کد خبر: ۱۱۳۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۵ - 2016June 29
شفا آنلاین>اجتماعی>پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز طرح رصد فناوری و تدوین برنامه جامع توسعه شبکه نسل چهارم (4G) و نسل پنجم (5G) تلفن همراه در کشور خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین،حرف جی نمایانگر کلمه Generation یا نسل است و با بالا رفتن عدد همراه حرف جی این مفهوم انتقال می‌یابد که فناوری مورد استفاده در نسل مورد نظر ارتقا یافته و شما با ویژگی‌های تازه ای روبرویید.
نسل پنجم شبکه تلفن همراه نسل تازه ارتباطات تلفن همراه است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه ارایه می‌شود.
در همین پیوند به دنبال تصویب برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پیاده سازی نسل پنجم تلفن همراه و توسعه نسل چهارم، طرح رصد فناوری و تدوین برنامه جامع توسعه این شبکه ها از خردادماه امسال آغاز شد.
بر پایه گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، هدف این طرح ارایه راهبرد و برنامه اجرایی در حرکت به سوی نسل 5 تلفن همراه با در نظر گرفتن همه ذینفعان و بازیگران این بخش است.
شناخت این فناوری و ابعاد مختلف آن، تحلیل و بررسی کاربردهای مختلف 5G و فناوری‌های مورد نیاز، شناخت اکوسیستم این فناوری و تکامل آن، بررسی زنجیره ارزش با توجه به هر مورد کاربرد و تحلیل بازیگرانی که در آینده با ظهور این فناوری ایجاد می شوند، از اقدام های لازم در این پروژه است.
همچنین شناسایی عوامل کلیدی و پیشران‌های این شبکه، بررسی اسناد بالادستی و مطالعه وضعیت و توانمندی‌های داخلی به همراه برگزاری نشست ها و کارگاه آموزشی با نخبگان و متخصصان این بخش به اتخاذ راهبردهای مناسب کمک می کند.
نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) می تواند موارد کاربرد متنوعی را پشتیبانی کند مانند: تامین ظرفیت بالا در ناحیه های دارای چگالی زیاد (مانند محیط شهری)، اداره ها با واقعیت مجازی، دسترسی پهن باند در هر مکان، حجم گسترده ای از اتصالات سنسورها (با توان مصرفی و هزینه کم) و خودروهای متصل به هم. این موارد کاربرد را می‌توان در قالب سه سرویس اتصال بسیار پهن باند تلفن همراه (xMBB)، اتصال حجم گسترده ای از وسایل (mMTC) و اتصال دستگاه ها با ماموریت بحرانی (uMTC) مانند خودروهای متصل به هم قرار داد.
همچنین نسل پنجم شبکه تلفن همراه الزام های متنوع این موارد کاربرد را تامین می کند که برای این منظور تکنیک‌های مختلفی معرفی شده و در مرحله استانداردسازی است.
پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود نسل سوم تلفن همراه اکنون در 460 شهر کشور و نسل چهارم در 160 شهر در دسترس قرار دارد و برنامه ریزی برای رسیدن به نسل پنجم در حال تدوین است.
در مخابرات تلفن همراه هر 10 سال یک بار یک نسل تازه از مخابرات بی سیم ارایه می شود. این روند از نسل اول که مخابرات آنالوگ بود آغاز شده و تا نسل چهارم یعنی (ال.تی.ای) ادامه پیدا کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: