کد خبر: ۱۱۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 06
شفا آنلاین>اجتماعی>حوادث> «علی» و «رویا» قربانیان موادمخدر هستند، دو نوزاد ٤ماهه که به فاصله چند روز از هم، به بیمارستان لقمان تهران منتقل شدند، آنها را به خاطر مسمومیت با موادمخدر و سوءتغذیه شدید، بستری کردند، اما یکی در جدال با موادمخدر، نجات پیدا کرد و دیگری برای همیشه چشم‌هایش را به روی دنیا بست.
به گزارش شفا آنلاین،«رویا» صبح جمعه‌ای که گذشت، در بیمارستان لقمان تهران، چشم‌هایش را برای همیشه به دنیا بست. او را سه هفته پیش به خاطر اوردوز در مصرف موادمخدر و سوء‌تغذیه شدید، به بیمارستان لقمان تهران منتقل کردند؛ نه پدری همراهش بود و نه مادری. او را درحوالی یکی از بیمارستان‌های ورامین رها کرده بودند، حالش آن‌قدر وخیم بود که به تهران منتقل شد، اما درنهایت نفس‌هایش به شماره افتاد و جان باخت.

«علی» هم نوزاد چهارماهه‌ای بود که جواب آزمایش متادونش، مثبت شد،  مادرش از همان دوران که علی جنین بود، مواد مخدر مصرف می‌کرد، پس  از تولد هم متادون به او داده بود، برای آرام کردنش، خواباندنش. همین‌ها او را معتاد کرد. درست مانند رویا.  علی را مددکاران جمعیت امام علی(ع) به بیمارستان لقمان آوردند تا اعتیادش را ترک کند، «علی» ١٠روز سخت را روی تخت بیمارستان گذراند تا بتواند اعتیادش را ترک کند، درنهایت هم موفق شد.

او حالا در بهزیستی نگهداری می‌شود.
«رویا» را مددکاران جمعیت امام علی(ع) در نخستین روزی که به بیمارستان لقمان منتقل شده بودند، دیدند. نوزادی که ظاهرش شبیه همه نوزادها نبود، کبود بود و به شدت سوء‌تغذیه داشت. جواب آزمایش، حکایت از مصرف موادمخدر داشت. او را در بخش کودکان بیمارستان لقمان بستری کرده بودند، مریم افرافراز، عضو جمعیت امام علی(ع) است، او در توضیح اتفاقی که برای رویا رخ داده، توضیحاتی  می‌دهد و می‌گوید: «رویا را نخستین‌بار در بخش کودکان بیمارستان لقمان دیدم، مسئولان بیمارستان به ما گفتند او اوردوز کرده و سوء‌تغذیه شدید دارد، همان موقع تحت مراقبت قرار گرفت، ظاهرش به هیچ‌وجه خوب نبود، حال وخیمی داشت، تمام مدت ناله می‌کرد و درد می‌کشید، او از دوران جنینی از طریق مادر که مصرف‌کننده بود، معتاد شده و پس از به دنیا آمدن هم به او موادمخدر داده شده بود، آن‌قدر نوزاد ضعیفی بود که حتی نمی‌توانست گریه کند.»

او ادامه می‌دهد: «به این نوزاد با سرنگ شیر می‌دادند، آن‌قدر حالش بد بود که نمی‌توانست شیر بخورد و حتی نمی‌توانست گریه کند، پزشکان می‌گفتند این کودک آن‌قدر بدنش ضعیف شده که نسبت به مسمومیتی که دچارش است، نمی‌تواند واکنش نشان دهد، معمولا در این شرایط نوزاد تب می‌کند، اما او حتی توانایی تب کردن نداشت. سیستم ایمنی بدنش به شدت پایین بود.»


این عضو جمعیت امام علی(ع) می‌گوید: «رویا» هیچ سرپرستی ندارد: «این نوزاد را به خاطر مسمومیتی که داشت، از یکی از بیمارستان‌های ورامین به تهران منتقل کرده بودند، می‌گفتند آن‌جا پدر و مادرش او را رها کرده و رفته‌اند، وقتی به لقمان منتقل شد، هیچ همراهی نداشت و مددکاران جمعیت امام علی(ع) از او مراقبت می‌کردند. این اواخر حالش بهتر شده بود، راحت‌تر شیر می‌خورد و گریه می‌کرد، اما به صورت ناگهانی جمعه صبح جانش را از دست داد.» این عضو جمعیت که تحت‌تأثیر اتفاق افتاده برای این نوزاد است، ادامه می‌دهد: «هنوز خبری از والدین این کودک وجود ندارد، به همین خاطر قرار بود بهزیستی امروز او را از بیمارستان تحویل بگیرد که متاسفانه این اتفاق افتاد.»


در ادامه این اتفاق، سارا رضایی، مسئول کمیته درمان جمعیت امام علی(ع) هم که درجریان درمان این نوزاد است،  می‌گوید: «رویا را یک زنی درحوالی یکی از بیمارستان‌های ورامین رها کرده بود، وقتی به بیمارستان لقمان منتقل شد، سوء‌تغذیه شدیدی داشت و به خاطر مصرف موادمخدر دچار اوردوز شده بود، روزهای اول آن‌قدر بی‌تابی می‌کرد که نمی‌شد او را آرام کرد، استخوان‌هایش به شدت ضعیف شده بود و آن‌قدر نمی‌توانست تکان بخورد که دچار زخم بستر شد، ١٠روز از بستری‌اش گذشت که حالش بهتر شد که ناگهان این اتفاق برایش افتاد.» او ادامه می‌دهد: «گفته می‌شود به خاطر سوء‌تغذیه شدید دیگر بدنش توانایی نداشت و جانش را از دست داد، البته جسد او به پزشکی قانونی کهریزک، منتقل شد، قرار است برای مدتی در سردخانه بماند تا والدینش پیدا شوند، در غیراین صورت دفن شود.» رضایی تأکید می‌کند؛ هنوز علت نهایی مرگ رویا مشخص نیست، اما پزشکان تأکید کرده بودند که این نوزاد به شدت دچار نقص در سیستم دفاعی شده و تحمل کمترین عفونتی را نداشت.

او به مرگ نوزاد چهارماهه دیگری به همین دلیل اشاره می‌کند: «دقیقا دو‌سال پیش بود که نوزاد پسر چهارماهه‌ای پس از انتقال به بیمارستان مفید، جانش را از دست داد. این نوزاد هم دچار مسمومیت درپی مصرف موادمخدر شده بود، امسال هم رویا به همین دلیل جانش را از دست داد.» او بر این نکته تأکید می‌کند که وزارت بهداشت و بهزیستی باید در ارتباط با بارداری زنان معتاد، اقداماتی انجام دهد تا نوزدان معتاد، به دنیا نیایند: «درکنار همه اینها، در بیمارستان‌ها هم باید سازوکاری وجود داشته باشد تا نوزادان بدون سرپرست، مورد مراقبت ویژه قرار گیرد، بهزستی می‌گوید تا زمانی که این افراد در بیمارستان باشند، مسئولیتی در قبالشان ندارد، ازسوی دیگر در بیمارستان هم پرستاران نمی‌توانند به‌طور مرتب از این نوزادان مراقبت کنند، به همین خاطر باید بخشی برای مراقبت مستمر از این نوزادان وجود داشته باشد.

به ‌هرحال زمانی که نوزادی همراه ندارد، باید کسی باشد که از او مراقبت کند.»*موارد بستری کودکان معتاد در بیمارستان لقمان کم نیست مرتاض‌منش، رئیس بخش کودکان بیمارستان لقمان است، او از اتفاقی که برای رویا رخ داده، بی‌اطلاع است ومی‌گوید: «جزییات را باید از پزشک معالج پیگیر شد.» او درباره علت بستری‌شدن این نوزاد در بخش عمومی بیمارستان و نه در بخش مراقبت‌های ویژه، توضیح می‌دهد: «ما در بیمارستان لقمان، بخش مراقبت‌های ویژه اطفال نداریم، اگر هم مورد واقعا حاد باشد، در آی‌سی‌یو بزرگسالان بستری می‌شود، اما در این بیمارستان هم مانند سایر بیمارستان‌ها، در این بخش با کمبود تخت مواجه هستیم، بنابراین چاره‌ای نداریم تا این بیماران را در بخش عمومی بیمارستان منتقل کنیم.» او در ادامه به کودکانی اشاره کرد که به خاطر اعتیاد و مصرف موادمخدر دچار مسمومیت شده و به این بیمارستان منتقل می‌شوند: «متاسفانه تعداد کودکان و نوزادانی که به دلیل اعتیاد به بیمارستان لقمان منتقل می‌شوند، کم نیست، ما همواره درگیر این کودکان هستیم، انتظار ما این است که این تعداد کودک کم باشند، اما متاسفانه وجود دارند.»

به گفته او، کودکانی به‌عنوان معتاد شناخته می‌شوند که جواب آزمایش موادمخدرشان مثبت باشد: «مسمومیت‌ها می‌تواند با متادون یا سایر مخدرها صورت گیرد، می‌تواند تریاک یا مواد دیگر باشد، گاهی دیده می‌شود از این مواد به اشتباه برای درمان نوزاد استفاده می‌شود، متاسفانه از این موارد وجود دارد.» او تأکید می‌کند: «در بیمارستان لقمان، محلی برای ترک اعتیاد نیست، افراد درپی مسمومیت‌ها به این‌جا مراجعه می‌کنند.»شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: