کد خبر: ۱۱۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 26
شفا آنلاین>سلامت> بیش از ۶۴ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) مبتلا هستند بدون آنکه خود از آن با خبر باشند. بر اساس ارزیابی‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سومین عامل مرگ‌ومیر در جهان در سال ۲۰۳۰ بیماری COPD خواهد بود.
به گزارش شفا آنلاین، این بیماری در اثر تنگ شدن مجاری تنفسی و بروز اختلال در کارکرد ریه هنگام بازدم، نمود پیدا می‌کند و نشانه‌های آن اغلب تنگی نفس، سرفه و ایجاد خلط سینه است. بیماری مزمن انسداد ریوی قابل درمان نیست، اما می‌توان از پیشرفت سریع آن جلوگیری کرد. مهم‌ترین عامل ابتلا به این بیماری استعمال دخانیات است.


       کسانی نیز که در محل کار خود ناگزیر به استنشاق هوای آلوده هستند، اغلب از عوارض COPD رنج می‌برند. عامل وراثت، در دچار شدن به این گونه آسیب ریوی نقش مهمی بازی نمی‌کند. هنگام کشیدن سیگار، نیکوتین و سایر مواد مضر از راه بینی و دهان وارد ریه می‌شود و می‌تواند پرزهای مخاط آن را از بین ببرد یا به التهاب و آماس نسج‌های شش بینجامد. تنگ شدن مجاری تنفسی و بافت ریوی موسوم به آمفیزم نیز یکی دیگر از عوارض مصرف سیگار نیکوتین دار است. این عوارض اگر به موقع تشخیص داده شود، تا حدی قابل درمان است.

       اغلب افرادی که سرفه می‌کنند یا دچار تنگی نفس نوع COPD هستند، هنگامی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری پیشرفت کرده است. در این گونه موارد بسیاری از بافت‌های ریوی بیمار از بین رفته‌اند و قابل‌ترمیم نیستند.

       فعالیت‌های ورزشی یکی از راه‌های مبارزه با گسترش بیماری مزمن انسداد ریه است. کمبود حرکت اغلب به وخیم‌تر شدن وضعیت شش‌ها می‌انجامد؛ بی‌حرکتی باعث آب شدن و کاهش قدرت ماهیچه‌ها می‌شود. در نتیجه بدن توانایی‌های خود را از دست می‌دهد. این امر به نوبه خود سبب اخلال در کارکرد ریه می‌شود. نوع حاد بیماری COPD، بالا رفتن میزان تپش قلب را هم به همراه دارد.

DW
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: