کد خبر: ۱۱۲۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 20
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: بهره‌مندی ماماها از تعرفه زایمان صفر است زیرا همه تعرفه زایمان به جیب پزشکان می رود و این موضوع سبب بی انگیزگی ماماها شده است.

به گزارش شفا آنلاین،ناهید خداکرمی  اظهار داشت: در همه جای دنیا مراقبت دوران بارداری و زایمان با یک برنامه تیمی انجام می‌شود و زمانی که مادر بارداری کم‌خطر داشته باشد و به زایشگاه مراجعه کند ماما آن را ویزیت کرده، در صورت لزوم بستری و زایمان توسط مامای شیفت مربوطه انجام می‌شود.

وی افزود: در سال 94 به گواه سامانه ثبت تولد وزارت بهداشت 73 درصد زایمان‌های طبیعی کاملاً توسط ماماها انجام شده که یا پزشک در جریان این زایمان بوده و یا دستور خاص برای آن داده است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران افزود: 27 درصد زایمان‌های طبیعی که اصولاً زایمان‌های مشکلی بوده در سال گذشته توسط پزشک انجام شده است.

خداکرمی در ارتباط با تعرفه زایمان عنوان کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت و رفاه در یک اقدام سنجیده تعرفه زایمانی را در سال 92 برای پزشک و ماما به یک قیمت در نظر گرفتند اما از این مقدار سهمی که به ماماها پرداخت شد تقریباً صفر بود.

وی با اشاره به اینکه از محل تعرفه‌های زایمانی در مراکز درمانی چیزی نصیب ماماهایی که به صورت مستقل زایمان انجام می‌دهند نشده است، گفت: بهره‌مندی ماما از تعرفه زایمان تقریباً صفر است و از دولت هفتم و هشتم مصوبه‌ای را داشتیم که 15 درصد تعرفه زایمان را به ماماها می‌دادند. در سال 94 حتی این بخشنامه اجرایی نشد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران به مثال قائم‌مقام وزارت بهداشت مبنی بر پرداخت کارانه 300 میلیون تومانی و حقوق به متخصص زنانی که در یکی از نقاط مرزی در 24 ساعت 15 عمل زایمان انجام می‌‌دهد، اشاره کرد و گفت: پزشکان اکثر مواقع فقط عمل سزارین را انجام داده و زایمان طبیعی توسط ماما انجام می‌گیرد. در واقع پولی که پزشک دریافت می‌کند حاصل زحمت ماماها بوده ولی تعرفه تنها به پزشک پرداخت می‌شود.

خداکرمی اضافه کرد: ابتدای شروع طرح تحول بخشنامه‌ای ارائه شد که 30 درصد تعرفه زایمان را به ماماها پرداخت کنند ولی متأسفانه تنها 2 ماه این بخشنامه اجرایی و پس از آن به طور کلی حذف شد.

وی گفت: نمی‌دانیم در گروه سیاست‌گذاری تعرفه و نظام پرداخت و شورای عالی توزیع درآمد وزارت بهداشت چه گذشت که این آیین‌نامه به طور کلی حذف شد و تعرفه‌ای برای ماماها در نظر گرفته نشد. این مسئله همچنین به امضای وزیر رسید.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینکه اتفاقات پیش آمده در ارتباط با تعرفه مامایی در میان ماماها بی‌انگیزگی ایجاد کرده است، تصریح کرد: از نظر شرعی هم چنین درآمدهایی برای پزشکان سؤال‌برانگیز است البته بارها خود متخصصین نیز اعلام کرده‌اند که بهتر است سهم ماما از تعرفه زایمان پرداخت شود.

خداکرمی عنوان داشت: برخی معتقدند که مسئولیت زایمان تنها بر عهده پزشک بوده لذا اختصاص تعرفه به آن منطقی است در حالی که باید گفت شاید تنها 20 درصد تعرفه لازم است به مسئولیت پزشک اختصاص یابد نه تمام آن. مدت‌ها است با نامه و صحبت سعی کرده‌ایم این مشکلات را به گوش مسئولان برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: ولی متأسفانه در رسیدگی به این مشکلات ماماها تعلل شده و ما مجبور به رسانه‌ای کردن آن شده‌ایم، در حالی که اگر به صحبت‌ها و نامه‌های ما توجه کنند مشکلات به صورت منطقی حل می‌شود.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: ما در سیاست‌گذاری که مربوط به ماماها است نقشی نداریم و همواره بقیه برای ما تصمیم می‌گیرند. غیبت ذینفعان در تصمیم‌گیری، ضربه به مردم و دولت می‌زند.

خداکرمی افزود: مشکلاتی که در این رابطه به وجود آمده مسئله‌ ریشه‌ای و قدیمی بوده و متأسفانه جریان‌هایی در وزارت بهداشت انتقادها را نمی‌پذیرد. مدیریت میانی در این وزارتخانه یکسری مشکلات برای نظام سلامت ایجاد کرده و مشخص نیست چه کسی در پشت پرده این قضایا فعالیت می‌کند.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به انتشار فیش‌های کارانه چندصد میلیونی پرداخت شده به یک متخصص زنان و زایمان، گفته بود:‌ این پزشک ما در یکی از محروم‌ترین مناطق فعالیت می‌کند، متخصص زنان است و در شبانه روز 15 زایمان انجام داده است. اگر این فرد دریافتی بالای 100 میلیون تومان داشته باشد از شیر مادر برایش حلال‌تر است، اگر چنین فردی نباشد وضعیت مادران و نوزادان ما چه می‌شود؟

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ماما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
من در بیمارستانی کار می‌کنم که ماهانه 200زایمان طبیعی دارد که زایمان توسط ماما انجام می شود و اگر در شیفت شب که پزشک خواب است برای حضور در اطاق زایمان،جهت زایمان مشکل بیدارشان کنیم ناراحت هم میشوند ولی کارانه ما، ماما ها صفر است و به ازای هر امضا 450تومن درآمد زایمان نصیب پزشک می شود جالب اینجاست که اکثر پزشکان ما اهل نماز هستن و حتی به روی مبارکشان نمی آورند که این پول تعرفه زایمان حق الزحمه این ماماهای بدبخت است که ما داریم می گیریم!من به عنوان ماما با این شغل پراسترس خیلی بی انگیزه شدم با این که عاشق کارم هستم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: