وی افزود: متولیان و سیاستگذاران باید بسترهای حاکمیتی را شناسایی، از سرمایه گذاری در سلامت پشتیبانی و مبانی قانونی لازم را فراهم آورند. سازمانهای بیمهگر نیز باید حفاظت از بیمه شدگان خود را به نظامی تبدیل کنند که سلامت را پشتیبانی و با مداخلات درست، دقیق و بموقع از بیماری جلوگیری کرده و یا احتمال رخداد آن را کاهش دهند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه بیمه سلامت باید بتواند با تامین منابع مالی پایدار بر قدرت نظام سلامت افزوده و اعتماد عمومی به این نظام را افزایش دهد گفت: ارائه دهندگان خدمات به عنوان رکنی مهم در این نظام باید با حفظ کرامت انسانی در جهت بهبود کارایی و افزایش کیفیت خدمات بکوشند تا رضایت عمومی را از نظام سلامت افزایش دهند.
کبیر افزود: بیمه شدگان نیز باید بتوانند با بهرهمندی از دسترسی مناسب به اطلاعات درباره موضوعات سلامت خود، در تصمیم گیریهای مربوط به سلامت مشارکت و توانایی و ظرفیت ایجاد مطالبات از ارائه دهندگان خدمات و ساختارهای حکومتی را کسب کنند.
اصلاح نظام سلامت، از اصلیترین دغدغههای سیاست گذاران و کارگزاران حوزه سلامت
وی با بیان اینکه بر اساس چنین رویکردی و در دهههای اخیر، اصلاح نظام سلامت به یکی از اصلیترین دغدغههای سیاست گذاران و کارگزاران حوزه سلامت کشور تبدیل شده است عنوان کرد: با این حال، کانون راهبردهای اتخاذ شده بر وزارت بهداشت و بیمههای درمان بوده و در عمل نیز به رغم تلاشها و صرف هزینههای بسیار، توفیق چندانی حاصل نشده و همچنان دغدغههای بسیاری وجود دارد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: پیش بینی موارد متعددی در قوانین برنامه و مصوبات دولت، نظیر اشتغال تمام وقت پزشکان، تجمیع صندوقهای بیمهای، پزشک خانواده، نظام ارجاع، سامانه پرونده الکترونیک و نظام درمانی یکپارچه نیز به معنای واقعی راه به جایی نبرده است.
نظام سلامت کشور نیازمند تغییر در الگوها
کبیر ادامه داد: تلاشهای ارزشمند دیگری نظیر برنامه تحول نظام سلامت و پوشش بیمه سلامت همگانی از سال 1393 به اجرا درآمده است اما پرسشی که همچنان وجود دارد آن است که آیا با اجرای این طرحها که به نوعی تداوم راهبردهای پیشین است، نظام سلامت به مفهوم واقعی، اصلاح و دغدغهها مرتفع میشود؟ به نظر میرسد نظام سلامت کشور نیازمند تغییر در الگوست.
وی با تاکید بر اینکه یکی از کلیدیترین مولفهها در اصلاح نظام سلامت پاسخگو کردن نهادها و متولیان فعال در این حوزه اعم از سیاستگذاران، بیمهها و ارائه دهندگان خدمت است تا در برابر تصمیم و اقدام خود مسئول و پاسخگو باشند گفت: این امر زمانی میسر است که افراد جامعه از حقوق خود مطلع بوده و به چگونگی استیفای آن آشنا باشند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: علاوه بر این فرایندها باید به گونهای باز طراحی شوند که مردم نقش موثرتر و فعالتری در مسیر دریافت خدمت داشته باشند. در این مسیر مطالبه گری مردم میتواند به بهبود کارکرد سایر بازیگران نظام سلامت منجر شود. از آنجایی که در نظام سلامت و نیز بخش تامین مالی آن، سازمانهای مردم نهاد و مستقل نقش کمرنگی در اطلاع رسانی و دفاع از حقوق بیمارن دارند، بنابراین جایگاه سازمانهای بیمهگر به عنوان وکیل بیمه شدگان حائز اهمیت است.
کبیر با اشاره به اینکه سازمانهای بیمهگر باید نقش اطلاع رسانی و آموزش و ارائه خدمات مشاورهای را به نحوی انجام دهند تا افراد جامعه ضمن آشنایی با حقوق خود، نقش فعالتری در فرآیند تصمیمگیری در سلامت و درمان ایفا کنند گفت: همه این موارد را میتوان ذیل مفهومی به نام توانمندسازی بیمهشدگان ساماندهی کرد. بر این اساس، طرحی با عنوان توانمندسازی بیمه شدگان در معاونت مطالعات و توسعه خدمات بیمهای سازمان بیمه سلامت در دست اقدام است.