کد خبر: ۱۱۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 20
شفا آنلاین>سلامت>بازوی پژوهش سازمان جهانی بهداشت در رده‌بنده‌ای‌اش از مواد سرطان‌زا قهوه را از رده «با امکان سرطان‌زایی» به رده «بدون شواهد کافی نشان‌دهنده رابطه با سرطان» تنزل داد.
به گزارش شفا آنلاین،  آژانس بین‌المللی پژوهش درباره سرطان یا IRAC همچنین در گزارشی که روز چهارشنبه ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) دراین‌باره منتشر کرد اعلام کرد که نوشیدن نوشابه‌های «بسیار داغ» از هر نوع می‌تواند بالقوه خطر سرطان را بالا ببرد و آنها را در رده «احتمالا سرطان‌زا» برای انسان‌ها قرار داد.

       این گزارش به کشورهایی مانند چین، ایران و کشورهای در آمریکای جنوبی اشاره کرد که در آنها چای یا دم‌کرده‌های گیاهان دارویی به‌طور سنتی در درجه حرارت‌های بسیار داغ- بالایی ۶۵ تا ۷۰ درجه سلسیوس- نوشیده می‌شوند که بسیار داغ‌تر از نوشیدنی‌های معمولا سرو شده در آمریکای شمالی و اروپا است. کارشناسان گردآمده در IRAC مستقر در لیون فرانسه بر اساس نامه منتشرشده در ژورنال LanceOncology به این نتیجه رسیدند که شواهد کافی وجود ندارد که قهوه ممکن است باعث ایجاد سرطان شود.

       اوون یانگ، اپیدمیولووژیست در دانشگاه آکسفورد که قبلا امکان رابطه میان قهوه و سرطان را بررسی کرده بود، گفت: «من واقعا نمی‌دانم اصولا از ابتدا چرا قهوه در این رده بالاتر قرار داده شده بود.» او که جزو گروه کارشناسان IRAC نبود، گفت: «بهترین شواهد در دسترس نشان می‌دهد که قهوه خطر سرطان را افزایش نمی‌دهد.»

       اما نوشیدن نوشابه‌های داغ ممکن است خطر سرطان را بالا ببرد.

       دانا لومیس، معاون رئیس برنامه IARC که مواد سرطان‌زا را طبقه‌بندی می‌کند، گفت کارشناسان پس از گزارش‌های مبنی میزان‌های به‌طور غیرمعمول بالای سرطان مری در کشورهایی که در آن نوشیدن نوشابه‌های بسیار داغ معمول است، امکان رابطه‌ای میان این دو را در نظر گرفتند. او گفت که نوشیدنی‌های داغ، حتی در دماهای زیر ۶۰ درجه می‌تواند باعث تاول زدن پوست شوند و مصرف چنین نوشیدنی‌هایی در دماهای حتی بالاتر ممکن است زیان‌بار باشد.

       لومیس گفت: «نوشیدنی‌های بسیار داغ ممکن است «جراحت حرارتی» در گلو ایجاد کنند و این امر می‌تواند نهایتا به برانگیخته شدن رشد تومورها بینجامد، اما شواهد دراین‌باره محدود است.» او گفت: «هنوز شواهد کافی دراین‌باره وجود ندارد که غذاهای بسیار داغ هم ممکن است خطرآفرین باشند.» سایر کارشناسان می‌گویند که افراد باید درباره علل اصلی سرطان‌ها ازجمله سرطان مری متمرکز بمانند و به‌جز در انتظار ماندن برای سرد ماندن نوشیدنی‌هایشان، کارهای مهم‌تر دیگری هم می‌توانند، انجام دهند.

       دکتر اوتیس براولی، مسئول ارشد پزشکی در جامعه سرطان آمریکا گفت: «ترک کردن سیگار و کاهش مصرف الکل اثری بسیار مهم‌تر در کاهش خطر سرطان نسبت به دمای نوشیدنی شما دارند. براولی گفت که خطر سرطان ناشی از نوشیدن نوشابه‌های داغ مشابه خطر سرطان‌زایی ناشی از خوردن سبزی‌های ترشی‌انداخته است.

       با این حال، او اخبار دراین‌باره را که قهوه دیگر ماده‌ای با امکان سرطان‌زایی به شمار نمی‌رود را خوش‌آمد گفت.AP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: