کد خبر: ۱۱۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 01
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم، از تعلل در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری انتقاد کرد.
به گزارش شفا آنلاین، حیدرعلی عابدی، افزود: اگر بحث تعرفه گذاری پزشکی قرار است پابرجا بماند باید نگاه جدی نیز به اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه پرستاران نباید حقوق خود را با حقوق پزشکان مقایسه کنند، تصریح کرد: درست است حقوق برخی پرستاران کفاف هزینه های زندگی آنها را نمی دهد اما نیاز است پرستاران  مشکلات اقتصادی کشور را درک کرده و به درآمد و حقوق صنف های دیگر از جمله آموزش و پرورش، ارتش و نیروی هوایی نیز نگاهی داشته باشند؛ در این رابطه پزشکان نیز باید در بحث حقوق و تعرفه های خود تجدیدنظر کنند.

عابدی با یادآوری افزایش کارانه پرستاران در دولت یازدهم، گفت: خوشبختانه کارانه پرستاران نسبت به سال های قبل چندین برابر افزایش یافت به نحوی که در برخی بیمارستان‌ها میزان پرداختی کارانه ها بین ۳ الی ۴ میلیون تومان است البته در برخی بیمارستان ها پرداختی‌ها نیز بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه از لحاظ آموزش و تربیت نیروی پرستاری در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم، گفت: خوشبختانه دانشکده‌های بسیار مجهز با اساتید و مربیان ورزیده و بسیار کارآمدی در کشور داریم که تمامی تلاش خود را در راستای تربیت نیروی پرستار به کار می‌گیرند بنابراین می توان گفت خروجی تربیت پرستار در کشور بسیار ایده آل است که البته این مهم باید افزایش یابد.

جامعه به خدمات پرستاری نیاز دارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم با بیان اینکه جامعه به صورت جدی به خدمات پرستاری نیاز دارد، گفت: از آنجایی که افراد بیمار زیادی در جامعه به خدمات پرستاری و مراقبت در منزل نیاز دارند در صورت روی آوردن پرستاران به چنین مشاغلی مبنایی برای چگونگی تعیین میزان حقوق این افراد نداریم بنابراین می طلبد برای رفع این مشکل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هر چه سریعتر تعیین تکیلف شود و در کنار آن بیمه ها نیز این خدمات را به رسمیت بشناسند زیرا اگر از ظرفیت پرستاران در راستای بهبود خدمات مراقبت در منزل استفاده نماییم صرفه جویی در منابع حوزه سلامت و ارتقای سطح سلامت عمومی را به همراه خواهد داشت.

لزوم گسترش خدمات پرستاری در منزل

وی بر لزوم گسترش خدمات پرستاری درمنزل تاکید کرد و افزود: با پیرشدن جمعیت و افزایش بیماری ها، تعداد افراد نیازمند به مراقبت در منزل نیز افزایش یافته که مستلزم گسترش خدمات پرستاری درمنزل است به نحوی که اگر پرستاران در سطح جامعه افرادی که دارای فشارخون بالا و دیابت هستند را قبل از آنکه این بیماری ها آثار سوئی را بر کلیه، عروق و چشم آنها به جا بگذارد به موقع شناسایی کنند به میزان قابل توجهی در منابع حوزه سلامت صرفه جویی خواهد شد.

عابدی افزود: بنابراین وجود سیستم مراقبت منظم در منازل موجب خالی شدن تخت های آی سی یو و همچنین رفع کمبود تخت می شود زیرا با توجه به این موضوع پزشک دیگر نسبت به ترخیص بیمار تردیدی ندارد بنابراین استفاده از ظرفیت پرستاران در منازل و  وجود سیستم مراقبت منظم و قوی امری بسیار ضروری است که برای خالی شدن تخت ها باید به آن توجه داشته باشیم.

مسئله همراه بیمار از مشکلات جدی حوزه سلامت

عابدی، مسئله همراه بیمار را از مشکلات جدی حوزه سلامت دانست و تصریح کرد: چنین سیستمی در دنیا منسوخ شده و در هیچ جایی از دنیا باب نیست که اگر شخصی مریض شد حتما باید همراه داشته باشد.

طرح کمک پرستاری یک ساله عملیاتی می شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه طرح کمک پرستاری یک ساله به طور حتم از شهریور ۹۵ عملیاتی می شود، یادآور شد: خوشبختانه معاونت پرستاری با همکاری برخی از همکاران حوزه پرستاری طرح مناسبی را به نام کمک پرستار با آموزش یک ساله تدوین کردند امیدواریم با همت وزیر بهداشت در آینده ای نزدیک در طرح تحول سلامت شاهد عملیاتی شدن آن باشیم البته به طور حتم از شهریور ۹۵ به بعد کمک پرستاران در سیستم جایگزین همراهان بیمار می شوند.

تاکید بر افزایش سطح جذب پرستار

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم، با تاکید بر افزایش سطح جذب پرستار تصریح کرد: اگرچه دولت تاکید زیادی بر کوچک کردن بدنه دارد ولی این کوچک کردن نباید به معنای عدم به کارگیری و استخدام پرستاران باشد بنابراین برای جذب پرستاران باید روش جذب مناسبی را انتخاب کرده و در کنار این موضوع حقوق قابل ملاحظه ای را برای آنها در نظر گرفت البته در صورت نیاز نیز می توان نسبت به گسترش دانشکده های پرستاری اقدام کرد به نحوی که بتوان از بخش غیردولتی نیز استفاده کرد؛ همانطور که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده دانشکده های غیرانتفاعی و پرستاری اگر تقویت شوند در بحث سرعت بخشیدن به افزایش نیروها کمک می کنند.

عابدی افزود: برای رفع مشکل کمبود پرستار وزیر بهداشت اخیرا پیشنهادی ارائه دادند مبنی بر اینکه موسسه آوای سلامت تمامی مزایای استخدامی پرستاران را تقبل کند زیرا بیمارستان ها هیات امنایی هستند و هیات امنا نیز به بیمارستان ها اختیار تام داده اند که برای رفع مشکلات خود می توانند اقدام به بکارگیری نیرو کنند البته به شرطی که این نیروها را به صورت رسمی استخدام نکنند زیرا برای استخدام رسمی باید از سازمان مدیریت مجوز گرفت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: وزارت بهداشت در صدد است برای اینکه در حق این پرستاران اجحاف نشود به جای شرکت هایی که در گذشته حقوق پرستاران را تضییع می کردند از ظرفیت موسسه آوای سلامت تحت نظارت خود برای بکارگیری نیروی پرستاری استفاده کند.

برچسب ها: پرستاری ، پزشکی ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: