کد خبر: ۱۱۷۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 26
شفا آنلاین>اجتماعی>نامه ای با محتوای عاقبت دریافت وام ٣ میلیون تومانی یک بازنشسته مدتی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد، تا اینکه نامه مذکور دست مایه برنامه حالا خورشید شبکه سوم سیما شد ، این سازمان پس از بررسی نامه مذکور طی جوابیه ای به این برنامه دلائل جعلی بودن آن را رسانه ای کرد.
به گزارش شفا آنلاین، متن ارسالی به تهیه کننده برنامه حالا خورشید به این شرح بود:

برادر ارجمند جناب آقای رشیدپور
تهیه کننده محترم برنامه حالا خورشید

موضوع: آیتم پخش شده در خصوص سرنوشت دریافت وام ٣ میلیون تومانی یک بازنشسته
سلام علیکم
با صلوات بر محمد و آل محمد(ص)


احتراماً؛ در پی پخش آیتمی از برنامه "حالا خورشید" با موضوع عاقبت دریافت وام ٣ میلیون تومانی یک بازنشسته و دستورات و پاراف های نگاشته شده ذیل این نامه، خواهشمند است دستور فرمائید، توضیحات زیر در این برنامه برای تنویر افکار عمومی پخش شود.
هرساله سازمان تامین اجتماعی اعتباراتی در قالب بودجه مصوب بابت پرداخت وام به بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان در اختیار کانون های عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران قرار می دهد و این کانون بر اساس ضوابط و شرایط معین، این وام ها را به بازنشستگان و مستمری بگیران عزیز پرداخت می کند.فرم اعطای تسهیلات وام به بازنشستگان با سربرگ این کانون ها برای شعب بانک رفاه کارگران صادر می شود (پیوست ١)

بنابراین می توان نتیجه گرفت نامۀ نشان داده شده در برنامه حالا خورشید با توجه به آرم و لگوی مربوطه، از سوی کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی صادر نشده است.
از سوی دیگر این سازمان حسب رفع مشکلات مالی بازنشستگان واجد شرایط، وام های کم بهره یا قرض الحسنه به بازنشستگان از طریق شعب این سازمان پرداخت می نماید که با توجه به شکل و محتوای نامۀ مورد اشاره و به دلائل زیر اصالت آن کاملا مخدوش است:
١- در نامۀ مذکور آرم سازمان تامین اجتماعی در قسمت سمت چپ قرار گرفته است در حالی که لوگوی این سازمان در تمامی مکاتبات اداری در سمت راست قرار دارد.  
٢- هیچ کدام از پاراف های مورد اشاره نامه دارای تاریخ یا نام دستور دهنده مشخص نیست.
٣- در ساختار اداری این سازمان اساسا بخش هایی با عناوینی نظیر دایره مالی یا ستاد اجرایی مورد اشاره در پاراف ها وجود ندارد.
در ضمن، علی رغم اینکه تاریخ درج شده در سربرگ این نامه ١٢/٨/٩١ است و مربوط به دوره فعلی مدیریت سازمان تامین اجتماعی نمی باشد، این اداره کل موضوع را از طریق کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران پیگیری کرد که پاسخ رئیس محترم این کانون نیز حاکی از عدم صحت نامه مذکور است. (پیوست ٢)
همچنین بر اساس  ماده ٨٤ قانون تامین اجتماعی، در صورت فوت بیمه شده سازمان تامین اجتماعی ، معادل حداقل دستمزد ماهانه سال فوت بابت هزینه کفن و دفن با ارائه گواهی فوت بیمه شده به بازماندگانش پرداخت می شود . لذا طبق این قانون وبه استناد تاریخ نامه مذکور ، حداقل دستمزد ماهانه سال ٩١ رقمی حدود ٣٩٠ هزار تومان می شده است که بابت هزینه کفن و دفن باید پرداخت می شد در نتیجه  تعیین مبلغ ٢٠٠ هزار تومان بابت کفن و دفن بار دیگر جعلی بودن این نامه را اثبات می کند.
ضمناً کمک هزینه کفن و دفن به صورت مقطوع به بازماندگان بیمه شده پرداخت می شود و اخذ سود ( اشاره شده در این نامه ) تحت هر عنوان صحت ندارد.
اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی ضمن تشکر از رسانه ملی و برنامه تاثیر گذار حالا خورشید در توجه به مسائل این سازمان و بیش از ٤٢ میلیون مخاطب گرامی اش، آمادگی کامل خود را برای همکاری با گروه های برنامه ساز در جهت بررسی صحت و سقم برخی ادعاها که ممکن است زمینه نگرانی و تشویش اذهان عمومی و بویژه مستمری بگیران ارجمند این سازمان را فراهم می کند، اعلام می نماید.
پاسخ سازمان تامین اجتماعی صبح امروز ٤ مرداد ٩٥ از روی آنتن برنامه حالا خورشید برای تنویر افکار عمومی و رفع شبهات شرکای اجتماعی این سازمان پخش شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: