کد خبر: ۱۱۶۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 24
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه در همه دنیا شکاف پرداختی بین پزشکان با پرستاران وجود دارد، گفت: نمی‌توان جایگاه پرستاران را با پزشکان مقایسه کرد.
به گزارش شفا آنلاین، اکبر رنجبرزاده در خصوص اظهارات رئیس مجلس مبنی بر اینکه براساس گزارش دیوان محاسبات در حوزه پرداخت شکافی میان پزشکان و پرستاران وجود دارد، گفت: به طورحتم پرداختی‌ها به جامعه پزشکی باید مبتنی بر عملکرد باشد، یعنی باید ارزش‌گذاری در خصوص اقدامات پزشکان و پرستاران صورت گرفته و پرداختی بر این اساس انجام شود؛ بنابراین باید نظامی برای پرداخت همراه با عدالت در حوزه سلامت کشور درنظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه شکاف و تفاوت میان پرداختی‌های جامعه پزشکان با پرستان طبیعی است، افزود: پزشکان در جایگاه فنی و علمی قرار دارند که با پرستاران قابل مقایسه نیست، البته اگر پرستاران براساس تعداد بیماران و پذیرش اقدامات بیشتری انجام می‌دهند باید متناسب با کار بیشتر دریافتی بیشتری نیز داشته باشند، بنابراین این موضوع یعنی افزایش پرداختی ها براساس عملکرد به پرستاران قابل دفاع است.

رنجبرزاده با تاکید بر اینکه در همه دنیا شکاف میان پرداختی جامعه پزشکی با پرستاری وجود دارد، تصریح کرد: در کشور ما نیز این شکاف وجود دارد و نمی‌توان جایگاه پرستاران را با پزشکان مقایسه کرد، اما پرستاران متناسب با عملکرد و بازه زمانی می توانند دریافتی بیشتری داشته باشند؛ هرچند که به طور حتم قیاس عملکرد پرستاران و پزشکان قابل قبول نخواهد بود.

وی بر ضرورت تعیین سقف پرداختی برای جامعه پزشکی تاکید کرد وگفت: این موضوع قابل قبول است و باید مدیریت وزارت بهداشت سازوکاری را برای این مورد در نظر گیرد، البته برای اجرای این موضوع باید تعداد پزشکان متخصص افزایش پیدا کرده و طرح تمام وقتی پزشکان در بیمارستان‌ها نیز افزایش داشته باشد؛ همچنین باید مراقب رضایتمندی جامعه از پزشکان نیز بود.

رنجبرزاده با تاکید بر اینکه توانمندی های پزشکان با پرستاران قابل مقایسه نیست، افزود: اما به طور قطع جایگاه پرستاران در جامعه قابل دفاع بوده و خدماتی که ارائه می‌دهند ستودنی است، البته در این زمینه قانون تعرفه گذاری نظام پرستاری از ۱۰ سال پیش تاکنون اجرایی نشده که دلایل مختلفی دارد. به عنوان مثال برای کسب رضایت آحاد جامعه از حوزه سلامت طرح تحول سلامت اجرایی شد که در  اجرای این موضوع حوزه سلامت دچار مشکلاتی شده است، حال اگر قانون تعرفه گذاری نظام پرستاری هم اجرایی شود میزان مشکلات افزایش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه متناسب با امکانات و منابع اعتباری باید درخواست ها دنبال شود، تصریح کرد: شرایط کشور در حال حاضر به گونه ای نیست که حقوق و دستمزد پرستاران را بتوان حتی به میزان ۲ برابر افزایش داد.

پیش از این رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با اعضای جامعه پرستاری گفته بود «براساس گزارش دیوان محاسبات در حوزه پرداخت شکافی میان پزشکان و پرستاران وجود دارد از این رو باید جامعه پرستاری گزارش های تحلیلی را در این رابطه به مجلس ارائه کند.

لاریجانی تاکید کرد برای پرداخت های نظام سلامت سقف گذاشته شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: