کد خبر: ۱۱۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۰ تير ۱۳۹۵ - 2016June 30
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>برای سال ها، سگ ها برای شناسایی کمبود قند خون در صاحبان مبتلا به بیماری قند خود و وقوع یک حمله قریب الوقوع هیپوگلیسمی مورد استفاده قرار می گرفتند و به تازگی محققان دریافتند که سگ ها چگونه می توانند این عارضه را حس کنند.
به گزارش شفا آنلاین،سگ ها بیشتر برای شناخت اطراف خود از حس بویایی خود بهره می برند و می توانند کوچک ترین تغییرات بویایی محیط را نیز حس کنند. همین امر نیز باعث می شود تا بتوان از آنها برای تشخیص های پزشکی نیز بهره برد زیرا آنها می توانند با استفاده از حس بویایی خود به راحتی از وجود سرطان و یا بیماری دیابت با خبر شوند.

سگ های تعلیم دیده برای تشخیص بیماری دیابت می توانند میزان کاهش قند خون (که نشانه ای از وقوع حمله ای هیپوگلیسمی است) صاحبانشان را به آنها هشدار دهند.

سگ های تعلیم دیده برای تشخیص بیماری دیابت می توانند میزان کاهش قند خون (که نشانه ای از وقوع حمله ای هیپوگلیسمی است) صاحبانشان را به آنها هشدار دهند. میزان کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می تواند منجر به مشکلاتی از قبیل لرزیدن، سردرگمی و خستگی شود. اگر این افراد در زمان مناسب منابع قندی کافی دریافت نکنند ممکن است دچار تشنج و حتی بیهوشی شوند که این عوارض در برخی از افراد کاملا سریع و بدون اعلام قبلی اتفاق می افتد.

زمانی که یک سگ تعلیم دیده حس می کند که صاحبش به دلیل ذکر شده در خطر قرار گرفته است با انجام فعالیت هایی نظیر سروصدا ایجاد کردن، دراز کشیدن یا قرار دادن پنجه ها بر روی شانه خود به صاحب خود اخطار می دهد؛ اما چگونگی پی بردن سگ ها به این امر همواره یکی از پرسش های دانشمندان بوده است که به تازگی گروهی از محققان از دانشگاه کمبریج به پاسخ آن دست یافته اند.

ایزوپرن یک ماده شیمیایی رایج در تنفس انسان است و زمانی که قند خون فردی کاهش چشم گیر پیدا می کند، این ترکیب شیمیایی با افزایش بسیار زیادی روبرو می شود و در برخی موارد میزان آن دو برابر می شود. انسان ها نمی توانند وجود این ترکیب را حس کنند ولی دانشمندان در این پژوهش پی برده اند که سگ ها نسبت به این ماده شیمیایی حساس هستند و می توانند وجود یا افزایش آن را به راحتی تشخیص بدهند.

محققان معتقدند که می توانند با استفاده از این دانش حسگر های پزشکی جدیدی برای تشخیص کاهش قند خون افراد بسازند. علاوه بر این می توان دستگاه های تنفسی ویژه ای را برای اندازه گیری قند خون افراد ایجاد کرد و آن را با دستگاه های حال حاضر که گران قیمت، دردناک و نامناسب هستند جایگزین کرد.

برچسب ها: سگ ها ، دیابت ، شناسایی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: