کد خبر: ۱۱۳۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۷ تير ۱۳۹۵ - 2016June 27
شفا آنلاین>سلامت>کمتر از یک سال به انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری باقی مانده و وزیر بهداشت از امضا و تضمین اعضای دولت پای تامین اعتبارات طرح تحول سلامت می‌گوید؛ امضاهایی که دولت را نسبت به تامین هزینه‌های مهم‌ترین طرح ملی دولت یازدهم متعهد کرده است.
به گزارش شفا آنلاین، رئیس‌جمهور، رئیس سازمان مدیریت، معاون اول و معاون اجرایی رئیس‌جمهور از نیمه دوم سال ٩٢ خود را متعهد کردند که هزینه‌های طرحی را تامین کنند که قرار بود به نفع مردم باشد ولی حالا سیدحسن هاشمی در این‌باره می‌گوید که تا ۵ تیر ماه ١٣٩۵، بسیاری از اعتبارات دو ردیف این طرح تامین نشده است.

 وقت آن رسیده که سهم مسئولان از قصور در کاهش نسبی رضایتمندی از نحوه اجرای طرح تحول سلامت مشخص شود. یکی از اعتراضات فعلی این است که باید قبل از اجرای طرح تحول سلامت، منابع و وضعیت دولت از بابت درآمدها، دقیق‌تر پیش‌بینی می‌شد.

 وزیر بهداشت در جواب این سوال  می‌گوید: «پیش‌بینی ما دقیق بود. متاسفانه عواملی در میانه راه باعث شد به اینجا برسیم. طرح تحول سلامت مهر ٩٢ به دولت پیشنهاد شد و رئیس‌جمهور قبل از آذر تصمیم به اجرای طرح گرفت. تصور این بود که منابع این طرح از حذف یارانه‌بگیرها و هدفمندی یارانه‌ها می‌آید. رییس‌جمهور تصمیم گرفته بود یارانه را فقط به افراد مستحق بدهد؛ جامعه هدف کمیته امداد و بهزیستی و دهک‌های پایین جامعه. بعد که وارد اجرا شدند اما و اگرهای زیادی آمد و خیلی‌ها گفتند این کار را نکنید.

 اجرای طرح تحول سلامت هم شروع شده بود و منابع باید می‌آمد. از آن طرف برای قطع یارانه هم تردید ایجاد شد. قطع یارانه را به نظرسنجی گذاشتند و مردم ایران گفتند یارانه حق مسلم ماست و بدهید. بنابراین، دولتی که فکر می‌کرد بتواند منابع این طرح را از حذف افراد متمول از دریافت یارانه نقدی تامین کند، با ادامه پرداخت یارانه مواجه شد. پیش‌بینی ما مشکل نداشت.»


       او ادامه می‌دهد: «تنها چیزی که پیش‌بینی نکرده بودیم این بود که منابعی که تعهد کردند و قول دادند، در ادامه راه تامین نمی‌شود. آنهایی هم که قول داده بودند فکر می‌کردند می‌توانند تامین کنند. از کجا؟ از محل حذف حدود ٢۵ میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی و گفتند حدود ٧ الی ١٠ هزار میلیارد تومان از صرفه‌جویی از این محل را به سلامت می‌دهیم و باقی رقم را هم به تولید تزریق می‌کنیم که این اتفاق نیفتاد.»

       وزیر بهداشت تاکید می‌کند که تمام مسئولان ذی‌ربط با تخصیص منابع موافقت کرده بودند: «ما برای همه اینها امضا داریم. از رئیس‌جمهور، از آقای جهانگیری، از آقای نوبخت، از آقای شریعتمداری. قبل از اینکه طرح را شروع کنیم از اینها امضا گرفتیم. نه یک‌بار و دوبار. شاید ١٠ بار امضا دادند و امروز، در ماه ۴ سال ٩۵ حرف ما این است که طرح تحول سلامتی را که شهریور ٩٢ پیشنهاد کردیم با ٧٠ درصد آن منابع حاضریم ادامه بدهیم. اگر ما به درستی هزینه‌ها را پیش‌بینی نکرده بودیم، ادعا نمی‌کردیم که با ٧٠ درصد آن پول هم می‌توانیم ادامه دهیم. حساب کتاب ما درست بود. در این سال‌ها هم تورم داشته‌ایم. یعنی امروز برای طرح تحول سلامت باید پول سال ٩۵ را به علاوه تورم دو سال گذشته به ما بدهند که می‌شود حدود ١۴٠ درصد. من می‌گویم ١۴٠ درصد را نمی‌خواهیم. ٧٠ درصد پول سال ٩٢ را بدهید ما طرح را به خوبی اجرا می‌کنیم.»

       هاشمی‌درباره اینکه تا کنون چقدر از منابع وعده داده شده به این طرح تخصیص پیدا کرده اند می‌گوید: «امسال فقط برای دو ردیف سیاست‌های جمعیتی و پزشک خانواده و ۴ درصد به ما دادند. تخصیص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و هدفمندی هم صفر است.»

       چند وقت پیش خبری توسط رسانه‌ها منتشر شد که می‌گفت وزیر بهداشت به رئیس‌جمهور نامه نوشته و توقف طرح تحول را هشدار داده است.‌ هاشمی‌ باز هم این موضوع را تکذیب می‌کند: «این خبر دروغ بود. همه وزرا برای رییس‌جمهور نامه می‌نویسند. من شرایط بیمه سلامت را بارها برای آقای دکتر گزارش کردم. آقای دکتر ربیعی هم همین کار را کرد ولی هیچ‌وقت هیچ‌کدام از ما نگفتیم و آرزو هم نمی‌کنیم که طرح تحول سلامت نه در دوران ما، بلکه بعد از دوران ما هم دچار شکست شود. ما در جلسات دولت مکرر راجع به این مسائل صحبت می‌کنیم ولی اینکه بگوییم طرح شکست خورده و... درست نیست چرا که طرح در حال اجراست و ان‌شاءالله تا قیام قیامت برای مردم ایران ادامه داشته باشد. اینکه کار کمی است. ما انتظار بیش از این را داریم و بنا نیست فقط در این دولت و در دوره ما باشد.»

       هاشمی‌درباره موضوع داغ این روزها که فیش‌های حقوقی است هم می‌گوید: «فیش حقوق من را که دیده‌اید. ظاهر و باطن همان است و غیر از آن نیست. نه کارانه و نه حق مطب. هرچه دولت به ما می‌دهد همان است و زیادی هم هست. من تا امروز از هیچ بانکی وام نگرفته‌ام. ماشین و زمین هم نگرفته‌ام. همیشه هم گفته‌ام اگر بناست حکمی بدهیم اول چاه خودمان را پر کنیم. من تا بچه خودم و داماد خودم را نفرستادم به طرح، نگفتم که بچه مردم را باید بفرستیم طرح.»اعتماد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: