کد خبر: ۱۱۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 13
شفا آنلاین>سلامت>مناطق حاشیه نشین شهرها بیش از یک سال است که شاهد حضور ناجیانی به نام مراقبین سلامت هستند و برای برای مشکلات کاری این افراد هم باید گوش شنوا و چشم بینا داشت.
به گزارش شفا آنلاین،بیش از یک و سال و نیم از آغاز طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت می گذرد طرحی که  آغازگر ایجاد پایگاههای حاشیه نشین در مناطق حاشیه شهر های کشور شد. در این راستا  با به خدمت گرفتن کارشناسان ماما و بهداشت کلیه خدمات مراقبتهای بهداشتی اولیه به صورت رایگان به افراد تحت پوشش هر منطقه داده می شود.در واقع  این کارشناسان در لباس مراقب سلامت به نوعی یار و یاور افراد بی بضاعت شدند.
آزاده ابراهیمی کارشناس مامایی و مراقب سلامت پایگاه حاشیه‌نشین عودلاجان منطقه دروازه غار در خصوص خدماتی که در این مرکز ارائه می دهد گفت: ما به عنوان مراقب سلامت از بدو تولد تا به  افراد بالای 60 سال خدمات بهداشتی ارائه می‌دهیم، در واقع هر مراقب سلامت وظیفه دارد که برای جمعیت تحت پوشش خود پرونده سلامت تشکیل دهند.

وی ادامه داد: تشکیل پرونده سلامت برای تمام افراد تحت پوشش پایگاه، معاینه و چکاپ مادر باردار به صورت ماهانه، غربالگری نوزاد در روز سوم تا پنجم تولد و تشکیل پرونده پایش رشد برای نوزادان تا سن 8 سالگی، ارائه خدمات فاصله‌گذاری به  خانم‌ها، تشکیل پرونده میانسالان برای افراد 30 تا 50 سال و تشکیل پرونده سالمندان برای افراد بالای 60 سال، ارائه  ویتامین‌های مورد نیاز یک مادر باردار و قطره‌های A+D و مولتی‌ ویتامین نوزادان به صورت رایگان  بخشی از وظایف یک مراقب سلامت است.

ناجیانی که احوال پرس مردم در درب منازل میشوند
یکی از نکات مهم این طرح پیگیر بودن مراقب سلامت از اوضاع و احوال افراد تحت پوشش خود است.

ابراهیمی در این خصوص افزود: فرق پایگاه سلامت حاشیه‌نشین با مراکز بهداشتی درمانی در این است که مراقب سلامت در صورت عدم مراجعه افراد تحت پوشش در زمان تعیین شده باید از  طریق تماس تلفنی یا مراجعه به درب منزل پیگیر علت عدم مراجعه باشد.

ابراهیمی در خصوص مشکلات کاری عنوان کرد: مردم این مناطق به دلیل فقر مالی استقبال خوبی از خدمات این پایگاه می کنند اما مشکلی که من و تمامی همکارانم به عنوان ماما با  آن روبه‌رو هستیم تحت پوشش بیمه نبودن مهر مامایی است به طوری که وقتی آزمایش یا سونوگرافی فردی را  که در دفترچه بیمه وارد می‌کنیم  به صورت آزاد برای بیمار حساب می‌شود.به همین منظور برای رفع این مشکل در این منطقه با پزشکی صحبت کردم که  آزمایشات و سونوگرافی  خانم‌هایی که با نامه من  ارجاع  می شوند  را به صورت رایگان در دفترچه وارد کند.

ایزدی در مورد مشکلات حقوقی که گلایه اکثر مراقبین سلامت است عنوان کرد: به هر حال هر طرحی که تازه شروع می‌شود در ابتدا مشکلات خاص خود را دارد اما با توجه به گذشت زمان مشکلات حقوقیمان کمتر شده و  تقریبا حقوقمان را سر ماه واریز می‌کنند و امیدواریم روز به روز مشکلات به طور کلی حل شود.

قرار دادهای شش ماه مایه دلسردی مراقبین سلامت 
نعیمه ایزدی کارشناس بهداشت عمومی به عنوان یک مراقب سلامت در خصوص مشکلات کاری خود  گفت: من به عنوان یک کارشناس بهداشت عمومی نمی‌توانم جای دیگری در رشته تحصیلی  خود کار کنم چرا که اگر من به عنوان کارشناس بهداشت  عمومی در بیمارستان مشغول به کار شوم باید به عنوان منشی بخش یا بهیار فعالیت کنم.

وی ادامه داد: در ابتدای آغاز طرح زمان‌هایی بود که حقوقمان سه تا 4 ماه عقب می افتاد اما ما تحمل کردیم تا این مشکلات برطرف شود .البته یکی از مشکلات عمده ما  این است که شرکت‌های طرف قرارداد، قرارداد 6 ماهه با مراقبین سلامت می‌بندند که این باعث دلسردی و نداشتن انگیزه همکاران مشغول در این طرح شده است.

حقوقی که آب رفته است
طبق اطلاعاتی که به صورت تلفنی از چند مراقب سلامت در مناطق مختلف شهر کسب کردم برخی از شرکتهای طرف قرار داد که در مزایده برنده شدند به نوعی برای کسب سود خودشان مقدار حقوقی که به این افراد می دهند مغایر با نسخه های ابلاغی وزارت بهداشت است. یکی از کارشناسان ماما که به عنوان مراقب سلامت در یکی از شهرستانهای اطراف تهران مشغول به کار است گفت: بیش از یک سال است که در این طرح مشغول به کار هستیم اما هنوز قرار دادی با ما بسته نشده است و میزان دریافتی ما که از ابتدا یک میلیون و دویست هزارتومان عنوان شد حدود هشتصدو هفتاد هزارتومان است.

عهد شکنی شرکتها را به وزارت کار شکایت کنید
کلانتری قائم مقام معاون بهداشت و وزارت بهداشت در خصوص مشکلات مطرح شده مراقبین سلامت با قبول این مشکلات در برخی از مناطق گفت: این مشکلات در اوایل  طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت وجود داشت در آغاز کار به ما اعلام شد که به خاطر برون‌سپاری میزان حقوق بر اساس قانون کار پرداخت شود که دو سال پیش حدود 800 هزار تومان بود اما در نسخه 2 و 3 با همکاری معاونت توسعه راه‌حلی پیدا کردیم که در مقابل کار زیاد مراقبین سلامت میزان حقوقشان افزایش یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان حقوق یک مراقب سلامت 2 میلیون و 200 هزار تومان است که با کسر سنوات و بیمه و مالیات چیزی حدود 1 میلیون و 600 تا 1 میلیون و 700 به آ‌ن‌ها پرداخت می‌شود.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه چرا هنوز در برخی از پایگاه‌ها، شرکت‌ها با مراقبین‌ سلامت هنوز قرارداد نبسته‌اند و میزان حقوق پرداختی‌شان کمتر از یک میلیون تومان است اظهار داشت:  این امر تخلفی‌ بارز است و بعد از اینکه نسخه‌ها اصلاح شد به کلیه شرکت‌ها ابلاغ گردید، بنابراین اگر شرکتی هنوز  نسخه‌های ابلاغی‌ را اجرا نمی‌کند متخلف‌ است و باید مراقبین‌ سلامتی که با این مشکل مواجه هستند به وزارت کار شکایت کنند و مطمئن باشند که وزارت بهداشت حمایتشان می‌کند.
برچسب ها: حوزه ، ماما ، مراقب
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
0
1
سلام ما که بعنوان کارشناس ماما توطرح مراقب سلامت داریم امیلیون و200میگیریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
0
0
سلام ساعت کاری مراقب سلامت تا15 خیلی زیاده خواهش میکنم کمش کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
0
0
سلام در حال حاضر کارشناسان شاغل در پایگاه با پایه حقوق 900 هزار تومان که حقوق کارگری است کار میکنند و مبلغ ناچیز صد و هفتاد هزارتومان بعنوان عیدی و سنوات در مبالغ ماهیانه انها اعمال میشود..پس این حقوق یک میلیون و ششصد یا هفتصد به کی و کجا پرداخت میشود که ما خبر نداریم؟؟ تازه به ما از طرف کارفرما اعلام شده که حقوق در سال اینده نیز تغییر نخواهد کرد!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
سلام در شهرستان سیرجان اوضاع حقوق کارشناس مراقب سلامت خیلی خراب است.کمتر از کاردان حقوق میگیریم.این دیگر کجای قانون است لطفا رسیدگی کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
0
0
مراقب سلامت یعنی بردگی....از خود ساعت هشت تا 3.5 عصر یکسر کار میکنیم با کمترین حقوق و البته با هزار ایراد و منت و .....بارها خاستم انصراف بدم ولی اخرش انصراف میدم بیکار بودن شرفش بیشتره
ناشناس
|
Denmark
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
0
مراقب سلامت یعنی بردگی و کار وزارت بهداشت یعنی .....
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: