کد خبر: ۱۱۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۵ - 2016July 12
شفا آنلاین>اجتماعی>اولین فرد نیست، اما اینک نوبت اوست که خود را مدام سرزنش می کند. حس خفگی از این همه حماقت را دارد. «چرا باید این گونه می شد؟» لحظاتی که گذرانده در همه وجودش تکرار می شود و می گوید « ای کاش به کامنت هایش جواب نمی دادم»، «ای کاش سر قرار نمی رفتم»، « ای کاش همه این مدت یک کابوس بود که هیچ گاه واقعیت نداشت.»

 به گزارش شفا آنلاین، 26 ساله است و در اوج جوانی و احساس با هزاران امید و آرزو و چه افسوس که همه آرزوهایش با سادگی جوانی اش بر باد رفت.از روز آشنایی با او از طریق شبکه های اجتماعی تلفن همراه می گوید: در شبکه اجتماعی لاین با زن جوانی آشنا شدم و به این ترتیب ارتباطات تلفنی ما با یکدیگر آغاز شد.
«او مدعی بود مجرد است و قصد ازدواج با من را دارد. من که شیفته اخلاق و سخنان احساسی او شده بودم ارتباطم را با او ادامه دادم به طوری که مدام با یکدیگر در تماس بودیم تا این که به تنهایی از شهرستان خمین به مشهد آمد و شش روز در منزل ما بود و پس از آن دوباره به زادگاهش رفت این در حالی بود که دیگر من بدون شنیدن صدای آن زن نمی توانستم زندگی کنم و هیچ گاه هم فکر نمی کردم همه حرف های او دروغ هایی در فضای مجازی است.»
وی می گوید: آن زن دوباره به مشهد آمد و بین ما صیغه محرمیت جاری شد تا این که با خودروی پرایدم به خمین رفتم و شب ها را داخل چادر مسافرتی می خوابیدم. آن جا بود که فهمیدم آن زن نه تنها متاهل است بلکه فرزند سه قلو دارد ولی دیگر نمی توانستم از او جدا شوم چرا که او با حرف هایش مرا دلباخته خود کرده بود.
در حالی که همه این اتفاقات را باور ندارد، می گوید: در همین روزها بود که آن زن 28 ساله از من خواست تا همسرش را به قتل برسانم ابتدا قبول نمی کردم ولی بعد از آن راضی شدم و فرزندان او را به یک پارک بردیم.از آن جا هم او و همسرش سوار پراید خودشان شدند و به طرف الیگودرز حرکت کردند. من هم با فاصله آن ها را تعقیب می کردم. در بین راه به آن زن پیام دادم تا قرص های خواب آور را به همسرش بخوراند. او هم قرص را داخل آبمیوه رانی ریخته بود. وقتی همسر آن زن به داخل یک جاده خاکی پیچید من در حالی که چماقی در دست داشتم به سمت آن ها رفتم و ...
این اتفاق داستان نیست، واقعیتی است تلخ که در یکی از روزهای گرم تابستان سال گذشته اتفاق افتاد و صفحات حوادث روزنامه ها را به خود اختصاص داد و چه بسیار حوادثی دیگری از این دست که گریبان جوانان و خانواده ها را می گیرد و یک عمر پشیمانی را آن هم به دلیل یک غفلت ناشی از احساسات زودگذر جوانی به همراه می آورد.
گاه خانواده ها نیز از ارتباطات فرزندانشان از طریق فضای مجازی با فرد یا افراد ناشناس نگران هستند.
مادری که از آثار مخرب فضای مجازی دلشکسته است از تجربه پسرش می گوید: احسان از طریق چت و اینترنت با مهسا آشنا شد، برای آخرین بار تهدید کرد که تصمیم خودش را گرفته است و می خواهد ازدواج کند. پسرم بالاخره یکه و تنها به خواستگاری رفت و با مهسا ازدواج کرد. این ماجرا قلب ما را شکست و از نظر عاطفی خیلی برای ما گران تمام شد چون جلوی دوست و آشنا سرافکنده شدیم.
وی ادامه می دهد: احسان بعد از ازدواج، با من و پدرش قطع ارتباط کرد و هیچ خبری از او نداشتیم تا این که پس از گذشت یک سال، یک روز سر و کله اش پیدا شد و در حالی که نادم و پشیمان بود و گریه می کرد، گفت مهسا با باندهای فساد رابطه دارد و در این مدت نقشه داشته که او را نیز اغفال کند و به گناه و معصیت بکشاند.شنیدن این حرف ها از زبان پسری که آرزوهای زیادی برایش داشتیم قلب ما را به درد آورد. من و شوهرم اشتباهات او را نادیده گرفتیم و پسرمان را با آغوش باز پناه دادیم و کمکش کردیم تا همسرش را طلاق بدهد. اما افسوس که این شکست بزرگ، پسرم را افسرده و بی حوصله کرد و او با احساس پوچی و دلتنگی که داشت خانه نشین شد. اوایل فکر می کردیم اعتیاد پیدا کرده است ولی این طور نبود و احسان فقط از نظر روحی و روانی دچار مشکل شده بود.
وی ادامه می دهد: ما چندین برنامه مسافرت گذاشتیم و سعی کردیم فضای خانه را آرام و شاد نگه داریم تا پسرم روحیه بگیرد ولی او که از کرده خود پشیمان شده بود کارش به مصرف داروهای آرام بخش کشیده شد. متاسفانه چند روز قبل زمانی که من و شوهرم برای کاری به خانه خواهرم رفته بودیم و احسان داخل خانه تنها بود با توجه به وضعیت روحی که داشت دست به خودکشی زد و وقتی ما بالای سرش رسیدیم که بدنش غرق در خون بود و نفس نمی کشید. پس از انجام تشریفات قانونی جسد پسرم را به خاک سپردیم و از بچه ای که با هزار خون دل بزرگ کرده بودیم یک قاب عکس برایمان ماند.
در مورد دیگری دختر جوانی که از تهدیدهای یک دوست اینترنتی به تنگ آمده بود با مراجعه به پلیس فتای یکی از استان های کشور خواستار پیگیری های پلیسی شد.
وی در شکایت خود ادعا کرد، مدتی پیش با مردی در فضای شبکه های مجازی آشنا شده و بخاطر جلب اعتمادی که از طرف این دوست اینترنتی صورت گرفته بود، تصاویری از خودش برای او فرستاده است. اما حالا که از این اتفاق پشیمان شده و تصمیم به اتمام این آشنایی گرفته با تهدید از طرف او روبه رو شده است.
در پی شکایت دختر جوانی مبنی بر تهدید به انتشار تصاویر شخصی وی در یکی از شبکه های اجتماعی، موضوع در دستور کار کارآگاهان و کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. دختر جوان در شبکه اجتماعی واتس آپ در پی آشنایی با مردی تصاویر شخصی اش را به اشتراک گذاشته بود اما متهم با سوء استفاده از اعتماد این زن، وی را تهدید به انتشار تصاویر شخصی کرد.
کارآگاهان پلیس با دریافت این اطلاعات و انجام تحقیقات گسترده پلیسی رد این مرد را در یکی از استان های جنوبی کشور شناسایی کردند. کارآگاهان پلیس فتا با هماهنگی قضایی و با همکاری دختر جوان مرد دروغگو را در یکی از شهرهای استان دستگیر کردند. مرد فریبکار که باور نداشت از این زن رودست خورده و به دام بیفتد در تحقیقات و بازجویی های فنی پلیس با اقرار به جرم خود ادعا کرد حدود هفت سال است که با زن جوان در ارتباط بودم و بعد از اینکه با هم به مشکل برخوردیم و وی درخواست ازدواج مرا رد کرد، من نیز وی را تهدید کردم که عکس هایش را در فضای مجازی منتشر خواهم کرد.
در حادثه ای دیگر؛ احمدرضا 23ساله نیمه شب در نقشه از پیش طراحی شده و با همدستی دختر موردعلاقه اش به نام فرشته، برادر او به نام امیرخسرو را به یک خیابان خلوت کشاند و با نانچیکو کشت.
مادر مقتول در دادگاه اعلام داشت: احمدرضا و دخترم اینترنتی با هم آشنا شده بودند و احمدرضا به خانه ما رفت و آمد داشت. آنها می خواستند با هم ازدواج کنند اما یک روز از خوابگاه دانشجویی دخترم در کاشان با ما تماس گرفتند و گفتند دخترم یک هفته است که به دانشگاه نرفته است. آنجا بود که فهمیدیم احمدرضا با فریب دخترم را به ویلای پدری اش در بومهن برده است. از آن روز پسرم تصمیم گرفت مانع ارتباط فرشته و احمدرضا شود. او مخالفتش را برای ازدواج آنها مطرح کرد و به همین خاطر هم احمدرضا کینه پسرمان را به دل گرفت و او را کشت.
این زن در حالی که در دادگاه اشک می ریخت، ادامه داد: من و شوهرم از دخترمان هیچ شکایتی نداریم. دخترمان فریب احمدرضا را خورده و با او در قتل برادرش همدستی کرده است اما احمدرضا باید اعدام شود.

با وجود هشدارهای پیاپی پلیس، کارشناسان امور تربیتی و مشاوران ، دوستی های اینترنتی بارها و بارها منجر به حوادث تلخ و جبران ناپذیری شده، حیثیت خانواده ها را خدشه دار کرده، سبب از هم پاشیدن چه بسیار خانواده ها شده و بسیاری از جوانان را به مرز نابودی پیش برده است.

** افزایش دوستی های اینترنتی و هشدار به والدین
امین رفیعی پور متخصص روانشناسی سلامت گفت: دوستی های اینترنتی روبه افزایش است که این یک هشدار به والدین و مسئولان است که عواقب ناگواری به همراه دارد.
وی افزود: در این دوستی ها افراد هیچ گونه شناختی از یکدیگر ندارند و در بسیاری از موارد این گونه آشنایی ها منجر به روابط فرا زناشیویی می شود.
این متخصص روانشناسی سلامت افزود: علاوه براین مشکلات اخلاقی عدیده ای برای افراد بوجود می آورد، یکی از مشکلات در این زمینه سن نوجوانی و جوانی است چرا که این سن، سن بسیار ریسک پذیری است ، افراد در این سن عقلانی تصمیم نمی گیرند به همین دلیل این گونه دوست یابی ها منجر به فرار از خانه و روابط غیر اخلاقی می شود.
رفیعی پور به والدین توصیه می کند: باید محدودیت های خاصی را برای فرزندان بوجود آورد البته این محدودیت نباید به صورت کامل باشد باید کنترل و حساب شده انجام شود.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر باید والدین مهارت زندگی، خودآگاهی، روابط موثر، مهارت نه گفتن، تفکر خلاق، رفتار جرات ورزانه و مدیریت استرس را به فرزندشان بیاموزند.
رفیعی پور با اشاره به اینکه استفاده بیش از اندازه از اینترنت و گشت و گذار در فضای مجازی، اعتیاد و روابط غیر اخلاقی را در پی دارد، گفت: متاسفانه این بد اخلاقی ها در بین متاهلان نیز نفوذ کرده که دلیل آن عدم آموزش لازم به جوانان قبل از ازدواج است که در بعد از ازدواج برقراری این گونه روابط به خیانت و مسائل جبران ناپذیر دیگری انجامیده است.

**سوء ظن و بی اعتمادی نتیجه ازدواج های اینترنتی
سرهنگ علی نیک نفس رئیس مرکز تشخیص وپیشگیری پلیس فتا
در رابطه با دوستی های اینترنتی ، گفت: دلبستگی های بوجود آمده در دوستی های اینترنتی در دراز مدت ممکن است منجر به سوء استفاده افراد فرصت طلب شود و در تجربه این دوستی ها، فرصتی برای انتخاب و شناخت صحیح دختر و پسر از یکدیگر به وجود نمی آید.
وی ادامه داد: معمولا افراد در این گونه دوستی ها فقط ادعا می کنند که ارتباطشان با انگیزه ازدواج است و این رابطه بیش تر بر عشق ورزی کور استوار است و عنصر خرد ورزی و عقلانیت در تصمیم گیری های اینچنینی وجود ندارد.
سرهنگ نیک نفس ادامه داد: دوستی های اینترنتی نه تنها مشکلی را برای پسران و دختران حل نمی کند ، بلکه اگر هم این روابط به ازدواج بیانجامد، در زندگی مشترک سوء ظن و بی اعتمادی را برای دو طرف به همراه دارد.
رئیس مرکز تشخیص وپیشگیری پلیس فتا گفت: معمولا دوستی های اینترنتی با انگیزه تفنن، سرگرمی و هوسرانی شکل می گیرد، عمر این دوستی ها بسیار کوتاه است و آنچه که در پی آن باقی می ماند تعارض فکری و احساسی دختران و پسران و از دست دادن اعتماد به نفس و به وجود آمدن بدبینی در بین آنها است.
نیک نفس در رابطه با پیشگیری لازم در این زمینه، گفت: برای پیشگیری از چنین آسیب هایی باید خانواده ها به نقش حیاتی خود در برابر فرزندان آگاه شوند تا بتوانند الگوهای صحیح رفتاری را به فرزندان ارائه دهند و آنها را در برابر آسیب های اجتماعی واکسینه کنند.
این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: در این باره جامعه، خانواده و سازمان های مسوول می توانند با تقویت ارزش های اخلاقی، معنوی و انسانی و سست گردانیدن معیارهای مادی در نظر جوانان، تقویت و توسعه مراکز ورزشی و تفریحی و برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت آنها، ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی جهت برطرف کردن کمبودهای عاطفی کودکان و نوجوانان، پرورش احساس عزت نفس و اعتماد به نفس کودک و نوجوان در خانواده و مدرسه جلوی منزوی شدن جوانان در اجتماع و روی آوردن آنها به دوستی ها در فضای مجازی را بگیرند.
سرهنگ نیک نفس، تماس خانواده ها با کارشناسان پلیس فتا از طریق سایت www.cyberpolice.ir، استفاده از فیلم ها و برنامه های تربیتی، پرهیز از سخت گیری و تنبیه و همچنین اجتناب از آسان گیری در تربیت فرزندان، تشویق فرزندان به رعایت تعادل و دوری از بی بندوباری، برقراری احساس امنیت در خانواده و جامعه و جلوگیری از بروز اضطراب در نوجوانان و جوانان را از دیگر زمینه های پیشگیری و مقابله با چنین آسیب هایی در فضای مجازی عنوان کرد.

** به هر درخواست دوستی پاسخ مثبت ندهید
سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا با اشاره به جعلی و سرقتی بودن بسیاری از اسامی وعکس های موجود در شبکه های اجتماعی به شهروندان هشدار داد: مراقب کلاهبرداری و اخاذی با ترفند دوست یابی در شبکه های اجتماعی باشید.
وی گفت: متاسفانه بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی به هر درخواست دوستی پاسخ مثبت می دهند و با توجه به پروفایل ها و عکس های موجود در شبکه های اجتماعی برای بسیاری از کاربران درخواست دوستی می فرستند.
وی تاکید کرد: مهم ترین نکته ای که کاربران در بستر شبکه های اجتماعی باید رعایت کنند محدود سازی دوستی هاست، چرا که بسیاری از اسامی و عکس های موجود در شبکه های اجتماعی جعلی و سرقتی است و حتی در خصوص جنسیت خود نیز صادق نیستند.
آذردرخش افزود: با توجه به این موضوع، ضرورت دارد کاربران به هر درخواست دوستی پاسخ مثبت ندهند و برای هر کسی درخواست دوستی نفرستند.
این مقام مسئول انتظامی در تشریح این موضوع گفت: با جواب مثبت دادن برای دوستی ها در برخی گروه های شبکه های اجتماعی، نمایش تمام اطلاعات و کامنت های شما برای این افراد مقدور می شود و این افراد می توانند از اطلاعات شما سوءاستفاده کنند.
آذردرخش تصریح کرد: از سوی دیگر کاربران در درخواست دوستی ها باید بسیار مراقب باشند تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند. در پلیس فتا شاهد تشکیل پرونده هایی هستیم که همین دوستان در شبکه های اجتماعی برای دیگران ایجاد کرده اند و این جرائم از سوءاستفاده از عکس و هویت شخصی تا اخاذی بوده است.
ذردرخش افزود: کاربران باید بدانند در شبکه های اجتماعی نیز دوستی های آنان همچون فضای حقیقی شناخته شده و محدود باشد و با هر کسی دوست نشوند.
سرهنگ آذردرخش در توصیه به کاربران شبکه های اجتماعی گفت: به هیچ عنوان به درخواستهای کاربران ناشناس پاسخ مثبت ندهید و برای کاربران ناشناس درخواست دوستی نفرستید؛ در انتشار و به اشتراک گذاری مطالب و عکس ها مراقب باشید که به حریم خصوصی افراد تعرض نکنید و مطالب توهین آمیز منتشر نکنید.

شبکه های اجتماعی با وجود تمام مزایایی که دارد دارای معایبی است که باید معایب این امکان ارتباطی همچون مزایای آن به افراد آموزش داده شود تا نوجوانان و جوانان با احتیاط در این فضا قرار گرفته و به ارتباط با فرد یا افراد بپردازند و بدانند که فضای مجای بسیار متفاوت از فضای حقیقی است براین اساس دوستی های آن نیز بسیار متفاوت تر و به همان اندازه مخاطره آمیزتر از فضای حقیقی است.
برچسب ها: افسوس ، جوانی ، تلفن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: