کد خبر: ۱۱۵۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۰ تير ۱۳۹۵ - 2016July 10
شفا آنلاین>اجتماعی>خاطرات شمال کم‌کم دارد به ساعت‌های طولانی گیرکردن در ترافیک تبدیل می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،سه روز تعطیلات طلایی عید فطر آن هم درست در نخستین روزهای تابستان برای خیلی‌ها بهترین فرصت برای رفتن از تهران بود،  اما اغلب آنهایی که برای فرار از دود و ترافیک پایتخت راهی استان‌های شمالی کشور بودند در دود و ترافیک جاده‌های منتهی به این استان‌ها گیر کردند.

اغلب تهرانی‌هایی که اواخر روز سه‌شنبه راهی شمال شدند در جاده‌های چالوس و ‌هراز گرفتار ترافیکی بسیار سنگین شدند و ساعت‌ها در جاده ماندند تا بالاخره راهی به سرسبزی کرانه‌های دریای خزر پیدا کنند. حجم ترافیک به‌حدی بود که پلیس به علت نگرانی از «خطر خفگی در تونل کندوان» این تونل را تخلیه کرد.  ترافیک سنگین که منجر به قفل‌شدن مسیر در تونل کندوان شده بود، باعث شد مسافران بدون راه فرار در تونل بمانند و دود ناشی از خودروها جانشان را تهدید کند.


بر همین اساس سازمان راهداری و پلیس راهور تونل کندوان را تخلیه کردند. به گفته ناصر رزاق‌منش، مدیرکل روابط عمومی سازمان راهداری کشور افزایش تعداد خودروها در تونل ‌ هزار و ٦٠٠ متری کندوان و پیاده‌شدن برخی سرنشینان از خودرو مشکلاتی برای برخی مسافران به وجود آورده بود.
همین موضوع گویا باعث مسمومیت ٢٣ نفر در این تونل شده است.


به گفته داوود رجبی، معاون امداد‌ونجات جمعیت هلال‌احمر استان البرز به علت ترافیک سنگین، توقف خودروها و آلودگی هوا، ٢٣ نفر در داخل تونل کندوان دچار مسمومیت شدند. به گفته او، این افراد به وسیله امدادگران هلال‌احمر به بیرون از تونل انتقال یافته و در پایگاه امدادونجات هلال‌احمر مستقر در جاده کرج- چالوس تحت اکسیژن‌تراپی قرار گرفتند و پس از اطمینان از وضع مناسب آنها  از پایگاه هلال‌احمر خارج شدند.
در همین حال عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده «تنها دلیل انسداد تونل کندوان» را تخطی خودروهای عبوری لاین رفت محور چالوس- تهران دانسته بود.  به گفته او،  تمام ۳۸ جت فن موجود در تونل به‌طور ۲۴ ساعته فعال بود.

مختل‌شدن زندگی مردم شهرهای اطراف جاده
ترافیک جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی به‌حدی بود که بسیاری از مسافران برای گذران وقت زیلوهایی را که باید کنار دریا پهن می‌کردند وسط جاده پهن کردند و همان‌جا میان خودروهای گیر افتاده در ترافیک به وقت‌گذرانی پرداختند،  اما این شرایط فقط برای مسافران سخت نبود. زندگی مردم شهرها و روستاهایی که کنار جاده‌های چالوس و هراز قرار دارند هم در این ترافیک مختل شد.

گفته می‌شود به همین دلیل مردم شهرستان آمل با حضور در جاده‌ها به این شرایط اعتراض کردند.  هرچند این خبر به سرعت تکذیب شد اما جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان با اشاره به هجوم مسافران در روزهای تعطیل به جاده‌های شمالی کشور از ضعیف‌بودن زیرساخت‌های استان‌های گیلان و مازندران انتقاد و ابراز امیدواری کرد با ساخت راه‌آهن گیلان قسمتی از مشکلات این استان‌ها حل شود.

  به گفته کوچکی‌نژاد، به سبب حجم انبوه گردشگران در فصل‌های مختلف سال، باید ظرفیت دو استان گیلان و مازندران از نظر زیرساخت، بودجه‌های عمرانی و امکانات رفاهی، دو برابر استان‌های دیگر باشد درحالی‌که متاسفانه این نگاه وجود ندارد.

نماینده مردم رشت در واکنش به خبر اعتراض مردم شمال کشور به این حجم سفر به شمال گفت: اگر مشکلی برای گردشگران و مسافران شمال کشور پیش آمده ما متعاقبا عذرخواهی می‌کنیم اما نباید از این نکته غافل باشیم که هم یک‌طرفه کردن جاده برای مردم مشکل‌آفرین است و هم کسانی که در سازمان گردشگری، نیروی انتظامی و راه و ترابری مسئولیت دارند باید امکانات بیشتری برای دو استان مازندران و گیلان فراهم کنند و در مواقع مختلف هشدارهای لازم را به مسافران بدهند.

  او با بیان این‌که امروز شاهدیم که در استان‌های جنوبی کشورمان مثل استان فارس و شهرستان شیراز امکانات بسیار خوبی برای گردشگران مهیا شده است، گفت:   در مازندران و گیلان که در تمام فصول‌ سال گردشگر دارند، باید امکانات و زیرساخت‌های دایمی ایجاد شود.

  کوچکی‌نژاد با بیان این‌که مردم شهرهای شمالی کشورمان گاهی اوقات از گرانی‌های مصنوعی و ترافیک‌های سنگین شهرشان بسیار آزرده می‌شوند و این ناراحتی را به اطلاع ما مسئولان می‌رسانند، افزود:  البته ناراحتی آنها از گردشگران نیست بلکه آنها از مسئولان انتظار دارند که به زیرساخت‌های استان توجه داشته باشند.   نماینده مردم رشت در مجلس در پایان با اشاره به فرهنگ بالای گردشگران در شمال کشور گفت:  اکثر قریب به اتفاق گردشگران در شمال کشور بافرهنگ هستند اما گاهی اوقات افرادی برای ایجاد اخلال در نظم عمومی به مازندران و گیلان سفر می‌کنند که در اینجا وظیفه نیروی انتظامی است که با آنها برخورد کند. 

ترافیک در راه بازگشت
مسافران تعطیلی‌های عید فطر با سختی فراوان و بعد از ساعت‌ها ماندن در جاده‌ها به مقصد رسیدند اما بحران همچنان باقی‌ است.  بازگشت تمام آنهایی که رفته‌اند می‌تواند همان دردسرهای رفت را داشته باشد. به همین دلیل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و پلیس راهور از مردم خواستند بازگشت خود را به روزهای شنبه و یکشنبه موکول کنند.

عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به دور بازگشت سفرهای آخر هفته «بازگشت در روزهای شنبه و یکشنبه را به نفع مسافران و مردم» دانست. به گفته او نمی‌توان انتظار داشت برای دور برگشت تمامی محورهای شمالی کشور یک‌طرفه شود،  زیرا برخی محورها مانند فیروزکوه مسیر تردد کامیون‌های حمل سوخت و ساکنان بومی شهرها و روستاهای حاشیه جاده‌اند که باید برای انجام امور روزمره خود به دو طرف جاده دسترسی داشته باشند.
به اعتقاد حسن‌نیا، «بزرگترین گرفتاری» رعایت‌نشدن تردد در لاین‌های مشخص‌شده، رانندگی از شانه خاکی و بی‌توجهی به علایم رانندگی در طول مسیر است و همین مسأله باعث بروز تأخیر در زمان رسیدن به مقصد می‌شود، در صورتی که اگر با سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت و در لاین مشخص و خط‌کشی‌شده تردد شود در مدت کوتاه‌تری به مقصد خواهند رسید.

با وجود هشدارهای زیاد درباره احتمال وقوع ترافیک سنگین در راه‌های بازگشت به تهران، بسیاری از مسافرانی که روز شنبه باید سر کار خود حاضر می‌شدند چاره‌ای جز بازگشت نداشتند و همین موضوع باعث شد تا ترافیک این‌بار به سمت پایتخت شکل بگیرد. سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا دیروز در گفت‌وگو با ایسنا از وجود ترافیک سنگین در محور چالوس – کرج خبر داد.  به گفته او در محور هراز هم در برخی محدوده‌ها ترافیک سنگین وجود داشته است.

با این اوصاف پلیس راه از ساعت ١٦ مسیر بازگشت به سمت تهران از جاده چالوس را یک‌طرفه اعلام کرد.
مردم تهران، کرج و شهرهای پرجمعیت نزدیک به استان‌های شمال کشور همیشه با این مشکل روبه‌رویند و هر‌ سال با بیشتر شدن تعداد خودروها مشکل ترافیک در جاده‌های چالوس و هراز بیشتر هم می‌شود. توسعه نامتوازن شهرهای کشور و تمرکز جمعیت در دو استان تهران و البرز، نبود زیرساخت‌های مناسب مانند تأخیر بیست‌وچندساله ساخت آزادراه تهران – شمال و درنهایت بی‌توجهی مردم به قوانین راهنمایی و رانندگی و دستورهای پلیس و راهداری هر‌ سال چنین مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کند.شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: