کد خبر: ۱۱۳۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۵ - 2016June 26
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دور از دسترس بودن محل های وقوع جرایم شکار و صید محیط زیستی و نبود شاهد در این مکان ها، منجر به امحاء آثار جرم توسط متخلفان می شود؛ از این رو حمایت ویژه قضایی از محیط بانان امری ضروری است.

  به گزارش شفا آنلاین، سیدمحمد مجابی با تسلیت حادثه شهادت پرویز هرمزی، محمد دهقانی و منوچهر شجاعیان از محیط بانان استان های هرمزگان و فارس افزود: یکی از مسائل مهمی که در حوزه کاری محیط بانان مطرح و در حال پیگیری است، موضوع حمایت قضایی از این قشر پر تلاش است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سختی شرایط کاری و مسئولیت سنگین محیط بانان، اظهار کرد: بر اساس ماده 15 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و همین طور آئین نامه های اجرایی این قانون، محیط بانان از جمله ضابطان دادگستری هستند.
وی افزود: با توجه به ماده 29 قانون آئین دادرسی کیفری مصوب 1392، این افراد دارای مسئولیت تعریف شده ای هستند و از این رو در قانون بکارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح نسبت به نحوه بکارگیری سلاح برای ضابطان دادگستری تصریح صورت گرفته است.
مجابی خاطرنشان کرد: آنچه حمایت ویژه قضایی از محیط بانان را ضروری می کند، محل وقوع جرایم مرتبط است که به دلیل دور از دسترس بودن محیط های مذکور و نبود شاهد، هم دستان متخلفان نسبت به امحاء آثار جرم اقدام می کنند.

** پیگیری برای تصویب لایحه معاضدت قضایی ویژه محیط بانان
معاون سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و نیروهای مسلح داشت و گفت: با توجه به تصویب موضوعی مشابه در این قانون، در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت قانون های نحوه بکارگیری سلاح و حمایت قضایی از کارکنان و تهیه متن لایحه ای، معاضدت قضایی ویژه ای برای محیط بانان را به تصویب برسانیم.
به گفته وی، بر اساس بررسی های به عمل آمده، متن پیشنهادی در خصوص معاضدت قضایی محیط بانان تهیه و به زودی به دولت ارائه خواهد شد.
این مقام مسئول همچنین از برگزاری نشست تخصصی 'بررسی راهکارهای حمایت قضائی از محیط بانان، جنگل بانان و یگان شیلات' در اواخر تیرماه و به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.

** تاکید بر افزایش امتیاز شغل محیط بانان
مجابی با اشاره به لایحه ارائه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به مجلس نهم در خصوص اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا اظهار کرد: در بند الف تبصره 3 این لایحه، افزایش امتیاز شغل و شاغل محیط بانان مورد تاکید قرار گرفته است که تصویب آن با قید فوریت در مجلس دهم می تواند گامی موثر برای رفع دغدغه های این قشر پر تلاش باشد.
به گفته وی، تعیین و پرداخت فوق العاده خاص برای تمام کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست که مشمول کسورات بازنشستگان است، از جمله دیگر موارد ذکر شده در تبصره لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بالاترین امتیاز درنظرگرفته شده در این تبصره به محیط بانان تعلق دارد که در صورت تصویب مجلس، پرداخت این فوق العاده به صورت قید شده در قانون هوای پاک انجام پذیر خواهد شد.
این مقام مسئول ضمن یادآوری ابلاغ دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست توسط ستاد کل نیروهای مسلح، خاطرنشان کرد: با ابلاغ این دستورالعمل، تکلیف قانونی برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه در خصوص تشکیل یگان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم انجام شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: