کد خبر: ۱۱۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۷ تير ۱۳۹۵ - 2016June 27
شفا آنلاین>اجتماعی> در اتاق که باز شد صدای کودکان تمام فضای راهرو را پر کرد. ساعت شام بود و اتاق پر از میز و صندلی‌های کوچک، مملو از صدای خنده و شوخی‌های بچه‌گانه کودکان شیرخوارگاه آمنه ساختمانی کمی بالاتر از میدان ونک که هر روز شاهد گذر چندین کودک کار و بی سرپرست یا بدسرپرستی است که هنوز پایشان به شیرخوارگاه باز نشده و از سوی دیگر تعداد زیادی کودک بی‌سرپرست یا بدسرپرست را در خود پناه داده.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید کودکانی که وقتی آدم بزرگی می‌بینند برایشان فرقی ندارد او مادر و پدر است یا غریبه. آنها با تمام عشقشان دست‌های خود را باز می‌کنند، می‌دوند به سمتت و درحالی که نگاهشان دلت را نشانه می‌رود؛ تمام نیازشان را در یک جمله خلاصه می‌کنند: «بغلم کن.»

       شاید وقتی اذان گفتند برخی از کودکان خواب بودند اما افطار روز گذشته جامعه با میزبانی کودکان ساکن شیرخوارگاه آمنه باز شد. وزیر رفاه، رئیس و اعضای سازمان نظام پزشکی، اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، روسای انجمن‌های علمی گروه پزشکی و جمعی از مدیران بیمارستان‌های خصوصی و مسئولان سازمان بهزیستی استان تهران گردهم آمدند تا راه‌های کمک جامعه پزشکی به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی را برطرف کنند.

هر ماه، 55 کودک دریافت کردیمس
       احمد دلبری مدیر کل بهزیستی استان تهران در ابتدای بازدید جامعه پزشکی از شیرخوارگاه گفت: «در سال 94 ماهیانه بیش از 55 کودک صفر تا 6 سال به بهزیستی استان تهران تحویل داده شدند.» وی افزود: «50 درصد این کودکان در سطح استان رها شده بودند. بیش از 90 معلول تحویل بهزیستی استان بودند که بیش از 22 درصد این افراد سالمند و معلولان رها شده بودند که توسط قوه قضائیه و نیروی انتظامی به سازمان بهزیستی استان تهران تحویل داده شدند. هیچ تناسبی بین نیروی انسانی و منابع مالی در اختیار سازمان وجود نداشت.»

       دلبری به جشنواره شب‌های مهربانی که از ابتدای ماه رمضان در شیرخوارگاه آمنه برپاست اشاره کرد و گفت: «در این مدت گروه‌های مختلفی از اقشار مطرح جامعه در جریان مشکلات این سازمان قرار گرفتند.» مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران اضافه کرد: «جامعه پزشکی به عنوان یک گروه مرجع که مورد اعتماد مردم است می‌تواند در این زمینه ورود کند و به جامعه هدف ما که 170 هزار مددجو هستند و گروه‌های کوچک‌تری مثل بیش از 16 هزار سالمند و معلول و بیش از 4 هزار کودک را به دنبال گرفته‌اند کمک کنند.» مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران از نیاز جدی 7هزار و 300 نفر از مددجویان به درمان نیاز 14 هزار نفر به انجام آزمایشات خبر داد و گفت: «باید بتوانیم گروه‌های کمک کننده را در قالب جمعیت‌های «دوستدار معلول»، «دوستدار کودک»، «دوستدار زنان سرپرست خانوار» را با کمک همدیگر فعال کنیم.»

تاسیس مراکز درمانی برای کمک به بهزیستی
       درحاشیه بازدید از شیرخوارگاه، بهزاد هوشمند، رئیس انجمن پریودنتولوژی به سپید گفت: «من مشابه این شرایط را در استان‌های دیگر هم دیده‌ام. ما شرایط این مرکز را به تمام اعضای انجمن اطلاع می‌دهیم تا اگر مایل بودند از افرادی که تحت پوشش سازمان هستند حمایت کنند. اما آنچه از سوی انجمن می‌توان پیشنهاد کرد این است که خیرین پزشک و دندان پزشک مرکز خدمات درمانی را با هزینه خود تاسیس کنند و با تشکیل یک تیم درمانی به صورت هفتگی در این مرکز حاضر شوند و خدمات درمانی ارائه دهند.»

چرا دیر اقدام کردم؟
       به سراغ مرضیه غفارنژاد، متخصص زنان که با اشتیاق به بچه‌ها نگاه می‌کرد رفتیم. او گفت: «من هفته گذشته اینجا بودم. نمی‌دانستم که دوباره از سازمان نظام پزشکی دعوت می‌شوم.

 من به مسئولان شیرخوارگاه گفته بودم که شما نیازهای مادی این بچه‌ها را برآورده می‌کنید اما فکری برای نیازهای روانی کودکان مثل محبت‌کردن نشده، این نیازها از رفع نیازهای مادی این کودکان مهم‌تر است.» استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: «وقتی وارد اتاق کودکان شدم، همه بچه‌ها به سمتم آمدند و گفتند بغلم کن. از دیدن این صحنه حالم بد شد و به خودم گفتم چرا اینقدر دیر اقدام کردم.

 وظیفه من این بود که زودتر اقدام کنم.» غفارنژاد به انجمن‌ها پیشنهاد کرد: «هر انجمنی می‌تواند متخصصان خود را به این مراکز معرفی کند. ماماها ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارند. دلیل معلولیت خیلی از این کودکان، مربوط به شرایط نامناسب زایمان است.»

 به گفته او،‌ «فرایند کمک کردن به دیگران،‌ دوطرفه است. وقتی ما به کسی کمک می‌کنیم نیازی در درون خود را هم برطرف ‌کنیم.» بهمن پاکباز،‌ داروساز نیز گفت: «موسسات درگیر در این زمینه خودشان باید بگویند به چه مواردی نیاز دارند. سازمان‌ها از طریق مکاتبه با انجمن‌های دارویی می‌تواند نیازهای دارویی خود را اعلام کنند. البته افرادی از انجمن‌ها هم هستند که سرپرستی کودکان را به عهده می‌گیرند و این یک انتخاب شخصی است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: