کد خبر: ۱۱۱۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 14
شفا آنلاین>سلامت>خانم با این وزن انجام نمی‌شود.» منشی این را گفت و گوشی را قطع کرد. کمتر مرکز تصویربرداری وجود دارد که بیماران بالای 100 کیلو را برای ام.آر.آی یا سی‌تی‌اسکن پذیرش ‌کند و اگر هم این اتفاق بیفتد، هزینه آزاد را از بیمار می‌گیرند حتی اگر او دفترچه بیمه داشته باشد.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید در تماس با مرکز دیگری که منشی آن بیشتر حوصله پاسخگویی داشت می‌پرسم اگر بخواهم آزاد حساب کنم، آیا بیمارم را پذیرش می‌کند؟ پاسخ مثبت می‌دهد؛ البته قیمت‌ها میان مراکز مختلف تفاوت زیادی دارد، بعضی از آنها 100 هزار تومان می‌گیرند و بعضی از آنها تا 450 هزار تومان هم می‌روند و میان مراکز دولتی و خصوصی این مسئله زیاد فرق نمی‌کند.

این اختلاف قیمت مراجعین را دچار سردرگمی می‌کند. یکی از بیماران می‌گوید: «آدم چاق که است. مریضی هم پشت مریضی دارد، حالا باید غصه هزینه‌های درمان را هم بخورد.»

       سوال اینجاست که چرا مراکز تصویر برداری اعم از دولتی و خصوصی از پذیرش این افراد امتناع می‌کنند؟ برخی از آنها در جواب بیماران می‌گویند، بیمه‌ها برای افراد چاق بالای 100 کیلو هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. درحالی که مسئولین سازمان‌های بیمه‌گر بارها اعلام کرده‌اند که برای آنها فرقی نمی‌کند که بیمار چند کیلو وزن دارد و حتی این بیماران نیز تحت پوشش بیمه هستند. برخی از منتقدان معتقدند که این مراکز برای اینکه بیمار را از سر خود باز کنند، دیواری کوتاه‌تر از بیمه پیدا نمی‌کنند و می‌گویند بیمه پوشش نمی‌دهد.

       جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران نیز معتقد است که بیمه کاری ندارد که بیمار چه میزان وزن دارد. او  می‌گوید: «کمتر مراکز تصویر برداری وجود دارد که این افراد را قبول کنند. حتی با هزینه آزاد هم این کار را نمی‌کنند زیرا تخت برقی که بیمار روی آن می‌خوابد تا وارد تونل شود، به وزن زیاد حساس است و اگر خیلی سنگین شود، گیر می‌کند و کار آنها می‌خوابد.» اما آیا با وجود این مسائل می‌توان مشکلات این افراد را نادیده گرفت؟

چاقی بیماری است، باور کنید
       امروزه بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه معتقدند که چاقی بیماری است که به دنبال آن بیماری‌های دیگر نیز به سراغ آدم می‌آیند. تیرنگ نیستانی، مدیرگروه تحقیق و توسعه انستیتو تغذیه می‌گوید: «زمانی که دوره عمومی خود را در دهه 60 می‌گذراندم، کتابی به نام تشخیص پزشکی هدیه گرفتم که سرفصلی در تشخیص بیماری‌ها به نام چاقی داشت؛ یعنی از آن موقع چاقی به عنوان بیماری شناخته می‌شد ولی در کشور ما هنوز یک مقدار این مسئله طول کشیده و هنوز این بحث وجود دارد که آیا باید چاقی را بیماری حساب کنیم یا خیر.»

       این استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی معتقد است که معیار برای چاقی وزن بالای 100 کیلو نیست. وزن‌بردارها بالای 100 کیلو وزن دارند اما چاق نیستند بلکه معیار چاقی چیزی جز افزایش انباشت چربی در بدن نیست؛ بنابراین هر فردی که 100 کیلو است چاق نیست و همه افرادی که چاق هستند 100 کیلو نیستند.
نیستانی درباره تاثیراتی مکانیکی که چاقی بر بدن می‌گذارد، توضیح می دهد: «این انباشت چربی در بدن سرتاپای فرد را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

 از سویی در ظاهر اعتماد به نفس فرد را می‌گیرد و خیلی از افراد افسرده می‌شوند. برخی از آنها حتی نمی‌توانند خود را در جمع نشان دهند. از سوی دیگر مشکلات حرکتی پیدا می‌کنند؛ به عنوان مثال زانویشان آسیب می‌بیند یا دچار آرتوروز می‌‌شود.»

        او درباره دیگر مشکلات افراد چاق می‌گوید: «آمار دیسک کمر در این افراد بالاتر است. به خاطر اینکه زیاد شدن چربی پیرامون کمر، قوس کمر را افزایش می‌دهد و باعث فشار بیشتر بر کمر می‌شود. طبیعی است اگر ماهیچه قوی هم نداشته باشند، بیشتر در معرض خطر این عوارض قرار می‌گذارند.» بر این اساس، برای تشخیص این آسیب‌ها، افراد چاق نیاز دارند تا از تصویر برداری‌هایی از قبیل ام.‌آر.آی استفاده کنند.

دستگاه‌های قدیم و جدید می‌توانند وزن بالا را تحمل کنند
       برخی از مراکز تصویربرداری معتقدند زمانی که افراد بالای 100 کیلو را پذیرش می‌کنند به دلیل وزن زیاد آنها دستگاه‌هایشان دچار اختلال می‌شود و باعث شده که چند روز نتوانند از دستگاه‌های خود استفاده کنند. بر این اساس دستگاه‌های ام.آر.آی و از این قبیل توان تحمل وزن‌های بالای 100 کیلو را ندارد. رامین فلاح، مدیرعامل یکی از شرکت‌های واردکننده دستگاه‌های ام.آر.آی با تکذیب این فرضیه درباره آن می‌گوید: «دستگاه‌های M.R.I می‌توانند از 150 کیلو تا 200 کیلو را تحمل کنند. بارها به مراکز تصویر برداری گفته‌ایم که این کار را نکنند ولی خودشان این برداشت را دارند که ممکن است دستگاه خراب شود. این صحت ندارد و این کار آنها بی‌دلیل است. در کاتالوگ این دستگاه‌ها نوشته شده که 150 کیلو را تحمل می‌کند.»

       او حتی به دستگاه‌های قدیمی که در برخی از مراکز دولتی وجود دارد، اشاره می‌کند و می‌گوید: «حتی دستگاه‌های قدیمی‌هم، توان تحمل وزن بالای 100 کیلو را دارند.» فلاح معتقد است سازندگان این دستگاه‌ها آنها را طوری ساخته‌اند که می‌توانند این وزن‌ها را تحمل کند. او به مراکز تصویر برداری توصیه می‌کند تا زمانی که بیماری با این وزن دارند بهتر است که او را در وسط تخت بخوابانند تا فشار تنها بر لبه تخت نباشد.

       با وجود همه این مسائل هنوز هم افراد چاق با وزن‌های بالا برای استفاده از خدمات تصویر برداری با مشکل مواجه هستند و حق دارند که مانند همه بیماران از خدمات تصویر برداری استفاده کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: