کد خبر: ۱۱۳۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۵ - 2016June 26
شفاآنلاین:جامعه پزشکی >سلامت >جمعی از دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه‌های وزارت علوم در اعتراض به مصوبه جدید سازمان نظام پزشکی مبنی بر عدم ارایه شماره نظام پزشکی تجمع کردند.

به گزارش شفاآنلاین ،روز گذشته جمعی از دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه‌های وزارت علوم در اعتراض به عدم اختصاص شماره نظام پزشکی به برخی رشته های PhD  در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

این اعتراض به دلیل نامه اخیر سازمان نظام پزشکی بوده که تاکید داشته، دانشجویان رشته‌های متعددی که کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد خود را از وزارت علوم و مدرک دکتری را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند، حق دریافت شماره نظام پزشکی و تأسیس آزمایشگاه‌ها و مطب‌های مرتبط با رشته تخصصی خود را نخواهند داشت.

این دانشجویان معترض معتقدند نامه اخیر سازمان نظام پزشکی به سازمان سنجش پزشکی در آستانه کنکور دکترای تخصصی وزارت بهداشت، مبنای علمی نداشته و به نوعی باعث محرومیت دانشجویان دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم از حقوق قانونی و بی‌عدالتی آموزشی است.

این تجمع به صورت همزمان در مشهد و تبریز هم انجام شده است.

این دانش آموختگان در رشته‌هایی همچون دامپزشکی، زیست شناسی، فن آوری پزشکی، مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی، علوم دامی، دامپروری و ... که اجازه‌ی تحصیل در مقطع Ph.D رشته‌های بالینی همچون علوم تغذیه، ژنتیک پزشکی، پزشکی مولکولی، ایمنی شناسی پزشکی و بیوشیمی بالینی را دارند.

 

داریوش طاهرخانی عضو شورای عالی نظام پزشکی در این رابطه گفت: این موضوع بسیار نامتعارف به نظر می رسد ، چون نامه ای از طرف معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی به معاونت آموزشی وزارت بهداشت ارسال شده است و طی آن اعلام کرده اند که برای دانش آموختگان دکترای پزشکی بالینی که رشته مقاطع قبلی آنها  مشمول عضویت در نظام پزشکی نبوده است ، شماره نظام پزشکی صادر نخواهد شد.

وی افزود: در حالیکه عضویت در واحد ثبت نام سازمان در ذیل معاونت پشتیبانی صورت می گیرد و مهمتر آنکه در دی ماه 86 شورایعالی نظام پزشکی تصویب نموده است تمام فارغ التحصیلان دانشگاه های علوم پزشکی کشور که شرایط عضویت در سازمان را داشته باشند ، بلافاصله پس از فراغت از تحصیل می توانند عضو سازمان شوند.

طاهرخانی گفت: البته در این مصوبه احراز شرایط را برعهده نظام پزشکی قرار داده است و از آنجایی که عملیات اجرایی در زیر مجموعه معاونت پشتیبانی رخ می دهد ، احراز شرایط نیز بر عهده سازمان است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: البته باید دقت داشت که در شرایط عضویت نیز ملاک ، مدرک تحصیلی ارائه شده است و مقاطع تحصیلی قبلی داوطلبان و متقاضی در احراز شرایط وی نقشی ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین از آنجاییکه شورایعالی مصوبه جدیدی برای این گروه نداشته است، دانش آموختگان دکترای پزشکی بالینی که مدرک فراغت از تحصیلشان مورد تایید وزارت بهداشت باشد و رشته تحصیلی آنها جز رشته های مشمول عضویت در نظام پزشکی باشد ، بی هیچ قید و شرط اضافه می توانند به عضویت سازمان درآمده و شماره نظام پزشکی دریافت و از حقوقی که برای سایرین مترتب است ، برخوردار شوند.

وی افزود: بنابراین هیچ کس حق ندارد این قبیل دانش آموختگان را شهروند درجه دوم نظام سلامت قلمداد کند و با آنها برخورد دوگانه ای داشته باشد.به هرحال براساس ضوابط قانونی کشور ، وزارت بهداشت صلاحیت آنها را تا دکترای پزشکی بالینی تایید کرده که به آنها مدرک مربوطه را اعطا کرده است.

طاهرخانی افزود: پس شایسته بود ، معاونت نظارت و برنامه ریزی نظام پزشکی قبل از ایجاد تشویش در میان این گروه ، تشکیک خود را از مرجع مربوطه یعنی شورایعالی نظام پزشکی استعلام می کرد تا اینکه شورایعالی مصوبه خود را تفسیر کند چراکه نظرشخصی افراد نمی تواند حکم مصوبات و مقررات را داشته باشد.

 مصوبه سازمان نظام پزشکی که روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته است:

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: