کد خبر: ۱۱۶۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 26
شفا آنلاین>سلامت>این روزها گرمای هوا به اوج خود رسیده و گاه آنقدر آزاردهنده می‌شود که مجالی برای کارهای روزمره هم باقی نمی گذارد.
به گزارش شفا آنلاین،  اما اگر می‌خواهید از فواید نور خورشید بهره ببرید اما آسیبی به سلامتی‌تان وارد نشود باید حساب ویژه ای روی عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، نوشیدن منظم آب و تغذیه مناسب باز کنید. رعایت چند راهکار ساده قطعا کمک می‌کند تا با آرامش بهتری این روزها را سپری کنید.

        محافظت در برابر نور خورشید: مطمئنا نور خورشید فواید عالی برای سلامتی دارد که مهم ترین آن امکان ساخت ویتامین D در بدن است. اما از مضرات اشعه‌های مضر آن چه در کوتاه مدت ( آفتاب سوختگی) و چه در طولانی مدت ( خطر ابتلا به سرطان پوست) نباید غافل شد. از همین رو بهتر است در ساعات خیلی گرم روز بین ساعت 14 تا 16 در معرض نور مستقیم نباشید و در صورت ضرورت حتما کلاه، عینک و کرم ضد آفتاب ( البته در تمام ساعات روز) استفاده نمایید. همچنین توجه داشته باشید که امروزه برخی مکمل‌ها به عنوان محافظ در برابر اشعه فرابنفش خورشید توصیه می‌شود اما تاثیر آنها هنوز تایید نشده است.

        حضور در محیط خنک: متخصصان توصیه می‌کنند در ساعات خیلی گرم روز حتی الامکان در منزل بمانید. البته محیط هم باید خنک باشد. پرده و کرکره‌ها را در طول روز بکشید و برای جریان هوا فقط شب پنجره‌ها را باز کنید. همچنین در طول روز کمتر از وسایلی مانند رایانه، تلویزیون و لامپ‌های هالوژن استفاده کنید تا انرژی درونی محیط افزایش نیابد. اگر به سفر می‌روید نیز در طول روز به اماکنی مانند موزه ها، مراکز خرید، سینما و... را که دارای دستگاه‌های خنک کننده است بروید و گردش در طبیعت و پارک‌ها را هنگام غروب و شب در برنامه خود داشته باشید.

        توجه به تغذیه مناسب: گرمای شدید خطر از دست دادن آب بدن را تشدید می‌کند که چندان مورد توجه نیست. به طور منظم آب بنوشید و منتظر احساس تشنگی نباشید. البته می‌توان به‌جای آب از مایعات مناسب دیگری مانند شربت، دمنوش‌های خنک و سوپ سرد نیز استفاده کرد. همچنین بسیاری از میوه‌ها مانند هندوانه، توت فرنگی، گوجه فرنگی، خیار و... نیز حاوی مقدار زیادی آب هستند. همچنین باید مصرف نوشیدنی‌های خیلی شیرین یا کافئین دار که مضر هستند نیز به حداقل رساند. الکل نیز از دست رفتن آب بدن را تسهیل می‌کند. کودکان و سالمندان بیشتر مستعد گرمازدگی و کاهش آب بدن هستند. حداقل هر دو ساعت یک بار به آنها مایعات بنوشانید.

        نگهداری و طبخ صحیح مواد غذایی: معمولا تمایل به مسافرت و گردش در تابستان بالاست اما هرساله موارد بسیاری از مسمومیت‌های غذایی در این فصل دیده می‌شود. یکی از مهم ترین عوامل این مشکل عدم رعایت نکات بهداشتی و نگهداری خوراکی‌های در محیط گرم است. گوشت را باید بلافاصله پس از خرید در خنک ترین قسمت یخچال و جدا از دیگر خوراکی‌ها قرار داد تا میکروارگانیسم‌های گوشت انتقال نیابد. همچنین نباید تخته، چاقو و ظروف مورد استفاده برای مواد غذایی خام و گوشت یکی باشد. هنگام طبخ کباب نیز گوشت باید فاصله ای 10 سانتی متری با آتش داشته باشد تا ترکیبات شیمیایی که بعضی از آنها سرطان زا هستند در اثر سوختن گوشت ایجاد نشود. www.Santé Magazine.fr
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: