از بهترین‌های جراحی است، گفت‌وگو کردیم و شبانه اسکن‌های نیما را برای دکتر برزویه فرستادیم و ایشان محبت کردند و بیمار ما را در بیمارستان ایرانمهر پذیرش کردند.»

       این بازیگر در ادامه به تشریح روند درمان نیما طباطبایی در بیمارستان ایران‌مهر پرداخت و گفت: «بیمار ما را شبانه و اورژانسی عمل کردند. همان زمان که نیما با سردرد و استفراغ شدید در بیمارستان بهمن بستری شده بود، باید اتفاقاتی مانند جراحی و آنژیو انجام می‌شد که نشد و طبق پرونده‌ای که از بیمارستان بهمن به ICU بیمارستان ایرانمهر آوردیم، مشخص شد دو روزی که در آن بیمارستان بوده، فقط به او مُسکن زده‌اند و درمان اتفاق نیفتاده است.»

       تیموریان درخواستی را از وزیر بهداشت مطرح کرد و توضیح داد: «برای جلوگیری از هرگونه شُبهه و شائبه، از جناب وزیر محترم بهداشت که حُسن نیت‌شان ثابت شده و از فرهیختگان هستند، تقاضا دارم با حضور بزرگان بیمارستان بهمن، بنده و مستنداتی که دارم و می‌توانم آنها را تقدیم کنم، دیداری داشته باشیم و امیدوارم این ملاقات رو در رو قدم اولی باشد برای این صلح و دوستی. فقط می‌خواهم با گفت‌وگوی رو در رو سوءتفاهم‌ها را برطرف کنیم، چون این جنجال‌ها نه به نفع آنان است و نه به نفع ما.»

       رویا تیموریان در پایان صحبتش گفت: «از طرف خانواده طباطبایی، تیموریان و رایگان از تیم پزشکی، پرسنل، بخش ICU بیمارستان ایرانمهر و بابک برزویه که باعث شادی ما شد و به سرعت خود را به ما رساند و همین‌طور از بخش مغز و اعصاب و ICU بیمارستان بهمن که نهایت احترام را به ما داشتند، تمام پزشکان و پرسنل این بیمارستان که سعی کردند کمک شود و نشد، سپاسگزارم؛ اما امیدوارم دیگر مسائلی که در این بیمارستان رخ داد، سوء تفاهم باشد.»

       بابک برزویه عکاس سینما که با هماهنگی او با پدرش این عمل انجام شده هم گفت: «ریسک این جراحی بسیار بالا بود و هیچ پزشکی مسئولیت این عمل را قبول نکرد. اما با توافقی که بین خانواده بیمار و پدر من به عنوان جراح انجام شد، قرار شد بیمار از بیمارستان بهمن به بیمارستان ایرانمهر منتقل شود و برای این انتقال نیاز به آمبولانس مخصوصی بود که مجهز به تجهیزات ICU باشد. در نهایت بیمار با آمبولانس مخصوص به بیمارستان ایران مهر منتقل شد و جراحی او تا ساعت 12:30 یکشنبه شب طول کشید. اما عمل موفقی بود و شرایط بیمار درروز دوشنبه خوب بود.»

       این عکاس در ادامه بیان کرد: «با صحبت‌های احساسی داریوش مهرجویی در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی، گروهی از پزشکان نسبت به این صحبت‌ها انتقاد داشتند. من با دکتر علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی رابطه دوستی و خانوادگی دارم، او نیز اشاره کرد که بهتر است ابتدا اجازه می‌دادند قبل از هر اتفاق و واکنشی تیم پزشکی نظر رسمی خود را منتشر کند و بعد واکنش نشان می‌دادند. پیامد‌های واکنش‌های هیجانی به درگذشت عباس کیارستمی به نفع هیچ کدام از جامعه پزشکان و جامعه هنرمندان نیست. من شخصا در یک خانواده پزشک بزرگ شدم و به عنوان عکاس سینمایی خود را عضوی از جامعه سینمایی می‌دانم.»

       برزویه ادامه داد: «بازتاب‌های اتفاقات و واکنش‌های که به درگذشت عباس کیارستمی شد ادامه دارد و انتشار خبر بیماری نیما طباطبایی وحاشیه‌سازی پیرامون آن یکی از این حاشیه‌هاست. متاسفانه عده‌ای برای مطرح کردن خود دارند واکنش‌های هیجانی نشان می‌دهند. واکنش احساسی استاد مهرجویی با توجه به سن و سال ایشان طبیعی است. اما اینکه عده‌ای برای خودنمایی از این آب گل آلود کوسه بگیرند، جای تعجب دارد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: